07 Juni 2012

Så bygger rekryteringsprocessen varumärket

Av:

För en tid sedan sökte jag ett jobb på ett medelstort företag. Företaget verkar i en bransch där det inte alltid är lätt att förstå skillnaden mellan de olika aktörerna. Det som initialt attraherade mig med just det här företaget var att de var så tydligt med vad de stod för. De stack ut! De hade till och med ett häfte som beskrev, i tio punkter, varför man skulle jobba hos dem. Punkterna gjorde det väldigt klart vilket företag jag hade att göra med – och vilka krav de ställde på potentiella medarbetare.

Jag kom naturligtvis väl förberedd till den första intervjun. Jag tyckte mig veta en hel del om företaget redan innan jag kom dit. För mig handlade det mer om att verifiera att de levde som de lärde i sitt häfte. Och det gjorde de!

Rekryteringsprocessen var lika öppen som all annan kommunikation. Jag visste hur många som hade sökt tjänsten (strax över 300 personer), hur många de skulle intervjua (drygt 40), vilka steg som ingick i processen (intervju, test, intervju) och hur urvalet skedde.

I slutändan fick jag inte jobbet. Ändå har jag bara positiva känslor kopplade till företaget. Processen var tydlig och respektfull mot mig som sökande, jag fick nyttig återkoppling och förstår varför jag inte passade hos dem. Och jag vet vilka de är och vilka jag skulle (och inte skulle) rekommendera att antingen söka jobb hos dem eller anlita deras tjänster.

Vad gjorde min upplevelse så positiv? Jo, de var tydliga i hela sin kommunikation och de visade respekt för mig som sökande. Genom sin tydliga process och respektfulla bemötande har företaget inte bara fått en riktigt bra ny medarbetare utan också byggt sitt varumärke inför alla oss andra – och de vi väljer att sprida denna information till. Vi känner inte bara till företaget. Vi vet vilka de är. Och det är bara en bieffekt av deras, förutsätter jag, lyckade rekrytering!

Kommentarer

Lämna en kommentar