Så lyfter du medelmåttorna som ledare

Det är lätt för dig som chef att fokusera på lågpresterarna i teamet. Men för att få mer pang för pengarna är det snarare medelmåttornas resultat du ska koncentrera dig på. Det menar forskaren Joseph Grenny. Läs vidare för att ta del av fyra praktiska tips som kan hjälpa dig att hantera medarbetare och grupper som är bra – men som behöver lyfta sig.

Leader of the pack

Hur hanterar du medelmåttorna?

Ofta hör vi chefer och ledare tala öppet om vikten av att ta ansvar och om höga prestationer, för att sedan i mindre sammanhang klaga över medelmåttor i sina team. Men ledarskap börjar inifrån. Du som ledare kan inte på ett trovärdigt sätt uppmana andra att ta ansvar, om du inte själv gör det. Så – handen på hjärtat. Gör du som chef tillräckligt för att driva höga prestationer?

Nyckeln finns hos dig

Tyvärr finns det inga lätta sätt att ta itu med låga eller medelmåttiga prestationer. Att hoppas på att en eller två individer snart väljer att lämna din arbetsplats hjälper föga. För halvdana resultat är sällan ett kvitto på medelmåttig personal, utan snarare ett symptom på ineffektivt ledarskap. Den goda nyheten är att symptom går att behandla. Joseph Grenny har identifierat fyra gemensamma nämnare i det ledarskap som möjliggör utmärkta prestationer. Varje del är en förutsättning för efterkommande steg.

1. Visa på konsekvenserna av arbetet

Din viktigaste uppgift som ledare är att se till att det är tydligt för alla vad de ska göra och varför de ska göra det. Medelmåttiga resultat är ofta en konsekvens av att din medarbetare inte förstått hela syftet med arbetsuppgiften.

Är du avdelningschef på ett företag som utvecklar mjukvara? Låt ingenjörerna bemanna er kundtjänst i några veckor. Genom kundkontakt levandegörs vad som är bra och mindre bra – eller viktigt och mindre viktigt – för användarna av produkten. Dina medarbetare får förståelse för hur programvaran fungerar i kundens vardag och fokus på jobbet kommer inte längre i första hand handla om att knacka koder, utan om att skapa kundnytta.

2. Kommunicera tydliga och mätbara mål

Sätt konkreta och mätbara mål, som går att följa upp på ett effektivt sätt. Om du till exempel är avdelningschef på en större hotellkedja och vill öka kundnöjdheten behöver du bryta ner den visionen till flera delmål. Till exempel:
• Vi ska alltid svara på mejl inom 2 timmar
• Alla våra kunder ska vara 100% nöjda med städning av rummet
• 100% av våra kunder ska ringas upp för utvärdering efter sin vistelse hos oss
Om du kommunicerar luddiga visioner utan att bryta ner dem till konkreta åtgärder och delmål, kommer era resultat sannolikt vara både slumpmässiga och svårtolkade. Målen behöver vara tydliga och meningsfullt kopplade till arbetet. De ska beskriva syftet och vad som ska göras. Och glöm inte att regelbundet påminna dina medarbetare om dem!

3. Bygg ansvarskänsla

Medelmåttighet är ofta ett tecken på stark detaljstyrning från dig som chef. När du låter varje medarbetare ta ansvar för sin egen insats bygger du ett framgångsrikt team.
Hur? En början kan vara att avsluta arbetsveckan med ett utcheckningsmöte där varje medarbetare får fundera på sin prestation i förhållande till de gemensamma målen. Hylla goda insatser i gruppen. Delat ansvar innebär att glädjas åt sina egna och varandras resultat, men också att alla i teamet kan utmana varandra om det är i bästa intresse för det gemensamma uppdraget. Veckovisa utvärderingar skapar möjlighet för ömsesidig feedback och etablerar teamets känsla för delat ansvar. Jobba till exempel med SLUTA-FORTSÄTTA-BÖRJA göra-modellen. Lyft varje vecka en sak ni ska sluta göra, tre saker ni ska fortsätta med, och en sak ni ska börja göra. Med målen i fokus, förstås.

4. Våga försvara normen (äg elefanten i rummet)!

Höga prestationer är en norm som regelbundet behöver bevakas och bejakas. Som ledare kommer du förr eller senare att ställas inför svåra situationer där du behöver försvara den normen. Ett företagsinitiativ som misslyckats fatalt, en högre chef som inte levererar det ditt team behöver eller en medarbetare som presterat dåligt under en längre tid och blivit ett hinder för arbetsgruppen. Alla är de exempel på ”elefanten i rummet”. Det är ditt jobb som chef att ta itu med elefanterna. Ditt sätt att hantera dem kommer att skicka tydliga signaler till ditt team: är det viktigaste för dig att undvika konflikter, eller att fullfölja ditt chefsuppdrag?

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vad är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Kontakta mig

Är du intresserad av att veta mer om våra utbildningar, våra konsulttjänster eller om företaget är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.