Så säljer du som de starkaste varumärkena

En risk med att kunderna blir allt mer pålästa är att säljarna i organisationen degraderas till informatörer för det som kunden redan läst sig till på egen hand. Det skapar en säljorganisation som agerar ordermottagare för kunder som redan fattat ett köpbeslut. Ett starkt varumärke väcker äkta känslor och skapar ett sug att vara en del av det. Tänk om du som säljare kunde skapa samma dragningskraft? Vi delar med oss av sju tips för framgångsrik försäljning och hur du kan kopiera vad marknadens starkaste varumärken gör för att tillföra värde för både dig och kunden.

Självsäker kvinna sitt eget varumärke

Förr var du som säljare ofta första anhalten i kundens köpprocess. Numera är du kanske den sista. Digitala efterforskningar gör kunderna allt kunnigare. Genom att inspireras av hur starka varumärken arbetar, kan du göra den allra mest pålästa kunden tillfreds.

Digitaliseringen har förändrat förutsättningarna för försäljning. Idag har kunder ofta fattat sina köpbeslut redan innan de kommer i kontakt med dig som säljare. Så hur ska du då kunna påverka dina säljframgångar?

Precis som stora varumärken arbetar med att odla ömsesidigt fördelaktiga relationer med sina kunder, kan du också sikta på att fördjupa kontakten mellan ditt företag och kunden eller kundens verksamhet.

Sju tips för att sälja som starka varumärken :

  1. Starta på hemmaplan
    Som säljare samlar du ovärderlig kunskap om marknaden genom dina direktkontakter med kunderna. Dra fördel av det genom att fungera som kundens röst internt och bidra till ännu mer attraktiva varor, tjänster och service. Du vet ju vad kunderna vill ha, så se till att dela med dig av din kunskap till produktutvecklarna, marknadsavdelningen och kundservice.
  2. Sälj inga saker – lös problem!
    Inse att din framgång inte främst ligger i att sälja produkter, tjänster eller expertis. Genom att odla relationer med dina kunder tar du reda på vad de behöver och kan sälja det de söker, nämligen tillfredsställelse och problemlösning. Genom att veta vad kunden verkligen värderar kan du erbjuda lösningar som ger dem det de ytterst vill uttrycka och känna, till exempel trygghet.
  3. Skapa trender istället för att följa dem
    Låt dig inte ledas, eller förledas, av tillfälliga trender eller av kundens egen inledande order. Utmana istället kunden. Ge nya perspektiv och pusha gränserna. Bjud på ny kunskap som kan få kunden att omvärdera sitt beslut och se fördelar med att inta ett nytt läge.
  4. Jaga inte, bli jagad
    Tro inte att du kan tilltala alla. Satsa istället på att locka till dig lojala och lönsamma kunder som delar din verksamhets värderingar. Djupa relationer med rätt kunder ger dig en fastare grund att stå på än om du enbart strävar efter att sälja till så många som möjligt.
  5. Skapa en säljupplevelse
    Framgångsrika varumärken bryr sig om detaljerna. Gör det du med. Förstärk värdet av ditt erbjudande genom att tolka det och låta det komma till uttryck genom hela säljupplevelsen. Ringa in beröringspunkterna mellan ditt erbjudande och kundens behov. Då kan du framhäva rätt detaljer på rätt sätt vid rätt tidpunkt. Hantera även ditt sociala nätverk med omsorg så att du kan visa äkta intresse genom att ta initiativ till pålästa personliga kontakter.
  6. Öka kundens framgång
    Skapa äkta värde för dina kunder. Nöj dig inte bara med att sälja utan sök efter och peka ut potentiella möjligheter att öka kundens framgång, även om det inte involverar omedelbar merförsäljning för dig.
  7. Vet ditt värde
    Pressen att vinna nya affärer kan vara stor, men svik aldrig tron på värdet. Precis som ett starkt varumärke inte säljer på pris ska inte du heller göra det. Satsa hellre på att hjälpa dina kunder att nå framgång med ditt erbjudande istället för att sänka priset bara för att ta hem en affär, som kanske blir en besvikelse för både kunden och dig.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vad är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Beställ Utbildningskatalog

Ta del av vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog eller ladda ner produktblad.