Daniel Sundin
13 Oktober 2015

Blanda inte ihop säljare och bedragare

Av:

Apropå Metros artikel igår om säljare som klipper ihop bandade samtal med kunder för att få det till en bekräftelse.

Långtifrån alla säljare är oseriösa. Speciellt om vi pratar företagssäljare.
Varför finns det de som gör detta? Det är samma sak som Nigeriabrev – det är ett nummerspel, med tillräckligt stor marknad kan man alltid lura tillräckligt många för att det ska vara värt det.En konsumentsäljare har i runda slängar 3 miljoner som kundunderlag. Företagssäljare har ungefär 2000 om de sliter häcken av sig. Därför är det också så att privatkunder är mest utsatta.

De allra flesta säljare är inte intresserade av att lura människor, utan av att hjälpa människor och företag. De är övertygade om att de säljer är något som är bra.

Problemet ligger inte hos säljarna. De som sitter och gör detta som Metro tar upp, de är 19-20 år gamla, det är deras första jobb och personen som säger åt dem detta är kanske några år äldre och har sitt andra jobb. Det sitter nån annan, cynisk lurendrejare där bakom som utnyttjar, kunden, säljaren och, tyvärr, sin uppdragsgivare.

Allt det här är ett resultat av ett kortsiktigt, girigt kvartalstänk, eftersom det handlar om att generera så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt, utan några moraliska betänkligheter.

Detta exemplet är en skamfläck och i klar minoritet. De flesta företag som håller på med försäljning gentemot privatmarknaden kanske inte har det allra bästa säljsättet men de håller inte på med bluff och båg.

Ta valfritt företag som anlitar konsumenttelemarketing:

De vill ha sin tjänst så billigt som möjligt och uppdragsgivaren som tar uppdraget levererar den så billigt så möjligt, men lågt pris och kvalitet hör sällan ihop. Man upphandlar en tjänst billigt och får det man betalar för.

Jag träffar oerhört många säljare varje år och kan räkna på min egna hand – om ens det – de säljare som inte har som vision att hjälpa kunden. Som med stolthet skulle vilja kalla sig säljare men som känner att de inte kan göra det, därför att sådana personer och företag som vi läser om i denna artikeln är de som vi kopplar till ordet sälj.

Tro inte att bedragarna i artikeln är representativa för säljare, för det är de inte, i de allra flesta fall.

Till dig som köper telemarketingtjänster – ta en funderare på vad den långsiktiga effekten kan bli och hur det kan påverka ditt varumärke att anlita mindre seriösa aktörer.

Beställ vår utbildningskatalog

Vad är ditt nästa steg som säljare?

Kommentarer

Lämna en kommentar