Så lyckas du med utbildningsinsatsen

I media har drevet gått varmt kring kommunikologi – en teori kring kommunikation som används flitigt i vissa organisationer. En smaskig detalj som roterat hårt är cheferna som fått krypa på golvet för att komma i kontakt med sig själva. Konsulter som utbildar i det, organisationer som lagt stora pengar på det och grundarna som tror på konceptet benhårt har i media fått försvara sitt val mot argument från forskare och psykologer som kallar det snömos baserat på ogrundade teorier som motsägs av rådande forskning.

Vi behöver inte lägga lök på laxen i frågan. Däremot vill vi gärna dela med oss hur du kan se till att ni lyckas med er satsning.

Så vad kan du som köper in utbildning tänka på, för att undvika eventuella fallgropar och få ut det du vill ha i form av nya beteenden och önskade förbättringar? Vi hoppar över självklarheter som referenser, pris, utbildarkompetens och andra hygienfaktorer som du redan har koll på.

1) Vad är syftet och vad ska det leda till?

Påfallande ofta har man en checklista med tänkta innehållspunkter och vill ha ett förslag på detta. Det man sällan tänker på är vad målet med en eventuell utbildning är. Vilken skillnad ska det innebära efteråt? Om det finns ett mål och syfte med insatsen är det lättare veta om ni träffar rätt – precis som i alla projekt.

2) Använd leverantörens erfarenheter.

Företag som arbetar professionellt med utbildning har ofta en massa erfarenhet kring vad som fungerar och vad som är bra att tänka på. Använd den erfarenheten för att skapa en så bra insats som möjligt för er utifrån vad ni behöver. Det ökar också sannolikheten att ni får det ni vill ha och spar tid för er del, jämför med att ni ska ta fram innehåll, format och tänkt upplägg. Det är ju leverantörens jobb att kunna presentera den lösning som är bäst för er.

3) Kolla om det är grundat i forskning som är relevant – och användbar

Kolla att det finns aktuell och relevant forskning som stöder de teorier och modeller man arbetar med. Men lika viktigt är också att värdera och paketera det på ett pedagogiskt vis så att det leder till nya färdigheter. Att sitta två dagar och lyssna på hur retoriken är uppbyggd skapar ingen ny Obama. För att bli bra på det behöver man omsätta teorierna i handling och träna!

4) Utbildning är inte bara en extern lösning

Att se utvecklingsinsatser som något pågående och som också behöver engagemang internt för att skapa en förändring. Att skicka första linjens chefer på utbildning ger ännu bättre effekt om deras närmsta chef har en dialog före och efter, är tydlig med förväntningarna på ledaren och följer upp hur det går. Det tar inte så mycket tid men gör stor skillnad i sammanhanget, tillsammans med att också ge rätt verktyg till individerna.
Så att försöka ha ett öppet sinne och se hur man med små, enkla medel kan förenkla och förbättra saker i samband med en utbildningsinsats. Ett bra tips är att gå med på utbildningar för att hämta inspiration kring chefshandböcker, mallar, stödverktyg och annat som hjälper till att få bra saker att hända.

5) Mät och följ upp.

Att enbart utgå från forskningen räcker inte. Den är ofta smal och specifikt inriktad på en viss del. Det räcker inte med att säga ”denna grupputvecklingsmodellen är evidensbaserad, därför ger våra utbildningar bevisligen effekt”.  Därför är det bra att tänka lite som om det var en idrott. Att hitta sätt att mäta och utvärdera det ni gör –för att få kvitton på vad som fungerar och vad ni kan stryka. Precis som man gör inom elitidrotten. Ger det resultat? Bra – då gör vi mer av det!
Det är viktigt att visa internt som beställare att ni inte bara köper en positiv upplevelse som är uppskattad utan att det också leder till en faktisk förändring, så att det går att motivera satsningen – oavsett hur liten eller stor den är.

Vill du veta hur vi gör eller få tips på hur vi kan hjälpa er? Hör av dig så tar vi en förutsättningslös diskussion.

Vill du ha inspiration kan du även läsa här om hur vi tänker – eller se vår film.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.