Konsten att konversera – en lektion i praktisk retorik

Har du någon gång känt att du pratar förbi andra eller att den du pratar med inte förstår vad du försöker säga? Oavsett om du befinner dig i en chefsposition eller förhandlar med andra aktörer, är god kommunikation en förutsättning för att lyckas. Till exempel är det god sed att inte avbryta andra när de talar,  vilket Cicero konstaterade redan år 44 före Kristus.

Staty av Cicero

Hur gör du då för att skapa en intressant och givande konversation för alla inblandade? Nedan följer ett par enkla tips du kan använda direkt.

1) Tala tydligt

Träna på att tala tydligt – och inte för snabbt. De flesta
behöver lite tid för att det du säger skall sjunka in.
Det ger även motparten tid att fundera och replikera, och förutsättningen
för ett givande samtal ökar.

2) Tala mindre

Lämna gärna ”luckor” i din konversation, så att de som deltar själva kan berika samtalet genom egna inspel. Det är också god sed att inte avbryta någon innan de talat färdigt. En bra tumregel kan vara att försöka lyssna mer än du talar.

3) Visa intresse för den du talar med

Ingen vill lyssna på en monolog om din egen förträfflighet.
Det får dig bara att framstå som arrogant och självisk.
Ställ frågor och hitta gemensamma nämnare, där både du och
din samtalspartner kan utbyta synpunkter och erfarenheter.

4) Anpassa konversationen efter den du pratar med

Detta är egentligen självklart – man pratar inte om båtar i en timme med nån som avskyr vatten – men det kan ändå inte sägas för många gånger.
Ibland måste man förenkla saker och ting, anpassa dem till en nivå
som lyssnaren förstår, samt kanske även använda ett enklare språk.
Annars tappar din konversationspartner lätt intresset och
konversationen blir ensidig. Detta gäller inte minst när du talar om dina specialistområden – eller din favorithobby – med lekmän.

5) Prata positivt om andra

Var ödmjuk när du talar om andra. Oavsett om det är
din värsta konkurrent, ovän eller t.o.m. svärmor!
Det skapar bara dålig stämning att baktala. En god konversation vinner
på att vara objektiv, och du bör alltid fokusera på sådant som är positivt om andra.

6) Lyft fram det viktiga

Framhäv det som du tycker är viktigt genom att tala med ökad inlevelse, och var mer
lättsam när du talar om mindre viktiga saker. Det gör att lyssnaren
uppfattar det som du verkligen vill framhäva.

7) Tappa aldrig humöret

Bästa sättet att förstöra ett samtal och tillintetgöra allt du tidigare
sagt är att brusa upp, höja rösten eller bli arg. Ta istället ett djupt
andetag och låt motparten tala färdigt. Sedan kan du bemöta det som
gjorde dig upprörd på ett sakligt sätt.

Vi hoppas att ovanstående tips inspirerat dig till reflektion över hur just du kommunicerar, och önskar dig goda konversationer framöver!

Marcus Tullius Cicero (106 – 43 f.kr.) var en romersk politiker, talare, advokat och författare. Han anses vara en av de mest inflytelserika inom retoriken. Ciceros verk och modeller är fortfarande aktuella för den som vill lära sig tala, inspirera, övertyga och kommunicera ännu bättre.

Vill du ha offert på utbildning i retorik eller kommunikation?

Skicka ett meddelande så tar vi fram ett förslag för dig, din grupp eller er organisation.

Inspirationsseminarier

Mjukstarta med våra kostnadsfria seminarier som ger kunskap och inspiration.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.