Motivation i ledarskapet

Hur kan du öka motivationen hos dig själv och andra?

Ett enkelt svar på den frågan är något av ledarskapets heliga graal. Efter att ha testat alla tänkbara varianter genom åren kan vi konstatera att allt kan summeras i en enda formel;

Här kommer det… Är du beredd? Hur viktigt är det för dig? Ska vi dra lite till på det tills du blir förbannad? Formeln för motivation – så här ser den ut;

Motivation = förväntat resultat x incitamentets värde för dig

 

Incitamentets värde = Det som drar en organism mot ett mål. Det kan vara god mat, sex, bekräftelse, godis, kärlek, vänskap, tillit. Det kan också vara en intern motivation – alltså att göra en aktivitet för handlingens egen skull för att du gillar det. Din belöning helt enkelt. Ju större betydelse det har för dig, desto högre motivation.

Förväntat resultat = din tilltro till att det du gör faktiskt ger dig incitamentet.

Jaha, var det inte svårare än så, tänker du kanske? Vänta lite, du ska få ett bra knep för att använda det också…

Exempel ett: En säljare tror sig kunna sälja enligt budget och om hon gör det känner hon sig som en vinnare och det är värt mycket för henne. Förväntat resultat är kanske 80% och incitamentets värde runt 90%. Motivationen landar då på 72% (det vill säga 80% av 90%).

men i det ögonblick hon slutar tro på att hon kan nå budget så påverkar det hennes motivation oavsett hur starkt incitamentet är.

Ett annat exempel; Du kanske tänker att om du startar en webbsajt som säljer blöjor på prenumeration och säljer den till Pampers så blir du miljonär. Du vill gärna ha äran av att ha byggt upp något och friheten som mycket pengar innebär. Incitamentets värde för dig är 100%.

Tyvärr du tror inte alls att du kommer göra detta. Du tror inte heller att du har förmågan att få det att faktiskt hända. Förväntat resultat är 0%. 0% av 100% = 0. Därför är din motivation noll i sammanhanget och du kommer heller inte göra det.

Vad innebär detta för dig?

Jo, att om du saknar eller tappat tron på dig själv eller på din förmåga spelar det ingen roll hur gärna du vill ha något – din motivation är lika låg ändå.

Det omvända gäller också. Om incitamentet inte är värt något för dig spelar det ingen roll att du kan göra det – motivationen är lika låg och inget händer. Ett tydligt exempel är när ledningen presenterar sina nya direktiv för hur all personal ska följa företagets värdering resultatpassion i sitt dagliga arbete med ett antal pekpinnar för beteendet.

Förväntat resultat = ja, du tror att företaget tjänar mer pengar om jag följer värderingarna och du kan absolut göra det men incitamentet är väldigt lågt – vad tjänar du på det? Hur delaktig känner du dig? Resultatet blir en väldigt låg motivation.

Tips på hur du använder formeln

  • Använd formeln för att se var fokus bör ligga för att öka motivationen – är det incitamentet eller förväntat resultat som är lättast att öka?
  • Låt människor själva beskriva hur de ser på formeln vid t.ex. utvecklingssamtal eller måldiskussioner. Förutom pengar – vad är viktiga incitament för dem? Vad får dem att känna sig viktiga och betydelsefulla?
  • Det gäller att veta VAD som triggar – vad som är rätt incitament för dig eller den du vill motivera – och hur kopplar du det till den aktivitet du ska göra som i sin tur leder till målet. Istället för att stirra dig blind på enbart resultatet – titta på vilka aktiviteter & vilket beteenden som ger önskat resultat och hitta belöningar för genomförande av aktiviteterna och beteendena kopplat till det.
  • Det räcker inte bara med att skapa bra incitament och belöningar som motiverar. Det gäller också att övertyga om att målen är nåbara, skapa en förståelse för varför just min insats har betydelse för att nå dit och hjälp mig tro på att jag kan åstadkomma detta.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.