Planera startsträckan – gör semestern bättre!

”Vi tar det till hösten!” säger du glatt och stänger locket på din laptop. Sedan laddar du förhoppningsvis batteriet (både datorns och ditt eget mentala) i några veckor och visionen är att komma tillbaka med en stor dos motivation och solsken i blick. Men kanske spritter det inte alls av glädje i kroppen när väckarklockan ringer den första arbetsdagen? Kanske har hjärnan snarare fastnat i dragläge än i femmans växel? Du kan ha drabbats av post-semester-syndromet*, och du är inte ensam. Vi bjuder på 9 tips som gör startsträckan efter semestern roligare. Så att du också kan vissla på väg till jobbet – ända fram till julledigheten. 

Planera startsträckan efter semestern

  1. Kom hem i tid
    Många av oss vill gärna maxa semestern. Tänk ett steg längre och se till att planera din återkomst klokt. Kanske hjälper det dig att komma tillbaka hem efter resan ett par dagar tidigare än planerat. Då hinner du packa upp väskan, förbereda matlådor och ställa in dig mentalt på jobbrutin igen.
  2. Varva upp i din takt
    Ge dig själv (och dina kollegor) tid att landa i vardagsrutinerna. Bygg successivt upp arbetsbelastningen – ungefär som du värmer upp inför ett träningspass. Att du känner dig trött och saknar driv de första dagarna på jobbet är helt normalt, omställningen kräver tid och energi eftersom kroppen är ovan vid rutiner.
  3. Blocka kalendern för ett möte med dig själv
    Om du har möjlighet: vik de första dagarna efter semestern för ett möte med dig själv (och kanske med mejlkorgen som inte verkar ha någon botten?). Plocka upp dina lösa trådar och passa på att planera höstens arbete. Efter semestern har du en förmåga att se den större bilden. Nu är tid för att prioritera bort saker istället för att skjuta upp dem.
  4. Bjud dig själv på ett riktigt vasst autosvar
    Ärlighet varar långt, men ett riktigt bra autosvar kan ta dig ännu längre. Om du har ett jobb där mejlhögarna växer sig enorma – låt autosvaret sträcka sig även över dina första jobbdagar. Det kommer att sänka förväntningarna på blixtsnabba svar och ge dig nödvändig tid för återhämtning.
  5. Känner du dig riktigt modig?
    Ta en snabb titt i mejlkorgen och radera allt som inte verkar akut. (Vi vet – vi får kalla kårar längs ryggraden bara av att skriva det).
  6. Boka in en utbildning!
    Ge dig själv och ditt team möjlighet att lära något nytt efter semestern. Vi vågar lova att hjärna, själ och grupp mår bra av nya perspektiv.
  7. Schemalägg en minisemester, en kickoff eller konferens
    Att regelbundet ha inplanerade miljöombyten att se fram emot är optimalt för hälsa och välmående. På så sätt håller vi motivationen uppe. Gäller både professionellt och privat.
  8. Sluta multitaska!
    Ta chansen att lägga om ditt arbetssätt i höst. Att alltid göra 12 saker samtidigt är tyvärr inte särskilt effektivt. Planera istället in dagen i olika segment där du svarar på mejl, är kreativ, ägnar dig åt administration eller sociala aktiviteter.
  9. Fundera på vilka goda vanor som får dig att må bra
    Vad är det du gjort under semestern som givit dig extra energi? Försök att möblera in de aktiviteterna i din vardag. Ta en lunchpromenad, ät middag med vänner mitt i veckan, lägg pussel, fortsätt att läsa böcker, sätt dig på en bänk och andas en stund på väg hem från jobbet. På så sätt skapar du bättre ork och problemlösningsförmåga när du arbetar.

*För några år sedan konstaterade en grupp spanska forskare att ca 35% av alla yrkesarbetande spanjorer i åldern 25 till 40 år drabbades av Post-semester-syndrom, med symptom som trötthet, apati och fysiska krämpor, när de återvände från semestern. Den här artikeln är till för dem, så väl som för dig som ”bara är lite trött” i allmänhet.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Beställ Utbildningskatalog

Ta del av vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog eller ladda ner produktblad.

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.