Erik Sjögren
12 April 2011

Man. United o Chelsea

Av:

Tittar på matchen mellan Manchester United – Chelsea och ser Ancelotti göra mål för Man.

Slås av tanken att just målen och anfallarna är det som firas. Alla kastar sig i en stor hög och omfamnar målgöraren som skrikande glider längs gräset i en vild segergest.

I en fotbollsmatch är det rätt givet att det inte finns tid att stanna upp och fira annat än vid mål eller slutsignal (vid seger givetvis).

Applicera det på er egen verksamhet. Vad har ni att fira? Säljmål, säljtävlingar, stora affärer och feta konton givetvis. Men vad mer? Hur kan ni hitta sätt att premiera även andra saker. Vad mer i organisationen är viktigt att uppmärksamma? Vad strävar ni mot som kan firas dagligen med tårta, high-five, gruppkram, ringa i klockan, resecheckar, blommor eller en klapp på axeln?

Jag ställer frågan eftersom jag själv gjort missen att bortse från detta och också blivit påmind om vikten att se helheten. Att alla drar sitt strå till stacken och att fler än bara säljare eller rena prestationsyrken mår bra av att uppmärksammas och premieras.

Ta på dig lagkaptenens glasögon och spana efter möjligheter att fira och uppmärksamma alla segrar – små som stora.

Så påbörjar du resan att skapa ett lag där alla drar åt samma håll men med olika roller. Då ska du se att det händer saker.

Vill du läsa mer om själva matchen? Aftonb, DN1 o DN2, SvD1 o SvD2, Expressen

Kommentarer

Lämna en kommentar