Konsten att ge feedback

Konsten att ge feedback

”Men, vad har jag sagt om att inte lämna disken framme. Är du helt dum i huvudet?” Förhoppningsvis låter det sällan så när du ger feedback men det kan vara nog så svårt att få till det på ett bra sätt ibland.

Det är lätt hänt att trigga motstånd och försvar hos den vi ger återkoppling till. Då kan den här modellen vara till hjälp för att lättare nå fram och inte göra det så laddat.

  • Det här har hänt….
    Beskriv det specifika beteendet.
    Exempel: ”De sista tre gångerna när vi har suttit på möten tillsammans har du avbrutit mig när jag försökt förklara hur jag tänker.”
  • Jag tycker/tänker…konsekvensen blir…
    Uttryck hur du upplever situationen, eller vad konsekvensen av beteendet blir
    Exempel: ”Jag känner mig utanför och tappar lusten att prata”, ”Jag tycker inte det är ett OK beteende”
  • Jag vill…
    Tala om vad du vill ska hända – tala inte om för andra vad de ska göra
    Exempel: ”Jag vill prata klart innan du talar om dina synpunkter”
  • Växla spår – ta emot respons
    1. Lyssna vad den andre har att säga
    2. Bekräfta vad du uppfattat – du menar att…du säger att… 3. Ställ frågor – hur tycker du att det fungerar…hur tänker du
    4. Upprepa ditt budskap

 

Nästa del är när och hur ofta ska vi ge feedback? Vad är viktigt att tänka på? Här kommer några viktiga stolpar att ha i åtanke.

 

  • Använd alltid jag-budskap. Exempelvis ”Jag ser/uppfattar/tycker…” till skillnad från ”Du ÄR…”. Det är mindre aggressivt.
  • Beröm specifik och gärna inför andra.
  • Konstruktiv feedback ges alltid inför fyra ögon.
  • Ha modet att ta upp det igen och följa upp.
  • Se vilka känslor som uppstår hos dig.
  • Var tydlig – undvik att linda in det.
  • Följ gärna formeln 4:1 – alltså fyra gånger så mycket beröm som konstruktiv feedback. Det du fokuserar på växer!

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.