Hans Johnsén
31 Mars 2014

Ledarskapet i kommunen mer än fika och sandaler!

Av:

Hos personer som arbetar i privat sektor möter jag ibland nidbilden av kommunal och offentlig sektor som en förvaringsplats för personer som släpar sina sandal-beklädda fötter mellan timslånga fikasessioner.

Att kommunanställda skulle vara såskoppar är en förlegad syn.

Egentligen är det inte så stor skillnad på att vara ledare generellt sett jämfört med privat sektor. Konflikter, kommunikationen, tidsbrist och resursutmaningar är återkommande viktiga teman oavsett arbetsplats. Den stora skillnaden är verksamheten i sig. Kommunens huvudsakliga syfte är att generera en god service till medborgarna medan privat sektor strävar mot att generera en vinst åt bolaget.

Inom offentlig sektor finns också ett starkt patos för vad som är rätt och fel.
De som jobbar inom en kommun vill skapa ett högt förtroende hos medborgarna och ser illa på personer som missbrukar sin befogenhet på offentliga poster.

Det finns en vilja att vara stolt över sitt arbete och må bra. De anställda vill att den egna kommunen ska vara den som lyckats bäst med sitt uppdrag. Verksamma inom offentlig sektor som jag möter har ofta ett starkt driv att vilja vara med och påverka samhället och skapa något bra för kommuninnevånarna. Oavsett kontaktyta med kommunen så finns en önskan om att medborgarna upplever att de får bästa möjliga service.
Cheferna inom offentlig sektor är avgörande för att agera katalysatorer men de behöver också staka ut rätt riktning. Det är de som skapar förutsättningarna för att kommunen ska lyckas med sitt uppdrag och har möjligheten att ta tillvara på de positiva drivkrafter som finns. Cheferna ska motivera personalen och det är de som behöver veta hur kollegorna ska agera i en ledande position. De måste kunna få ihop laget samt verka mot långsiktiga mål som inte alltid går att mäta i kronor och ören.  Om det finns en tydlig struktur som alla trivs med och ser sin del i helheten så gör de ett bra arbete. Svårare än så behöver det inte vara.

Några viktiga frågor att fundera på

  • Hur mår personalen och cheferna?
  • Vad behöver de för att kunna utföra sitt arbete?
  • Förstår alla visionen och vad det konkret innebär i den egna rollen?
  • Agerar alla anställda utifrån de satta värdegrunderna? Det är skillnad på att känna till och att faktiskt göra.

Det är viktigt att identifiera nyckelpositioner som har stor påverkan men också att kunna urskilja kompetenta chefer som passar för rätt arbete. Jag tror det handlar mycket om att både aktivt bearbeta nya ledare samt att utveckla de befintliga. Då kan kommunen dra nytta av det som fungerar och skapa en gemensam grund att stå på samtidigt som det finns en långsiktig vision i sikte.  Jag är fullständigt övertygad om att det är viktigt att satsa kontinuerligt på ledarskapet i offentlig sektor för att lyckas på lång sikt. Inte bara för att få till en kompetenshöjning utan också för att etablera ett ledarskap som ger den eftersökta effekten och som genomsyrar organisationen.

Vi medborgare betalar för att få en bra skolgång, god äldrevård och service på alla plan, vilket skapar en förväntan hos invånarna som kommunen har att ansvar att leva upp till.

Det är, i mitt tycke, mycket mer angeläget än om ett privat företag går med vinst eller inte

Därför är ledarskapet i kommunen viktigt!

Kommentarer

Lämna en kommentar