Framfot AB
26 Januari 2012

Vintermörkerkurerande målsättning(eller hur jag lärde mig att älska förändring).

Av:

Nytt år, nya möjligheter och åter till vardagen efter den alltför korta julledigheten. Många drabbas av depression efter julen, insikten om att ingenting förändrats, reklamfilmsfamiljelivet inte riktigt hinns med, att chefen fortfarande inte förstår dig och kanske har du också försummat de gymlöften du gav 2009, 2010 och 2011 varpå det kommer bli ännu tyngre att ta itu med hälsan, kroppen och att hitta din egen plats i söndagsbilagetillvaron.
Men hav förtröstan! Här kommer tips på lite egenterapi som kan ge självförtroendet en boost, familjelivet en energikick och förminska chefen istället för din vardag.
Vi börjar med acceptans, läget är som det är och du kan knappast förändra något idag.
(det är okej att andas medan du accepterar, du får skratta också för egentligen är det ju ganska löjligt att du inte redan är knallnöjd med din tillvaro…)

Nu ska vi förhöja upplevelsen ytterligare med hjälp av ett trick en gammal svensk skådis lärde mig. Fäst blicken på ett föremål i din närhet, när du fäst blicken på föremålet ska du sedan koncentrera dig på ett annat föremål i ditt periferiseende – utan att flytta blicken! Koncentrera dig en stund på föremålet.
– Nej, jag vet inte vad det ska vara bra för eftersom han var ganska full när han förklarade men han mumlade något om uppvaknande. Hur som helst är det ganska roligt för mig att tänka sig att någon gjorde det här, mejla gärna och berätta om upplevelsen.

Så, nu är vi redo att smida planer!

För att uppnå verklig förändring behöver vi börja med vårt förändra tankesätt. Vi lurar ofta oss själva in i fällor som leder till passivitet ”åh, fy fan vad jag är trött efter jobbet, mig är det verkligen synd om” och sedan passerar kvällen framför tv:n. På samma sätt är vi experter på att uppfinna ursäkter för att fly in i gamla bekanta arbetsuppgifter istället för att ta oss an nya utmaningar i arbetet som faktiskt skulle kunna vara mer stimulerande. På fritiden sprider fredagsmyset ut sig över hela veckan och så har hela 2012 gått.
Vi vill helt enkelt få till: ”idag har jag jobbat bra eftersom jag är så trött, nu förtjänar jag att hitta på något kul” eller ”det här ser svårt ut, vad smart jag är som har sådana här arbetsuppgifter” istället för ”jag är trött – jag är trött – jag är trött” med efterföljande soffinsomning eller alibiklickande i någon gammal excelfil under arbetstid.

Men hur förändrar man sina tankar?
Jo, kära vänner, vi behöver några mål och belöningar.
Vi börjar med vad som var bra med 2011, skriv en lista över vad du var nöjd med under året; semestrar, fantastiska böcker du läst, säljbudgetar du uppnått, idéer du fått, söndagsmornar du tillbringat med förstklassig apelsinjuice, uppgifter du delegerat framgångsrikt, den jätteroliga knypplingskursen, fotbollsweekenden i Barcelona eller vad som nu fått dig att känna dig som en lyckans ost…
Läs din lista.
Ok, nu är det dags för den stora frågan, vad vill du ska hända under 2012?
Ta fram ett papper och klottra. Inga begränsningar och du får jättegärna upprepa precis allt roligt och bra du gjorde under 2011 även 2012.
Nu kan du ställa dig frågan, vad har du för tankar kring dessa mål? Vad känner du? Är det några mål som är svåra att uppnå, dela upp dem i delmål och låt delmålen fokusera på själva processen lika mycket som resultatet.
Exempel:
Slutmål: Ta 100 kg i bänkpress december 2012.
Delmål: gå till gymmet i snitt tre gånger i veckan(fokus på processen) fram till juni. Ta 90 kg i bänkpress i augusti(mätbart resultatmål för att se om tre-dagar-i-veckan-insatsen gett effekt). Vill du vara extra snäll mot dig själv och en sund kropp inte är nog så kan du slänga in en belöning för positiv förstärkning – låna något bra från 2011 och gör om den där SPA-veckan tillsammans med din partner. Kör även små belöningar efter varje träning; en banan, ett bad, en stund i bastun eller massage kanske kan vara smarta belöningar för att styra bort tankarna från tröttheten och huvudvärken när du är på väg att gymskolka en kall februarimåndag?

Sammanfattat; gör en målbild – känns den orealistisk så bryt ned den i realistiska delmål. Sätt deadlines. Belöna dig själv när du klarar delmålen. När du uppnått ett huvudmål, sätt ett nytt – efter älgsafarin i Östergötland är du kan redo för ännu större äventyr? Målsättning går att tillämpa lika bra på karriär, familjeliv såväl som den gemensamma nyförälskelsedrömresan. Gå till chefen och säg att du är redo för nya utmaningar eller hitta något annat som ger energi i arbetet. Överraska dig själv med att överraska din partner(efter 10 år!).
Framförallt, fokusera på vad som är roligt, skäm bort dig! Men glöm för guds skull inte att det finns många roliga saker som är både billiga och tar förhållandevis lite tid i anspråk;

  • Skumbad.
  • Leka med barnen.
  •  Laga mat(istället för att titta på när andra gör det!).
  • Gör ett hack(http://www.ikeahackers.net/).
  • Gå och fiska.
  • Springa en mil och sedan överraska kroppen med en extrakilometer.
  •  En läsestund på bussen.
  • Klappa Katten.

Skapa tillfällen i din vardag av lyx, vet du med dig att du har svårt med initiativ kan du antingen förekomma passiviteten genom att planera in något i förväg eller gör en skål med små aktivitetslappar som du kan dra.
– Och sedan är det inget fel att medvetet göra valet att tillbringa en kväll i soffan eller två– målens och aktiviteters värde är det du själv som skapar och har inget egenvärde. Egentligen handlar ju allt om att livet är kort och att vi människor vill ha så kul vi bara kan.

Kommentarer

Lämna en kommentar