Affärsmannaskap som konsult del 1

Så lyckas du ännu bättre i din roll

Som konsult säljer du dig själv. Du är själva produkten och ska paketera dig på ett bra sätt. Det gäller allt från klädsel och språkbruk till ditt sätt att agera. Kunden ska känna förtroende för dig och din kompetens. Vid införsäljningen gäller det att omgående förstå kundföretaget. Kunden har ofta en omedveten kunskap om den egna företagskulturen.

Genom att ställa rätt frågor och vara lyhörd, kan du anpassa dig till kundens ”kultur”.

När du väl har ett uppdrag, ska du låna företagets atmosfär för att få kundens fulla förtroende. Lär dig vem som gör vad och vilka rutiner som gäller.

Ha en förståelse för kunden. Detta är oerhört viktigt. Som konsult ÄR du bolaget du jobbar hos.

Den relationsskapande delen är viktigare än vid all annan försäljning, eftersom du går in som en del i deras verksamhet. Ta reda på vad deras företagskultur är och och bli en del av den!

Vill du ha förslag på utbildning i affärsmannaskap?

Är du intresserad av att veta mer om våra kurser eller vill ha en offert på utbildning - fyll i formuläret så återkommer vi till dig.