Erik Sjögren
25 Februari 2015

Så blir du mer fokuserad och mindre distraherad

Av:

Hur känns det när du går på ledighet? Tomt skrivbord, gott samvete och fullständig avslappning? Eller kanske mer kaos, deadlines som poppar upp som gubben i lådan och kräver uppmärksamhet i sista sekunden, semesterresa eller släktåtaganden som ska planeras och magsyra på väg ut genom öronen?

Kanske känner du dig mer fokuserad när du kommer tillbaka från ledighet.

Lite lugnare, mer laddad? Skulle du vilja ha mer av den känslan? Vore det inte skönt att känna att du hänger med och har koll snarare än sveps med när saker bara händer? Häng på då!

”Vi går mot en tid där allt konkurrerar med allt och alla om människors tid”

Det moderna samhället har gett oss oändliga valmöjligheter. Allt finns tillgängligt ett knapptryck bort. Det gäller även oss – vi finns tillgängliga på mobilen, mejl och sociala medier.

För att inte tala om de mänskliga avbrotten. Kollegor som avbryter en mitt i arbetet, vänner som ringer, familjemedlemmar som har viktiga frågor. Allt pockar på vår uppmärksamhet.

Vi lever i en värld proppfull av distraktioner utan verktygen att hantera det. Våra telefoner, datorer, TV-apparater och surfplattor triggar vårt belöningssystem och gör det nästan omöjligt att inte plocka upp telefonen och surfa lite i busskön.

Samtidigt kan vi knappast gå tillbaka till ett samhälle där valet står mellan två kanaler och den enda kunskapskällan vi har är den där smarta personen i ens närhet som har tvärsäkra svar på allt. Tekniken ger oss mängder av fördelar jämfört med hur det såg ut för bara ett par decennier sedan. Utvecklingen ger oss möjligheten att leva oändligt mycket rikare och mer intressanta liv och också vara betydligt mer produktiva.

Så vad ska vi göra åt det då?

Inse att du har större påverkan än du tror

Första steget till ett ökat fokus är att komma till insikt att du är den som styr. Kliv fram och fatta rodret. Självklart händer saker som sätter oss ur balans. Det blåser upp till storm eller vi blir rammade av en atlantångare. Men om du inte känner att du har en viss makt över din tillvaro blir du en liten jolle som flyter dit havet bär. Vi kan åtminstone försöka styra åt det håll vi vill, så kommer vi närmare än vi gjort om vi inte ens försökt.

Innan vi börjar med att-göra listor, sluta-göra-listor, prioriteringar, planeringar och annat finns det fyra grundläggande saker du kan göra, som ger dig ett ökat fokus och lugn i tillvaron, utan att förändra något annat runt dig.

  1. Sov lite längre
    ”Jag har för mycket att göra och måste stanna uppe sent” är mångas ursäkt. Sanningen är att det ofta handlar om slötid framför skärmen. Speciellt under mörka årstider kan en timme extra göra underverk.
  2. Ät lite bättre
    Att äta klokt kräver inte att du är besatt av en ny diet eller slaviskt undviker fikabröd. Ät klok frukost, lunch och middag – det räcker.
  3. Rör på dig 2-3 gånger i veckan.
    Många upplever att de inte har tiden att träna. Frågan är vad du prioriterar istället? Kroppen är gjord för att röra på sig. Säkert har du en vardag som är fullsmetad och hysterisk ibland. Men har det gått tio år sedan du tränade ihållande är det kanske dags att sluta leva på gamla meriter och ta tag i det.
  4. Meditera några minuter varje dag
    Vet du inte hur man gör? Googla! Kraschkursen är att sitta bekvämt, andas djupt och försöka att inte tänka på något speciellt utan bara låta tankarna gå. Det tar några minuter varje dag och gör stor skillnad för ditt fokus och välmående.En del kan vara oroliga för att de kommer meditera bort flera timmar av sitt liv. Jag har aldrig hört det hända men någon gång ska vara den första. Ställ timern eller ladda ner en meditationsapp, så behöver du inte oroa dig för att bli hittad i lotusställning sex timmar senare.

Hellre lite i taget och långsiktigt

I början av året slåss gymkedjorna om våra pengar. Det är då alla ska komma igång med sina nya liv. Sedan ebbar det sakta ut. Så hur blir du en av dem som inte faller tillbaka? Nyckeln till att få ett nytt beteende att hålla i längden är att göra det i liten skala. Gå inte all-in på alla fronter och sluta äta kolhydrater, boka upp gruppträning fem gånger i veckan eller köpa yogapass. Du blir mätt på förändringen fortare än kvickt. Gör små förändringar som känns hanterbara men bestäm dig för att hålla i dina nya vanor!

Självklart kan det vara svårt att skapa nya vanor. Men om du hellre letar efter det där magiska pillret som fixar allt och lite till, så kanske du ska börja med det grundläggande som bevisligen fungerar, innan du hoppas på den där nya, fantastiska dieten eller köper de där energipillren.

Det finns mängder av forskning och studier för den som vill få bevis för att det fungerar. Eller så kan du testa i två veckor och se vilken skillnad det gör. I värsta fall har du missat några avsnitt av ”Game of Thrones” och skaffat dig onödig träningsvärk.

I bästa fall hittar du mer energi och fokus. Kör igång nu, så kan vi hjälpa dig med resten för att få rätsida på dina prioriteringar.

Så – vem står vid rodret för ditt liv?

 

Kommentarer

Lämna en kommentar