Ledarskapets ramverk

Så skapar du bättre ledarskap från vision till handling

Läs våra sju tips om hur du skapar ett tydligt ramverk från vision till handling – och ladda ner en mall som hjälper dig.

Ledarskap kan ibland få något svårgreppbart över sig. Som en flyktig, svårdefinierad dimma som genomsyrar luften men inte riktigt låter sig fångas. Historiskt associerar vi personlig utstrålning, pondus och beslutsfattande med ett gott ledarskap. Den gode despoten.

Nya tider kräver nya sätt att leda. Idag är arbetsmiljön betydligt mer komplex och ställer högre krav på problemlösning och initiativförmåga. Där vi förr hade monotona produktionslinor har vi idag robotlinor där mängder av saker kan gå fel som vi inte förutsett. Där företag förr hade en stelbent byråkrati – ”our way or the highway” – är det idag avgörande att kunden känner sig sedd, hörd och uppskattad. De kunder som inte känner detta röstar med fötterna och byter leverantör.

För att lyckas i rollen som ledare behöver vi ta tillvara på människans inneboende nyfikenhet, förmågan att tänka själv och fatta egna beslut. Därför kan vi inte längre förlita oss på att peka med hela handen. ”Men hur ska vi göra då? Ska alla få göra som de vill?” – kanske vän av ordningen frågar.

Nyckeln till framgång är att ha ett tydligt ramverk. Ramverket består i att du som ledare förmedlar en tydlig målbild dit ni är på väg, skapar och förankrar en färdplan som tar er dit, fördelar roller och kommunicerar tydliga och uttalade spelregler. Det skapar en mylla för människor att växa i och avlastar dig som ledare.

Då kan du lägga mer kraft på att träna dina ledarfärdigheter; kommunicera ramverket, hjälpa andra utvecklas och förbättra samarbetet. Det är det som gör att ni når era mål – inte att du har karisma som en Hollywoodstjärna.

Så skapar du ett tydligt ramverk

  • En vision dit ni är på väg. Varför finns vi och vart skall vi? Vad ska organisationen åstadkomma och vad innebär det för mig? Hur ser målfotot ut när vi väl kommer dit?
  • Tydliga mål för alla. Mål som vi arbetar för att nå (gruppmål, individmål mm). Sätt tydliga mål för alla i organisationen så att alla vet vad de ska arbeta mot. Ett sätt är att bryta ner organisationens mål. Ta höjd för att måluppfyllelsen ser olika ut. Om alla når sina individuella mål ska ni nå och helst överträffa organisationens övergripande mål. Ett annat sätt är att ha vissa mål som är likadana för alla i hela organisationen – oavsett vilken roll du har. Tanken med det är att alla bidrar på olika sätt, men vi är på väg åt samma håll.
  • Se till att ha en strategi. En långsiktig plan för hur vi skall nå målen och leva upp till visionen. Strategin ska innebära tydliga ställningstaganden som hjälper dig och alla andra att prioritera. Där ska vi också definiera vilka roller som krävs för att nå dit vi ska. Se till att alla vet vad som förväntas av dem i respektive roll.
  • Värderingar. Värderingar är svaret på vad ni tycker är rätt eller fel – i er organisation. En företagskultur är det som både kunder och arbetssökande känner i kontakten med er. Det som genomsyrar fikarummet, telefonväxeln, möten och alla andra kontaktytor i och utanför organisationen. Den finns där, vare sig ni vill det eller ej och kan vara både bra och dålig. Genom att arbeta med värderingar skapar ni en gemensam kultur som förmedlar de värderingar ni vill stå för. Ett lyckat värderingsarbete gör att ni utöver produkten eller tjänsten, skapar en unik och positiv upplevelse för både kunder och medarbetare.
  • Spara era bästa metoder. Se till att inte behöva uppfinna hjulet på nytt varje dag. Med strukturerade arbetssätt och metoder för återkommande uppgifter eller problem slipper ni improvisera varje gång något inträffar.
  • Arbeta med tekniker för samverkan. Specifika situationsanpassade verktyg som byggstenar i metoden, till exempel ledarfärdigheter, coachande förhållningssätt, bättre kundbemötande, mötesteknik och kommunikationsfärdigheter för bättre samverkan. Finns mallar, strultur och stöd som behövs?
  • Handlingsplan som får saker att hända. En plan där vi tidssätter aktiviteter och fördelar ansvar. Handlingsplanen stöttar det dagliga arbetet och ser till att det är i linje med visionen, mål, värderingar och strategin. Håll det kort och begränsa er utifrån era viktigaste prioriteringar. Det är bättre att få tre bra saker gjorda – än hundra som aldrig blir av. Med hjälp av visionen, mål, strategin och era värderingar blir prioriteringen av vad som ska – och inte ska göras – mycket enklare. För alla i organisationen.

Här hittar du en mall som hjälper dig att skapa ett tydligt ramverk!

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.