Framfot AB
14 September 2011

Släpp säljarna loss det är höst!

Av:

Förra veckan ringde en säljare och presenterade sig på ett trevligt och personligt vis. Jag blev nyfiken och var redo att ställa frågor – då började han läsa ur manus. Först en presentation av företaget som pågick i två minuter, när jag sedan var ”uppvärmd” började det hagla stängda frågor från en checklista. Efter frågestunden fick jag reda på vad som kunde hända om vi inte gjorde si och så istället – ödesdigra konsekvenser väntade oss om vi stoppade våra huvuden i sanden och inte köpte lösningen.
Informationsbomben och förhöret gjorde slarvsylta av det intresse som väckts. Den efterföljande predikan med mörka konsekvenser fick slarvsyltan att trotsa gravitationen och snurra långt ut i kallaste rymden.

När vi talar om försäljning här på kontoret så handlar det framförallt om att coacha kunden till att hitta användbara styrkor i verksamheten, förbättringspotential, utmaningar och deras nödvändiga lösningar. Jag vill tro att de flesta säljare arbetar på det sättet – inte bara för att det säkrar att kunden får en tjänst eller produkt som är behövd och därmed blir nöjd utan också för att det är bästa sättet för oss att tjäna pengar.
Hade jag fått ställa frågor om den trevliga säljarens företag, berätta om hur vi arbetar och tänka att; den här ”Nisse” det är en ambitiös kille som gör sitt jobb – så hade han varit väldigt nära en försäljning. Hade vi sedan diskuterat vad ”Nisses” företag skulle kunna hjälpa oss med och jag hade fått frågan om vad som skulle kunna hända om vi inte gick för lösningen hade jag varit den som målat mörka moln på himlen.
– Mörka moln som ”Nisse” kunde suddat ut med sin nödvändiga lösning och därmed skaffat sig en nöjd och positivt överraskad kund.

Befria era säljare och ge dem kompetens i utbyte. Manus kan vara en trygghet men låt kreativitet, stolthet och nyfikenhet bli er rutin så skjuter säljresultaten i höjden. Möt kunderna på riktigt och försök förstå deras tankar och känslor så kommer ni också kunna lösa deras problem bättre.
– Bra säljsamtal kan rubba jordaxeln för era kunder och ni kan tillsammans upptäcka den egentliga kraften hos er produkt eller tjänst.

Bästa introduktionen till en undersökande och lösningsinriktad försäljning är vår kurs Försäljning nivå 1. Vi ger er verktyg istället för manus och när du går härifrån ska du ha säljkartan och kompassen för att ta dig från ett kallt samtal till trogen kund.

Är du säljledare och behöver ge hela organisationen en skjuts är Framgångsrik säljledning språngbrädan som tar er över lågkonjunkturen. Vi hjälper dig skapa en säljande organisation med drivna och självgående säljare som söker upp affärsmöjligheter och håller intäkterna uppe.

Kommentarer

Lämna en kommentar