Framfot AB
18 Oktober 2012

Hur kan du sälja på unikitet?

Av:

Vi på Framfot kan se att företag generellt sett är duktiga på att utveckla sina tjänster eller produkter. Man arbetar fram strategier för försäljning, marknadsplaner, man breddar erbjudandet, allt för att ligga i framkant gällande det man säljer. Detta är bra och som det skall vara. Samtidigt är många tjänster och produkter i kundens ögon ”same same, but different”.

Volvo eller Audi, en Philips TV eller Sony, Android eller Iphone eller varför inte Framfot i relation till ett annat utbildningsföretag? Alla nämnda företag arbetar hårt för att utveckla sina tjänster och produkter med målet att ha ett unikt erbjudande eller en unik produkt.

En fråga som är viktig att ställa sig är; vilka företag arbetar lika hårt för att skapa en unik upplevelse i relationen med sina kunder? Våra erfarenheter visar tydligt att det är den upplevelse kunderna får kopplat till varumärket, tjänsten eller produkten som avgör om de köper din produkt/tjänst eller en konkurrents. I en värld där en Skoda består av Volkswagen-delar med liknande eller samma garantier eller där just ditt företag i kundens ögon erbjuder en av flera lösningar på en och samma utmaning kan nyckeln till framgång ligga i vår förmåga att skapa den unika upplevelsen för våra kunder. I detta arbete är du som arbetar som säljare en mycket viktig del i företagets möjligheter att nå framgång.
• I undersökningar kan vi se tydliga mönster kring vad kunder upplever som viktigaste faktorerna i relation till sina leverantörer. 2 av 3 kunder lämnar sin leverantör på grund av brister i servicen – eller upplevelsen.
• Vilka personer, utöver du som säljer, har en direkt eller indirekt påverkan på relationen med dina kunder? Är det så att dina kollegor hjälper eller stjälper dig i strävan att göra fler affärer på dina befintliga kunder?
I rollen som kundansvarig kan man ibland ställa sig frågan; hur långt sträcker sig mitt ansvar när det gäller att få mina kollegor att, enade med mig, verka för optimalt positiv kundupplevelse?

Ja, om du verkligen vill försäkra dig om att sälja så mycket som möjligt till dina kunder så har ditt ansvar inga gränser, enligt min mening. Som ansvarig för kunden bör du kontinuerligt föra en dialog med dina kollegor, uppdatera dem om vad som händer med kunden, berätta om dina och deras planer och ambitioner. Den som vet kan inte undgå ansvar som det heter…och desto mer dina kollegor vet om dina kunder desto bättre möjligheter har de att göra det ”där lilla extra”.

Kommentarer

Lämna en kommentar