Kundcase Offerta

Offerta skapar kundservice av toppkvalitet med verktyg från Framfot.

Offerta logo

Offerta strävar efter att leverera kundservice i världsklass. Framfots kurs gav medarbetarna förutsättningar att använda sina värdefulla erfarenheter på nya sätt, utveckla kundbemötandet och öka arbetsglädjen.
– Framfot förstod våra behov direkt och var det enda utbildningsföretag som kunde leverera en kundservicekurs med den komplexitet som jag förväntade mig, säger Viktor Bergmark-Jimenez, ansvarig chef.

Viktor Bergmark-Jimenez, ansvarig chef på Offerta.

Viktor Bergmark-Jimenez, ansvarig chef på Offerta.

Som Sveriges ledande tjänsteförmedlare erbjuder Offerta en marknadsplats på nätet för köpare och säljare av tjänster, främst inom bygg-, städ- och flyttbranschen.

Många medarbetare har varit med Offerta sedan starten 2008 och är mycket kunniga inom sina områden. Samtidigt är målsättningen för servicenivån skyhög.

Viktor Bergmark-Jimenez ansvarar för avdelningen som bland annat sköter kundservicen. Dit vänder sig framför allt de betalande tjänsteföretagen med frågor och synpunkter.

– Vi har som ambition att tillhandahålla en service av världsklass. Det kräver utbildning och att man vågar kliva utanför sina egna, invanda ramar emellanåt, säger han.

Framfot uppfyller förväntningar för kompetenta kollegor

Att hitta lämpliga utbildningar, som dessutom tidsmässigt passar en verksamhet med fasta öppettider är dock inte helt lätt.

– Mina kollegor är väldigt kompetenta, samtidigt som service är en ganska komplex verksamhet. De grundkurser som finns inom området uppfyller inte alls de förväntningar jag har på en utbildning som företaget investerar betydande resurser i, säger Viktor Bergmark-Jimenez.

Först när han hittade Framfots utbud föll bitarna på plats.

– Jag var i kontakt med ett par andra utbildare innan jag valde Framfot. Jag hittade faktiskt ingenting annat som var relevant för våra behov och inget var ens i närheten av det Framfot erbjöd.

Redan vid de inledande kontakterna kände Viktor Bergmark-Jimenez att Framfot förstod verksamhetens behov. Valet föll på kursen ”Kundservice som imponerar”.

– Framfot erbjöd en verktygslåda för att förbättra kommunikationen och öka kundnöjdheten. Det var precis vad jag sökte. Att vi kunde koncentrera utbildningen till två heldagar var också väldigt tacksamt för våra förutsättningar, säger Viktor Bergmark-Jimenez.

Verksamhetsnära övningar skapar nya perspektiv

Att lära sig att bygga framgångsrika kundrelationer är målet med ”Kundservice som imponerar”. Genom kursens övningar får deltagarna bland annat ökad insikt i olika personlighetstyper och större förståelse för hur rätt bemötande i rätt situation kan leda till en positiv upplevelse för båda parter, även vid besvärliga ärenden som reklamationer och klagomål.

– Vi försöker tillhandahålla extremt bra service genom att bemöta dem som kontaktar oss på absolut bästa sätt. För oss är det inte bara kunder, de är människor också och därför passar inriktningen på kursen oerhört bra, säger Viktor Bergmark-Jimenez.

Medarbetarns förhållningssätt till både den egna kunskapen och kunden har påverkats positivt av utbildningen, liksom synen på det egna företaget.

– Det som kollegorna har uppskattat mest är de fördjupade insikterna i hur skilda människotyper responderar olika på olika typer av svar. Kursen har bidragit till nya perspektiv och en ökad förståelse för hela värdekedjan. Det var exakt det jag ville uppnå, säger Viktor Bergmark-Jimenez.

Givande innehåll öppnade ögonen för kunskap

Medarbetaren Sanna Erlandsson har lång erfarenhet av kundservice och känner en riktig nytändning för uppdraget hos Offerta efter utbildningen.

– Kursen var helgrym och den gav så otroligt mycket. Vi hade två intensiva dagar med mycket bra diskussioner och reflektioner. Jag var helt salig när jag gick därifrån.

Kopplingen till deltagarnas verkliga arbetssituation var hela tiden tydlig.

– Det som var så roligt var att vi var engagerade i varje lektion och drog paralleller till våra egna jobb. Det vi framför allt lärde oss var nya synsätt. Egentligen hade vi de flesta svaren själva och utbildaren öppnade våra ögon för kunskap som vi inte var medvetna om tidigare, säger Sanna Erlandsson.

Nya verktyg bidrar till branschens bästa service

Tillbaka på jobbet igen upptäckte Sanna att insikterna gav henne helt nya redskap som gjorde att arbetet kändes nytt och spännande.

– Nu analyserar jag alltid personen på andra sidan och kan anpassa mig efter kunden på ett helt annat sätt än tidigare. Varje samtal blir en utmaning vilket gör arbetet mycket roligare.

Framför allt bidrar kunskaperna till de mål Offerta har gällande kundservice.

– Vi vill erbjuda den bästa kundservicen i branschen och det tycker jag att vi har lyckats bra med hittills. Samtidigt behöver alla företag utvecklas. Det går alltid att bli lite bättre och då är den här kursen oslagbar, säger Sanna.

Framfots lokaler fördjupar intrycken

Framfots utbildningslokaler gav en extra dimension till Sannas upplevelse och fördjupade intrycken.

– Stämningen hos Framfot är harmonisk och lugn. Bemötandet är alltid trevligt och lokalerna är fyllda av positiv energi. Utsikten är dessutom fantastisk och jag kände mig mycket välkommen, som hemma direkt faktiskt. Bara den känslan gör otroligt mycket för helhetsupplevelsen.
 

Läs mer om samt boka kursen

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.