Hålla presentationer utan nervositet

Brukar du vara nervös när du ska prata inför andra? Var inte orolig, det går att hantera. Som den världsberömde tenoren Enrico Caruso en gång sa: ”Den artist som skryter med att han aldrig har rampfeber och aldrig är nervös är inte en artist. Han är en lögnare”.

Nervös, orolig kvinna händerna för ansiktet

En av tre tycker att det är jobbigt att prata inför andra vid föredrag, enligt en undersökning som Yougov nyligen genomförde uppdrag av Metro. Och nästan en av fem tycker det är jobbigt att tala inför människor de inte känner. Så du är långtifrån ensam.

Vi bjuder på fem enkla knep för att få ordning på nerverna inför nästa presentation:

  1. Förbered din presentation

    Det viktigaste för att motverka nervositet är att förbereda dig. Ju bättre förberedd du är, desto större är sannolikheten att din presentation kommer gå bra. Att skapa en struktur fungerar för att hantera ångest och oro, enligt forskningen. Det hjälper även när du ska prata inför andra. Vilka ska du prata inför? Vad vill du ha sagt? Hur ska du avsluta? Hur ska du inleda? Vad ska du säga däremellan? Hur långt tid vill du hålla på?

  2. Acceptera nervositeten

    Ett vanligt beteende vid oro är att skjuta eventuella förberedelser framför sig och försöka låta bli att tänka på att man är nervös. Känns det igen?
    Försök inte förtränga din nervositet. Acceptera att du är nervös redan innan du börjar din presentation. På så sätt hinner din hjärna vänja sig. När du väl står på ”scenen” har du redan fysiskt och psykiskt hunnit bearbeta den stress som kommer från nervositet.

  3. Ifrågasätt dina rädslor

    Nervositeten bottnar i något du är rädd för. Kanske börjar du nu försvara dig och tänka i banorna av att du inte alls är rädd. För det vill vi ju inte vara. Rädda alltså. Böj dig inte för den impulsen utan våga fundera på vad det är du egentligen oroar dig för. Är det vad andra ska tycka om dig? Att du ska råka göra bort dig? Att andra ska skratta och förlöjliga dig? Att framstå som okunnig?

    Försök sätta dina rädslor i perspektiv. Om nu det värsta händer, kan du hantera det? Skulle du nu mot förmodan inte klara av att hantera det och göra totalt fiasko, kommer du kunna leva med det? Oavsett hur det går – vad kommer skillnaden vara efteråt? Hur stor påverkan kommer det ha på ditt liv om tre månader? Ett år? Tre år?

  4. Aktivera dig

    Sätt kroppen i rörelse innan presentationen så att du får ut en del av energin. Res dig upp och gå till toaletten. Skaka loss armarna. Omsätt fjärilarna i magen till rörelse så försvinner de. Anledningen är mycket enkel. Stress gör din kropp redo att antingen fly eller slåss. Hjärtverksamheten ökar (röd i ansiktet), andningen blir snabbare (rösten förtunnas) och musklerna spänns. att röra dig får din kropp utlopp för den extra energin och du blir helt enkelt lugnare.

  5. Träna på att presentera!

    Ju mer du utsätter dig för något, desto mer van blir du. Så istället för att undvika situationer där du presenterar inför andra, försök hitta möjligheter där du kan träna dig att stå inför publik. Har du ett tillfälle som är extra viktigt, exempelvis en stor presentation på jobbet, kan det vara värt att avsätta tiden för att gå en kurs. Även om det kostar några kronor för arbetsgivaren och tar tid i anspråk, tjänar man ofta igen det på att hitta sätt att hantera sin nervositet och göra enkla, strukturerade förberedelser som skapar bättre presentationer.

 

Om mätningen

Undersökningen är genomförd av YouGov under perioden 19-23 maj 2016. Sammanlagt har 1 524 intervjuer genomförts via YouGovs panel.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vad är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.