03 Maj 2017

Är gräset grönare på er sida om staketet?

Av:

Ända sedan Employer Branding på allvar slog igenom för drygt tio år sedan, har företag och andra organisationer lagt ned mycket tid och pengar på att framstå som attraktiva arbetsgivare, för att kunna tävla om de bästa medarbetarna. Ibland kallas detta för ”War for talent” –ett uttryck som McKinsey & Co. myntade i mitten av 1990-talet.
Att den nye medarbetaren sedan upptäcker att värderingar, kultur, takhöjd mm inte riktigt stämmer överens med vad som presenterats vid anställningstillfället är egentligen inget märkvärdigt.

 

Det finns utmaningar och problem i alla organisationer, men skillnaden mellan vad som presenterats under rekryteringen och vad som faktiskt möter den nyanställde får inte vara för stor, eftersom man då riskerar att mista sina nya medarbetare. I en rekryteringsprocess vill alla kandidater framstå som unika och kompetenta och det händer att kandidater överdriver sina erfarenheter och meriter. Det är inget konstigt med det. Det är rekryterarens arbete att hitta ”sprickorna i fasaden” och sammantaget avgöra om kvaliteterna väger tyngre än bristerna. Värre är det när organisationer översäljer sin kultur, sitt ledarskap eller sin marknadspotential.

 

Alla organisationer har ansvar för att presentera sig så riktigt som möjligt under en rekryteringsprocess och kvalificerade kandidater tycker snarare att det är konstigt om det inte lyfts fram problem eller kulturyttringar som är specifika för organisationen. Att beskriva arbetsplatsen med dess förtjänster och brister ökar sannolikheten för att nya medarbetare kommer in med rätt förväntningar och krav på sin omgivning och har således bättre möjligheter att lyckas långsiktigt i sitt nya arbete.

 

Tips: Ta fram en realistisk arbetsbeskrivning.

Var realistisk och ärlig i beskrivningen av arbetsuppgifter och ansvarsområden. Tänk noga igenom vad som är attraktivt och mindre attraktivt i tjänsten. Du tjänar mer på att vara ärlig kring hur det verkligen ser ut , samtidigt som du lyfter fram det som faktiskt lockar med tjänsten. Ju mer du kan vara tydlig med dessa delar, desto större är sannolikheten att kandidaten söker det jobb ni har och inte en fantasiprodukt.

Relaterad kurs; Rekrytera rätt – en utbildning där ni arbetar med er rekryteringsprocess

Kommentarer

Lämna en kommentar