Så hanterar du skvaller som chef

Du kliver in i fikarummet och helt plötsligt tystnar alla. På möten utbyts blickar och höjda ögonbryn. En negativ kommentar vid lunchbordet om personen som inte är med. Vi har alla varit med om skvaller eller korridorsnack i någon form – ibland som något vi uppfattat i periferin, ibland som något vi är direkt involverade i eller kanske t.o.m. utsatta för.

Skvaller på jobbet

Så vad beror skvallret på och hur hanterar du skitsnack som chef? Här kommer fyra förklaringar:

1. Det utgör en informationskälla för de som misstror de formella kanalerna.

Kanske tror man att det pågår saker som chefen eller ledningen inte berättar. Speciellt när det är turbulent och människor kan bli av med jobbet, blir det oerhört viktigt att hålla sig ajour med vad som händer, som en ren försvarsmekanism.

2. Det kan ibland vara en känslomässig ventil för frustration.

Ofta bottnar det i någon form av upplevd orättvisa eller oförrätt.

3. Som ett sätt att lyfta fram eller engagera sig i konflikter mellan individer.

Antingen för att ta ställning för någondera part, eller för att få accept på de egna ståndpunkterna.

4. Tydliggöra vad man uppfattar som rätt eller fel i sammanhanget

– alltså vilka värderingar som råder i gruppen. Det kan till och med förekomma korridorsnack om att korridorsnack inte är OK.

5. En dålig vana

Man fastnar i ett visst beteende och har svårt att bryta mönstret.

 

Ett visst mått av skvaller går inte att undvika. Människan är en social varelse, där behovet att tillhöra en grupp är oerhört starkt. För att tydliggöra vilka normer som gäller i gruppen används skvaller som ett sätt att visa vad som är OK och också ibland för att säkerställa att vi håller oss inom normen. ”Ja, den där Lisa tar ju aldrig undan sina matlådor” – som ett sätt att berätta att jag minsann gör det.

 

Dessutom är de allra flesta tämligen konflikträdda. Det är betydligt lättare att ta upp saker med någon annan än med den det egentligen gäller. Flertalet undersökningar från oss och andra pekar på att både chefer och personal upplever att konflikter inte tas tag i i den utsträckning de borde och att det är ett laddat ämne.

 

Det blir ett problem när det tar fokus från ert uppdrag. Istället för att se hur ni ska klara er uppgift på bästa sätt, lägger man tid och energi på att baktala andra, försöka hitta dolda agendor eller tolka järtecken kring vad som kommer hända i framtiden.

 

Så hur komma tillrätta med skvaller?

1) Var så tydlig och rak du bara kan.

Ibland är det lättare sagt än gjort. Kanske går det inte att berätta precis allt i detalj, speciellt vid omorganisationer eller när arbetstillfällen står på spel. Men du kan alltid vara tydlig med att du inte vet. Ett bra sätt att vara tydlig är att summera det du vill föra fram på en Post-it med tre punkter. Om det inte ryms på din Post-it, kommer det troligen inte heller uppfattas speciellt tydligt av mottagaren.

2) Skapa konsekvenser av oönskat korridorsnack

Ibland räcker det med att säga vad du vill ha och inte vill ha, för att få det. Men har du sagt att du vill att man ska fråga och man ändå inte gör det utan skapar sina egna tolkningar behöver det finnas konsekvenser. Vilka negativa konsekvenser får det om jag fortsätter att baktala en kollega? Vilka positiva konsekvenser får det om man pratar om elefanten i rummet?

3) Skapa ett forum för öppenhet

Att arbeta med gruppen för att skapa en öppenhet inför varandra – under din eller en professionell experts ledning

4) Adressera upplevda konflikter

Om korridorsnacket beror på mer eller mindre öppna konflikter, så ta tag i dessa och få upp dem till ytan. Men håll de personer som inte berörs utanför. Det finns ingen poäng med att ha gruppterapi med hela avdelningen för att två personer inte kommer överens. Däremot kan de behöva dig – eller någon annan – som en katalysator för att lämna ett destruktivt mönster och hitta ett förhållningssätt till varandra som fungerar.

5) Skapa positiva konsekvenser vid öppenhet

Vill du ha mer öppenhet – skapa positiva konsekvenser när människor öppnar upp, säger vad de tänker och ställer frågor istället för att leka ”snillen spekulerar”.

6) Döda inte öppenheten på ren reflex

Det kommer garanterat komma tillfällen där du bara vill skrynkla ihop ansiktet och sucka djupt när du får samma fråga för femtioelfte gången – eller när du hör samma klagosång igen.

Ta tre djupa innan du reagerar. Ställ frågan vad de behöver, önskar – eller kan göra själva för att påverka i önskad riktning? Eller bara lyssna, ta in och gläds över att du skapat mera öppenhet.

 

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Inspirationsseminarier

Mjukstarta med våra kostnadsfria seminarier som ger kunskap och inspiration.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Beställ Utbildningskatalog

Ta del av vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog eller ladda ner produktblad.