Kundcase OKQ8

Handfast utbildning lyfter OKQ8 till nya nivåer.

OKQ8_logo

Framfots tydlighet tilltalade Laila Qvist, sales support manager hos OKQ8, när hon sökte en säljutbildning åt sin medarbetare. När kollegan kom tillbaka med nya kunskaper, stärkt säkerhet och en smittande entusiasm som ökade försäljningen och lyfte hela avdelningen, valde Laila Qvist att anlita Framfot igen för sin egen ledarskapsutbildning.
– Enkelheten och de raka budskapen passade mig perfekt. Jag kan rekommendera Framfot till alla som vill se förändring direkt, säger hon.

Laila Qvist och Maria Gottfriedz Tidblom, OKQ8.

Laila Qvist och Maria Gottfriedz Tidblom, OKQ8.

OKQ8 är ett Sveriges största drivmedelsbolag och en ledande leverantör av smörjmedel och specialprodukter. På sales support-avdelningen pågår febril aktivitet för att serva företagskunder. Medarbetarna sköter allt från försäljning och reklamation till leveransfrågor. Organisationen ansvarar också för att bidra med information som myndigheter efterfrågar, bland mycket annat.

Fastnade för Framfots klara budskap

Som chef för sales support, ser Laila Qvist det som sin huvuduppgift att utveckla avdelningen och samtidigt få personalen att gå framåt.

– Jag brinner verkligen för ledarskap, att ta hand om personalen, stärka individerna och få dem att växa. Det ligger mig så varmt om hjärtat att det känns som ett kall, berättar hon.

När Laila var på jakt efter en säljutbildning för sin medarbetare Maria Gottfriedz Tidblom, föll valet på Framfot och utbildningen Försäljning nivå 1. Maria har tidigare jobbat med försäljning i butik i många år.

– Att som nu sälja via telefon är en helt annan sak. Jag ville få ny input och lära mig mer om vad kunderna verkligen värderar, berättar hon.

Kunnig ledare höll dialogen levande

Från det att Maria tog första steget in i Framfots lokaler, kände hon sig positivt och vänligt bemött. Allra mest uppskattade hon utbildarens förmågor.

– Det fanns en enorm kunskap hos ledaren. Dialogen var hela tiden levande och många gånger svarade man på sina egna frågor för att ledaren ställde precis rätt motfråga som fick en att tänka till och hitta svaret hos sig själv, säger hon och tillägger:

– Den feedback jag fick från gruppen var också väldigt värdefull. Vi kunde utbyta otroligt många erfarenheter.

Stärkt trygghet och kunskap har ökat försäljningen

Maria blev inspirerad att gå framåt i försäljningen och istället för att alltid invänta kundens fråga agera mer förutseende, ligga ett eller ett par steg före och hitta möjligheter att erbjuda kunderna lösningar. Säljutbildningens fördjupning i olika beteendestilar är idag till stor hjälp i arbetsvardagen.

– Jag fick otroligt mycket med mig som person, både insikter om hur jag själv är och hur jag kan välja att bemöta personer som har olika karaktärsdrag. Det är många delar som gör att man känner sig trygg som säljare, men de här kunskaperna har definitivt gjort skillnad för mig.

Även Marias chef Laila Qvist märker att utbildningen påverkat henne positivt.

– Jag ser att Maria har blivit mycket mer självsäker och vet hur hon ska hantera olika personer. Nu anpassar hon hur hon lägger fram budskapet så att det ska bli så bra som möjligt i den aktuella situationen, säger hon och påpekar att hela gruppen har nytta av utbildningen.

– Maria har blivit väldigt entusiasmerande, vilket har lyft gruppen i övrigt till en nivå som är väldigt skön plus att hon har ökat sin försäljning.

Praktiskt fokus möjliggjorde direkt tillämpning

När det blev dags för Laila själv att stärka sin ledarroll, var valet av utbildare givet.

– Jag ville gå en ledarskapsutbildning som var hands on och gav mig något som jag kunde använda i verksamheten direkt.

Ledarskap nivå 2 – bygga team erbjöd precis det innehåll som Laila sökte, bland annat i form av fördjupad kunskap om olika personlighetstyper och hur man bemöter dem samt hur man som ledare får med sig hela laget. Laila beskriver sig som en självlärd ledare och hon sökte både nya infallsvinklar och stöd för att de metoder hon tillämpat med framgång hittills även stämde med forskningen.

– Innehållet var klockrent och det visade sig att upplägget passade mig perfekt. Utbildaren var lugn och livserfaren och höll en bra takt. Samtidigt bidrog gruppdynamiken till att det blev väldigt bra stämning, säger Laila.

Lönsamt för företag och individer som söker förändring

Den enkelhet och tydlighet som hon upplevt redan i utbildningsbeskrivningarna, genomsyrade även upplevelsen på plats.

– Det kändes så rätt och det höll andra deltagare med om. Inlärningen skedde på en sund nivå, nära hjärtat, precis som man vill ha det, säger Laila.

– Jag känner mig stärkt i min ledarroll och har utvecklat min förmåga att anpassa mitt sätt att kommunicera, även med ledningsgruppen.

Hon planerar att anlita Framfot igen.

– De här två utbildningarna har helt klart lönat sig, både på det personliga planet och för företaget. Jag kan verkligen rekommendera Framfot, framför allt till dem som liksom jag är doers och vill förändra redan idag, säger Laila.

Vill du veta hur vi kan hjälpa er?

Vill du ha ett förslag på hur vi kan hjälpa er eller ha förslag på hur man lägger upp ledarutveckling för att få bästa tänkbara effekt? Kontakta oss för en förutsättningslös diskussion.