Krishantering

Krishantering, var förberedd när olyckan är framme

Säkerställ att organisationen har verktygen att hantera en kris eller katastrof som påverkar personalen. Med rätt kunskap och förberedelser kan du hantera kriser på ett framgångsrikt sätt och den dagliga verksamheten kan komma igång igen snabbare. Under kursen får du träna på krishantering och upprätta en krisplan, lära dig hur du skapar en krisgrupp, hur du bemöter människor i kris samt hur du kontrollerar informationsflödet och sköter kontakten med massmedia.

Du får även kunskap i grundläggande krishantering för akuta stödinsatser i form av krisstöd i kontakterna med överlevande, anhöriga och andra drabbade.

Exempel på kriser du kan behöva hantera i din roll som personalansvarig är: dödsfall i personalen, produkter eller tjänster som visar sig vara skadliga för allmänheten, att företrädare för bolaget gör bort sig allvarligt i media, olycka eller brand, kidnappning av medarbetare, personal begår ett allvarligt brott, omorganisationer och nedskärningar.

Kursinnehåll:

  • Inledning
  • Definition av kris och katastrof
  • Samhällets beredskap
  • Vad säger lagen?
  • Krisplan

  • Krisgrupp
  • Dokumentera skeendet
  • Individuell krishantering
  • Beteenden och reaktioner vid akuta kriser
  • Emotionell första hjälp
  • Stress- och krishantering
  • Samtalsmetodik
  • Debriefing
  • Rehabilitering
  • Mediahantering
  • Skadesanering
  • Scenarioträning

Offert på anpassade uppdrag

Är du intresserad av anpassade uppdrag formade efter ditt företags unika behov är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller kontaktar dig och pratar igenom dina behov.