Kundcase Capio

Capios ledare lyfta i gemensam anda.

Capio Närsjukvård, som är ett affärsområde inom vårdföretaget Capio, ville hitta tillbaka till sin starka företagsanda och lyfta sina ledare. Allt för att kunna ge bästa tänkbara vård. Capio-andan har nu fått nytt liv med hjälp av Framfots skräddarsydda utbildningsplan.
– Vi kan absolut rekommendera Framfot. Vi har fått så många spinoff-effekter, säger Cecilia Friis, HR-ansvarig på Capio Närsjukvård.

Capio grundades 1994 och är i dag ett av Europas ledande hälso- och sjukvårdsföretag. Redan från start fanns en positiv Capio-anda, välkänd av vårdtagarna, som i takt med att företaget under flera år växte rejält hamnade i skymundan.

Affärsområdet Capio Närsjukvård driver vårdcentraler från Umeå i norr till Simrishamn i söder och mottagningarna hade inte särskilt mycket kontakt med varandra längre och de kändes inte som delar av samma företag. Det ville Capio Närsjukvård ändra på. Samtidigt fanns det också en önskan att ge cheferna möjlighet till utveckling, berättar Cecilia Friis, HR-ansvarig på Capio Närsjukvård.

– De flesta av våra ledare plockar vi ur våra egna led. De är väldigt duktiga yrkes­människor, men behövde stärkas i sina ­ledarroller, säger hon.

Strategiska ledare som växer i sina roller

För att få hjälp kontaktade Capio Närsjukvård flera utbild­ningsföretag, däribland Framfot.

– Det var kärlek vid första ögonkastet! Framfot lyssnade på oss och byggde utbildningen utifrån det, i stället för att ha ett färdigt koncept, säger Cecilia Friis.

Capio Närsjukvård gick in med stort engagemang i planeringen av utbildningens upplägg. I början var satsningen tänkt som ett mindre projekt. Med tiden växte det till en tvåårig insats som omfattar alla ledare i organisationen. Redan efter halva utbildningstiden började de positiva resultaten märkas, tycker Cecilia Friis.

– Cheferna har lärt sig att tänka mer strategiskt och fått redskap för att kunna växa i sina roller, säger hon.

Bildkälla: Capios bildbank.

Bildkälla: Capios bildbank.

Ökat samarbete stärker teamkänslan

En viktig aspekt har varit att skapa nätverk mellan cheferna, där ledare från olika delar av landet har fått utbyta erfarenheter.

Utbildningsdeltagarna vittnar om ökat samarbete och ledarnas nyvunna kunskaper har kommit alla anställda till del, vilket i slut­änden gynnar vårdtagarna.

– Medarbetarna känner sig mer sedda och delaktiga än tidigare. Det har blivit mycket mer teamkänsla, säger Cecilia Friis.

För att nå tillbaka till Capio-andan har en stor del av utbildningen handlat om företagets värderingar och hur de ska genomsyra organisationen. Även ledningsgruppen har gått på utbildning för att effekten ska bli bestående.

Capio Närsjukvård planerar naturligtvis för att föra med sig sin återerövrade företagskultur in i framtiden.

– Nätverken finns kvar även efter utbildningen. Nu har vi skapat ett forum där alla i företaget hjälper varandra, säger Cecilia Friis.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.