Konflikthantering

Konflikthantering, en naturlig del av kommunikationen

Under utbildningen Konflikthantering lär du dig hantera, förebygga och styra konflikter på ett produktivt sätt. Den första insikten är att konflikter varken är fel eller dåliga, det är bara en del av vår kontakt med andra människor. De enda som inte upplever konflikter är eremiter. Vissa konflikter går att förebygga genom en bra och öppen kommunikation. Andra är oundvikliga. För att lösa konflikter på ett positivt sätt krävs respekt, självförtroende, öppenhet och en gnutta kreativitet.

Efter utbildningen kommer du att ha förståelse för hur du och dina kunder agerar i konflikt och hur de kan eskalera. Du kommer att känna till de fem vanligaste metoderna för konfliktlösning och när de ska användas samt ha kunskap om effektiva tekniker för konfliktförmedling. Genom verbal och icke-verbal kommunikation kommer du att ha förmågan att öka det positiva informationsflödet.

Resultatet är att du känner dig mer självsäker i din förmåga att hantera konflikter och att du kommer att kunna använda konflikter för att stärka ditt förtroende hos brukaren.

Kursinnehåll:

  • Vad är en konflikt?
  • Positiva och negativa konflikter
  • Debriefing
  • Olika former av konflikter
  • Rötterna till personkonflikter
  • Reaktioner i en konflikt
  • De fem vanligaste metoderna för konfliktlösning
  • Öka det positiva informationsflödet
  • Konfliktmedling
  • Självförtroende i konflikter

Offert på anpassade uppdrag

Är du intresserad av anpassade uppdrag formade efter ditt företags unika behov är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller kontaktar dig och pratar igenom dina behov.