Framfot AB
11 Februari 2010

HR – administrativ servicefunktion eller en drivkraft i ledningsgruppen?

Av:

Hur stort inflytande har du som HR-chef?

Sitter du med i företagets ledningsgrupp?

Hur mycket tid ägnas åt personalfrågor på ledningsgruppsmötet?

Hur uppfattas HR-funktionens tjänster av cheferna på ditt företag?

Hur mäter och redovisar du HR-funktionens resultat?

Visst ska HR-avdelningen arbeta med människor och ”mjuka värden”. Dock behövs siffror och nyckeltal om man ska kunna visa och mäta värdet och de resultat olika aktiviteter och initiativ ger. För att lyckas, behöver man gifta ihop det mjuka med det hårda. Ett exempel är att koppla ihop medarbetarundersökningarna med företagets resultat.

HR-funktionens möjligheter att påverka företagets resultat är betydligt större än de flesta företagsledningar har förstått.  Genom motiverade medarbetare och chefer, byggs starka och konkurrenskraftiga företag, men det gäller att visa kopplingen. Det gör att det blir både lättare att följa upp och att motivera framtida insatser.

Kanske är det dags att presentera ett Humankapitalbokslut för ledningen?

Kursen HR i praktiken är en utbildning där vi jobbar aktivt med detta men jag vill gärna veta vad du tycker oavsett om du tänkt gå kurs hos oss eller inte. Hur påverkar du ditt företags lönsamhet? Hur gör du för att visa på kopplingen mellan hårda och mjuka värden?

Skriv en kommentar eller maila mig på [email protected] om dina tankar eller om du vill fråga något.

Stort lycka till i HR-rollen!

Kommentarer

Lämna en kommentar