Erik Sjögren
09 Juni 2011

Tala är guld, andas är platina

Av:

Kommer du ihåg hur det var att presentera inför klassen i skolan? Väldigt lite fokus på det positiva och offentlig sågning efteråt inför hela klassen. Klart vi kan upplevas som stela i presentationssammanhang av andra kulturer – vi har ju fått lära oss att vi är värdelösa på det!

Vår hjärna är lite lustig. Nervositet skapar psykologiska reaktioner som ger dig ett pådrag av adrenalin i ditt system. Den ställer in kroppen på att slåss, fly eller gömma oss. Om du inte börjar slåss med åhörarna eller springer ut genom dörren för att aldrig komma tillbaka återstår bara två alternativ; frys till is och genomför presentationen stel som en pinne eller jobba på att hantera din nervositet.

Därför bjuder jag på nio effektiva knep för att hantera din nervositet inför presentationer;

1. Träna på djupandning – adrenalinet får dig att andas väldigt ytligt. Genom att andas djupare får din hjärna det syre den behöver och lurar din kropp att tro att du är lugnare. Det ger dig också en stadigare och mindre gäll röst.

2. Le – När du är stressad kramas ditt ansikte ihop som en citron. Le och du både ser ut och känner dig mer avslappnad.

3. Drick vatten – adrenalinet gör din mun torr, som kan göra att du får tunghäfta. Ha alltid ett glas vatten nära.

4. Använd visualisering – Föreställ dig att dina åhörare är intresserade, entusiastiska, ler och reagerar positivt. Cementera denna positiva bild i ditt sinne och frammana den precis innan. Tro att du kan det och du kommer också kunna.

5. Hälsa på deltagarna innan – Möt dem gärna i dörren och skaka hand med dem. Det ger också dem en lite personligare bild av dig och skapar större förtroende åt båda hållen. Då får du också tillfälle att se att de är inte så himla farliga.

6. Pausa och le precis innan du börjar prata – det är väldigt avslappnande och ger dig lite tid att vänja dig vid att vara i centrum.

7. Rör dig medan du presenterar – så gör du av med en del av din nervösa energi. Och använd energin för att sätta fart på ditt kroppsspråk. Du kan också prova spänna benen riktigt hårt precis innan eller gå på toaletten och göra några knäböj.

8. Sluta fokusera på dig själv – fokusera på publiken istället. Kom ihåg att de är där för att få information, inspiration eller lära sig mer och de vill ha kontakt med dig. Ställ frågor, involvera dem och bjud upp till dans. Så blir det roligare för alla.

9. Träna – ta varje chans att träna på att presentera. För varje gång du gör det kommer du känna dig mer bekväm.

 Stort lycka till!

// Erik Sjögren

”Det här är kursen jag önskar jag gått för flera år sen, tänk vad mycket bättre jag hade mått då”.
Så beskriver en av våra deltagare vår kurs presentationsteknik & retorik. Du som är nervös lär dig hantera det och du som är mer erfaren får slipa på framförandet och skapa äkta engagemang, övertygelse & delaktighet i dina presentationer. Är du nyfiken kan du läsa mer om kursen här.

Relaterade artiklar; DN 1, DN 2, DN 3

Kommentarer

Lämna en kommentar