Erik Sjögren
09 Juni 2011

Så skapar du öppen kommunikation

Av:

Så skapar du öppen kommunikation

Kommunikation är både enkelt och svårt. Vi vet alla hur man gör instinktivt. Vi kan läsa – och uttrycka oss med – kroppsspråk. Vi kan höra nyanserna mellan det som sägs – och inte sägs.Vi är mästare på att hitta likheter med den vi pratar med för att skapa samhörighet. Titta på tonåringarna som ser ut och pratar likadant – eller slipsnissar på krogen för den delen.
Så vi har förmågan – utan att vi behöver tänka på det.

Tyvärr ställer vi till det för oss nånstans på vägen. Vi utgår från oss själva. Vi börjar tolka vad andra egentligen menar. Vi lindar in vårt budskap för att inte skapa konflikter. Vi väntar in andras synpunkter för att inte uppfattas som dumma eller avvikande.

Och så helt plötsligt glider vi runt och pratar om väder och vind medan vi helst av allt skulle vilja slå en knytnäve genom grannens staket för att de körde för fort förbi lekparken förra veckan…

Att kommunicera i vår yrkesroll blir allt viktigare. Oavsett om vi står i butik, jobbar på kontor eller på verkstadsgolv så är vi idag beroende av en rak och öppen kommunikation för att nå framgång.

Därför bjuder vi på sju konkreta saker du kan prova i din kommunikation för att skapa ett öppnare klimat och bättre samverkan.

1. Ta upp saken direkt med den det gäller och var rak, ärlig och konkret. Ju mer rak du är, desto mindre konflikter uppstår. Om du inte håller med så märks det ändå men det är svårt för andra att läsa dina
tankar. Så säg vad det är du vill och tycker. Idag!

2. Försök ha ett konstruktivt perspektiv i kommunikationen – hitta lösningar, inte syndabockar.

3. Ställ vänliga frågor lite oftare. Hur är det? Kan jag hjälpa dig med något?

4. Be om stöd och hjälp när du behöver det. Räkna inte med att andra ska förstå det per automatik bara för att du suckar eller pustar.

5. För dig som delegerar – planera in avstämningsmöten så slipper du tjata.

6. Prata om kollegor i positiva termer. Kanske inte så lätt om du helt plötsligt finner dig inbegripen i rent skitsnack om andra. Ett sätt att hantera det för egen del är att nämna något positivt om den personen det pratas om.

7. Om du inte förstår eller känner dig ifrågasatt – fråga! Den enkla frågan ”Vad menar du?” gör att du slipper tolka. Sträva efter att förstå innan du försöker göra dig förstådd.

Att komma till insikt kring hur du kommunicerar och hur du uppfattas av andra är första steget till en ännu bättre kommunikation.

kursen Effektiv kommunikation får du göra en analys av hur din kommunikation uppfattas av andra.

Under kursen går vi sedan igenom analysen tillsammans och framförallt – tränar våra kommunikationsfärdigheter  för att skapa ännu bättre samverkan och öppen kommunikation. Något du kan använda inte bara på jobbet utan även med grannen.

Klicka här för att se datum för Effektiv kommunikation, läsa mer eller boka.

Noterat: En artikel från DN, som handlar om besvärliga personer och där nyckeln till att hantera dem, enligt min uppfattning, är rak och öppen kommunikation!

Kommentarer

  1. Johan

    Jag arbetar bland annat med sälj och reklamations utbildningar och vet av erfarenhet att det som skiljer en medelmåtta från en superstjärna är just hur man kommunicerar.

    Jag ville bara tacka för nyhetsberevt med den fantastiska inledningen som väldigt bra sammanfattar det som normalt tar mig en heldag att få kursdeltagarna att förstå. Det fick mig att le och nicka medhållande. Min ovetenskapliga och högts personliga åsikt är att vi nordeuropeer behöver slå näven genom grannens staket oftare och säga det vi menar.

    Tack för att du skrev det i klartext.

    Med vänlig hälsning,
    Johan

    Svara
    • Erik Sjögren Erik Sjögren

      Varsågod! Kul att du uppskattar det – och ännu roligare eftersom det kommer från en utbildarkollega.
      Hoppas du har nytta av tipsen i dina utbildningar och stort lycka till!

      Svara

Lämna en kommentar