Lotta
20 Februari 2013

Ledarskap – allas ansvar?

Av:

”Mina medarbetare litar ju inte på att jag vill dem väl och att jag alltid agerar utifrån allas bästa, de är misstänksamma mot mina förslag och när jag ställer frågor för att förstå dem bättre så kommer korta eller undvikande svar”!

Hon såg så uppriktigt ledsen och uppgiven ut, chefen som deltog i utbildningen Coachande Ledarskap nyligen.

Här hade vi pratat om att inta en utforskande position som ledare, att ställa frågor för att få medarbetarna att själva identifiera behov, problem, lösningar, möjligheter och hinder. Om vikten av att dela på ansvaret för vissa frågor, att vara en god lyssnare, att bygga starka relationer osv.
Under kursens två dagar hade vi tränat på det coachande samtalet och pratat motivation så svetten lackade. Och här satt hon nu, med alla sina nyvunna ledarverktyg och goda intentioner och kände sig….misslyckad.

Det blev tyst i gruppen en stund, de andra cheferna som deltog i kursen landade i eftertanke.

Så tog en viktig, laddad och för ledarskapet grundläggande diskussion vid.

Om människosyn, mod, tillit, rädslor och värderingar och vikten av att som ledare aktivt söka lära känna sig själv bättre när det kommer till detta. För att leda andra bör man kunna leda sig själv.

Diskussionen mynnade slutligen ut i några viktiga frågor. Frågor att ställa sig själv som ledare och att som ledare ställa till sina medarbetare (helt i linje med det coachande förhållningssätt kursdeltagarna flitigt låtit sig tränas i):

  • Hur skapar vi tillitsfulla relationer på arbetsplatsen?
  • Vilka är våra gemensamma värderingar, och på vilket sätt märks det i vår vardag att vi agerar utifrån dem?
  • Vad behöver jag för att känna mig motiverad? Vadbehöver du?
  • Vilket ansvar har jag, och vilket ansvar har du?
  • Hur ska vi samarbeta och kommunicera med varandra på bästa sätt?
  • Vilka förväntningar har vi på varandra?
  • Varför är vi här? Vad vill vi åstadkomma tillsammans?

Vår missmodiga chef plockade beslutsamt med sig frågorna hem för att jobba igenom dem med sina medarbetare. Ett rejält omtag om situationen skulle göras.

Ledarskap innebär att bygga ömsesidiga relationer och om att vara frågetecken likväl som att vara utropstecken – att vara utforskande likväl som att vara tydlig, och att se till att aktivera och dela på ansvarstagandet för samarbete, tillit och kommunikation med sina medarbetare.

Lotta Fogel. Utbildare på Framfot

Kommentarer

Lämna en kommentar