Framfot AB
03 Juni 2011

Vinn försäljningsloppet på sikt!

Av:

Haruki Murakamis väg till författarskapet var lite annorlunda, fram till 30 års ålder drev han en jazzbar i Tokyo utan planer på att bli författare. Murakami är baseballfan och under en match fick han plötsligt ett uppslag till en roman. När tempot var lägre under arbetspassen i baren skrev han på sin bok och kunde tillslut skicka in ett färdigt manus till en litteraturtävling som han vann.  Nu är Murakami en av japans mest populära författare och 2009 utgavs hans mästerverk 1Q84 som sålde en miljon exemplar bara den första månaden. I samband med att författarskapet tog fart började Murakami motionera på elitnivå och har nu 27 maratonlopp på meritlistan. Murakami är stolt över är att han fullföljt alla lopp han ställt upp i och aldrig nedlåtit sig till att gå under en tävling. Som många andra maratonlöpare använder han sig av ett inre mantra under distanserna inspirerat av buddhismen; ”pain is inevitable, suffering is optional.” Fritt översatt; ”smärtan är oundviklig, lidandet ett val.” Situationen och upplevelsen är ett faktum men din inställning väljer du själv. Vill du må bra medan du springer kan du fokusera på att du får en starkare och friskare kropp, blir viljestarkare och får en bättre blodcirkulation.
– Detta synsätt kan vi som säljare ta till oss och dra nytta av.

Lägger vi upp vårt säljarbete som ett evigt maratonlopp är vi inte beroende av slutspurter utan kan leva med våra mål varje dag. Dagar då vi går igenom schackningar kan vi njuta av dem som bevis på den arbetsinsats vi gör. Arbetar vi effektivt är vi på sikt vinnare och belönas med fler och nöjdare kunder som växer i antal för varje steg vi tar. Vi säljare har våra mellantider; dags-, vecko-, månads- och årsbudgetar men det är det dagliga arbetet som verkligen påverkar resultatet. Inte timmarna innan datumen passeras och intäkterna summeras.

Viktigt när vi disponerar vårt försäljningslopp:

  • Prospektera – arbeta mot de kunder som ger mest
  • Ta hand om dina tillgångar – utveckla relationen med de kunder du har och gå från säljare till partner
  • Prioritera och planera – använd rätt arbetstimme till rätt uppgift
  • Fokusera på det positiva och använd det du gör bra som kraftkälla när du tar itu med dina utmaningar
  • Ha rätt utrustning inför loppet – behärska behovsanalys, frågestruktur, samtals- och argumentationteknik
  • TRÄNA – gläd dig i ditt arbete genom att sträva efter utveckling, det är kul att bli bättre!

Tips för att hjälpa dig själv och ditt företag att komma längre än horisonten ni blickar ut mot:

Kursen Försäljning Nivå 1 ger dig momentum och grundkonditionen för att lyckas som säljare:

Kursen Försäljning Nivå 2
är kursen som hjälper dig att hitta det perfekta löpsteget och säljtempot:
Kursen Försäljning Nivå 3 är en kurs för dig som vill dra kunderna i mål över en lång sträcka:
Kursen Hållbart fokus med stressbalans – för dig som behöver verktygen för att hålla fast vid en plan och få ut största möjliga effekt av minsta möjliga investerade tid och energi. Tröttheten efter det perfekta kundmötet kan igenom stolthet över din insats vändas till energi. Med Hjärnkraft går du i mål varje dag:
Behöver ni motionsrelaterad inspiration kan ni hitta det på:
Fler läkare ordinerar motion
Stockholm Maraton
http://www.dn.se/sthlm/stockholm-marathon–mer-an-bara-lopning
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/haruki-murakami-vad-jag-pratar-om-nar-jag-pratar-om-lopning
Nyfiken på Murakami?  Här är en recension av 1Q84:
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/haruki-murakami-1q84-forsta-boken-andra-boken

Kommentarer

Lämna en kommentar