Daniel Sundin
08 Februari 2011

Vad gör en säljare?

Av:

Om vi läser på Wikipedia kan vi läsa att ”en försäljare […] är en person som har som målsättning att sälja varor eller tjänster till en kund. En kortform för försäljare är säljare.”

Av denna beskrivning är det lätt att dra slutsatsen att en säljares främsta mål är att sälja sin tjänst/produkt till kunden. Alla andra mål är sekundära. Tyvärr tror jag att denna syn på säljaren och försäljning är rådande i vår värld idag. Att vi ser på säljare som någon som kommer använda alla trick och tjuvknep som den har i sin ärm för att lura dig att köpa vad det nu är den vill sälja.

Stämmer den här bilden överrens med din syn på vad en säljare ska göra? En kanske viktigare fråga är: hur ser säljaren på sin uppgift?

Jag kan ärligt säga att jag arbetat med säljare som haft ett avslut som sitt absolut främsta mål, att allt annat var sekundärt.  Jag är övertygad om att de flesta av er som läser detta någon gång mött en sådan säljare. Tyvärr.

Dessbättre är jag även övertygad om att de allra flesta säljare INTE har den målprioritering som Wikipedia antyder.

Vad är det då jag säger? Är det inte en säljares uppgift att sälja? Hur kan jag, som är säljare och arbetar på ett företag som utbildar säljare, skriva något sådant? Jo, givetvis ska en säljare sälja. Det är så självklart att det behöver jag inte ens utveckla. Men det finns något som måste få ha prio före försäljningen. Något som är fundamentalt för all verksamhet som jobbar mot kund, som är ett måste för att kunna ha en bra relation till kunden.

Jag menar att en säljares främsta prio ska alltid vara att HJÄLPA kunden! Som säljare ska du vilja lösa den utmaning, behov eller problem som kunden har. Kan du hjälpa kunden lösa detta DÅ ska du givetvis sälja din lösning till kunden. Genom att alltid ha fokus på ett vara kunden behjälplig, inte att sälja din lösning till varje pris, kommer du vara på god väg från att bara vara ännu en leverantör till att dina kunder ser på sig som en partner. Du blir någon de kan lita på och som har deras bästa i sinnet.

Jag ber dig hjälpa mig i min ambition att få bort den negativa klang som ”säljare” har idag. Att få det bli ett ord som gör att vi tänker på hjälpsamhet och omtanke för kund. Är du säljare eller om du har personal som arbetar med försäljning ta en liten stund och fundera på dessa frågor:

  1. Hur vill du att säljare som kontaktar dig ska bete sig? Hur ska de agera för att skapa förtroende hos dig? Vad kräver du av dina leverantörer?
  2. Vilken säljstil har du idag? Vilket förhållande har du till kunden och kundens behov? Vilken målprioritet har du i din försäljning? Har du kundens bästa i åtanke? Hur tror du att du uppfattas av kunden?
  3. Hur vill du uppfattas av kunden? Vad vill du att de ska känna i sin relation med dig? Behöver du ändra något för att nå dit?

 

Vill du bli bättre på att ta reda på kundens verkliga behov? Titta på Försäljning nivå 1 eller Försäljning nivå 2.

Vill du lära dig mer om hur man tar en kund från att uppleva dig som leverantör till att se dig som partner? Titta på Försäljning nivå 3.

Vill du lära dig mer om hur du kan lyfta dina säljare och få dem att sälja med kundnyttan som fokus? Titta på Framgångsrik säljledning.

Kommentarer

Lämna en kommentar