Lotta
18 Februari 2010

Konflikthantering och svåra samtal

Av:

Kraften i att luta sig tillbaka en smula…

Han satt där, mittemot sin motspelare i rollspelet, chefen som vill lära sig mer om konflikthantering & svåra samtal.

Han hade intresserat sugit åt sig av innehållet i genomgångarna på utbildningen och kände verkligen att nu skulle det bli spännande att testa sina nyligen erövrade samtalsverktyg i praktiken.

Lyssna – ha ett öppet kroppsspråk – ställ öppna frågor – bekräfta det du hör… Utbildarens budskap fanns i hans tankar. Nu hördes motspelaren – som agerade medarbetare, beskriva sitt problem och lägga fram sin kritik mot det fiktiva företaget i rollspelet. Han lyssnade fokuserat, med rynkade ögonbryn, ställde ambitiösa frågor om medarbetarens nuläge, motivation och åsikter och samlade sig. Nu var analysen klar, en färdig strategi kunde levereras till motspelaren om hur motivation skulle ökas, hur problem kunde lösas och hur nästa steg borde se ut. Motspelaren blev plötsligt aningen mindre i sin stol, samtidigt som chefen alltmer framåtlutad ledde samtalet och tog sitt välvilliga ansvar för resultatet av det.

Utbildaren tryckte på rollspelets pausknapp och frågade: ”Vem är det som äger problemet? Vem vet bäst vad medarbetaren anser, vill och behöver just nu? Vem ska i första hand ge förslag hur ni kan gå vidare?”  Chefen såg på utbildaren en stund, andades och lutade sig tillbaka i stolen – både med kropp och själ. ”Min medarbetare !! ” svarade han lättad.

Under det fortsatta samtalet släppte chefen in sin fiktiva medarbetare, lutade sig tillbaka och lyssnade – på riktigt. Han ställde inte frågor för att få underlag till sin egen berättelse, utan frågor som skapade verklig eftertanke för medarbetaren och satte ord på tankar, åsikter och förslag.

Något hände. Ansvaret för problemet var delat. Chefens inre agenda tilläts vara oskriven för en stund. Medarbetaren lutade sig framåt och fattade greppet om det viktiga: ansvaret! Och därmed plussade han på sina möjligheter att lära och påverka Chefen fattade greppet om tillit och mod. Tillit till medarbetarens förmåga och mod att luta sig tillbaka en smula …

Om vi sätter oss i våra medarbetares och medmänniskors utkikstorn lite oftare, i stället för att  beskåda utsikten och bedöma terrängen från vårt eget, kan helt nya landskap öppna sig för oss ute på arbetsplatserna, i fikarummen eller hemma vid köksborden.

Lotta Fogel, coach och utbildare på bland annat kursen Konflikthantering och svåra samtal

Kommentarer

Lämna en kommentar