Øistein Nordengen
02 Mars 2011

Värderingar – om att välja rätt kurs

Av:

Tänk om du står till rors på en skuta. Det ligger lömska skär framför dig. Ska du lägga om kursen till babord eller styrbord?  Nedan får du mina tankar och jag bjuder in till en dialog runt ämnet.

Du tror kanske att det svåra valet kan undvikas genom att låta bli att välja. Men att inte välja är också ett val. Det är ett val utan medvetande och insikt om det ansvar som följer.

Harvard Business School har undersökt gemensamma drag i global framgång och det ledde dem till företag som vågat välja och som har gjort det med insikt:

  • Det första valet handlade om visionen
  • Det andra om värderingarna

Även om värderingar är en ”mjuk” fråga, kan de vara ett oerhört kraftfullt verktyg för att leda och ena en verksamhet. Värderingar överlever förändrat ledarskap, nya strategier och teknologiska genombrott, värderingar kan sägas vara det ”klister” som håller ihop organisationen när verksamheten decentraliseras, diversifieras, utvecklas och utvidgas. Utmaningen ligger i den vedertagna sanningen att det tar minst 4 år att förändra en företagskultur och att forskningen visar att få människor ändrar någon grundläggande värdering efter 17 års ålder.

Mina råd är att lägga ett grundligt arbete på att identifiera organisationens värderingar genom medarbetarundersökningar, kreativa övningar, ta reda på vilken historik som ”sitter i väggarna”, sätta värderingarna på prov genom att diskutera verklighetsanknutna dilemman och kanske till och med att låta  organisationspsykologer ställa sina ”diagnoser”.

Min varningsflagga hissas när ledningen definierar et antal nyckelord som de menar organisationen bör stå för eller som ser bra ut i marknaden. Detta resulterar oftast i standardfraser som inte är baserade på organisationens verkliga värderingar. Och som därför inte är det de borde vara, nämligen grundläggande principer och beteenden som ger organisationen dess form och karaktär och som ledsagar organisationen i sitt agerande.

Kommentarer

Lämna en kommentar