Sluta berömma och börja uppskatta

Att ge positiv feedback – beröm – är väl nyttigt och bra? Forskning inom området visar dock att hur du berömmer kan skapa onödig stress och få andra att börja tvivla på sig själv. Vi delar med oss av hur det fungerar och framförallt – hur du använder beröm för att skapa en bättre lärandemiljö och hjälpa andra att växa.

Glad kvinna byggarbetsplats beröm uppskattning

Alva Appelgren på Karolinska Institutet har studerat inlärning med hjälp av funktionell hjärnavbildning, en teknik där man kan undersöka skillnader i hjärnaktivitet genom att analysera och jämföra blodflödet till olika områden i hjärnan. Genom en övning där de får träna på att lära sig en uppgift testade de olika sorters feedback.

I försöket testades två former av feedback – karaktärsfeedback av typen ”Du är smart” och feedback på själva uppgiften, exempelvis ”Du valde rätt”.

Slutsatsen av försöket var att karaktärsfeedback skapar en större osäkerhet kring den egna förmågan och ökad stress. Beröm som fokuserar på ens personlighet kan flytta fokus från uppgiften till mer självcentrerade tankar.

Så sluta ge beröm och uppskattning till personal och kollegor kring deras egenskaper och personligheter – och istället fokusera på de faktiska uppgifterna.

Den enklaste lösningen kan kanske tyckas vara att sluta ge beröm helt och hållet. Samtidigt finns det gott om annan forskning som visar att högpresterande arbetslag är oftast väldigt bra på att ge just uppskattning och beröm till varandra. De allra flesta skulle säkert också instämma i att det är betydligt roligare att jobba i en miljö där man stöttar och uppmuntrar varandra.

Så hur ger man uppskattning i praktiken då?

1. Ge specifik & konkret uppskattning

Strunta i intelligens, utstrålning, kroppsform och annat. Slösa istället med uppskattning kring det andra gör bra och framförallt – vad det är som var bra och varför.

2. Ge det inför andra – eller mellan fyra ögon

Ett klassiskt råd är att alltid ge beröm inför andra. Samtidigt finns det de som tycker det är obekvämt att hamna i ”rampljuset”. Det kan vara lättare för vissa att ta berömmet mellan fyra ögon. Det kan dessutom fungera som en förstärkare av både humör och stämning att ta några enskilda minuter med det enda syftet att ge uppskattning.

3. Var genuin

Säg aldrig något du inte menar. Du fattar varför.

4. Ha goda avsikter

Att ge beröm för att du vill ha något tillbaka kan visserligen fungera.
Om vi i just detta fall tar oss friheten att avgöra vad som är goda avsikter, så är det att ge beröm för att någon annan ska växa och känna ökat självförtroende. Alltså – ha den andres bästa framför ögonen när du ger beröm.

5. Träna dig själv i att ge uppskattning

Ibland slår jantelagen till och får oss att hålla tillbaka beröm för att inte göra andra malliga. Ibland kan det vara egen blyghet som gör att vi inte uttalar det vi tänker. Oftast är det obefogat och ju mer beröm du ger, desto trevligare blir både din och andras tillvaro.

Att ta emot beröm då?

För dig som får uppskattning & beröm kan det vara lätt hänt att dra till med ett ”äsch, det var väl inget märkvärdigt…”

Det förminskar både dig och den som ger berömmet. En nyckelregel är att inte skaka av dig det utan ta till dig det som andra uppfattar som positivt med det du gjort. Vi är trots allt sociala varelser som är beroende av varandra. Så även om vi skulle vilja eller önska att beröm inte behövs, så är det en nödvändighet i att skapa och stärka banden mellan oss.

Så nästa gång du får beröm: tacka, slicka i dig det och gå ut i solen med ett leende.

Och en stor bunt uppskattning till dig som läst så här långt. Nu – ut och testa och lycka till!

Beställ vår utbildningskatalog!

Vad är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Inspirationsseminarier

Mjukstarta med våra kostnadsfria seminarier som ger kunskap och inspiration.

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.