Kompetensutveckling blev en framgångsfaktor för Air France-KLM

I en snabbväxande industri ställs höga krav på de anställdas flexibilitet och därför blev utbildning en viktig del av framgången för Air France-KLM. Med Framfots skräddarsydda lösningar kunde man erbjuda personalen relevant utbildning vid behov.

Kompetensutveckling blev en framgångsfaktor för Air France-KLM | Framfo

Medarbetare på Air France-KLM, från vänster: Arjan Kanon, Paul Terstegge, Jennie Wallerman Berneron.

– En av fördelarna med Framfot är deras utbildningspaket där man köper antal utbildningsdagar. Det är väldigt smidigt i en organisation där man kanske inte har alla utbildningar för kommande år klara för sig, säger Jennie Wallerman Berneron, HR-chef på Air France-KLM.

Air France-KLM är ett europeiskt flyg-holdingbolag som grundades 2004 när Air France och KLM gick ihop. I dag är det en av de största flygbolagskoncernerna i världen. Bara i Norden flyger cirka sex miljoner passagerare med bolaget varje år. Nu vill de fortsätta växa med fokus på att skapa så enkla resmöjligheter som möjligt och samtidigt värna om miljön.

Kompetensutveckling som en god investering

Hos Air France-KLM uppmuntras personalen att fortsätta utbilda och utveckla sig. För att öka motivationen finns en policy för aktiv rörlighet som syftar till att inspirera medarbetarna att byta mellan olika positioner i företaget.

– Det är viktigt att ha en bra dialog med sina anställda och arbeta efter individuella utvecklingsplaner. Då kan vi hitta rätt utbildning för varje medarbetares utvecklingsbehov och på det sättet få motiverad personal med rätt kompetens för sitt arbete. Dessutom känner medarbetaren att vi satsar på denne vilket i sin tur gör att hen vill stanna i företaget. Det stärker vårt employer branding, säger Jennie.

Utbildningsinsatserna anpassades efter de behov som fanns för att så effektivt som möjligt utveckla medarbetarna på Air France-KLM.

– Det blev väldigt relevant och rätt för oss och inget standardpaket där halva kompetensen går förlorad, säger Paul Terstegge, General Manager North Europe.

Ett helhetstänk kring utbildning ger effekt

För att utbildningsinsatserna ska ge bästa möjliga effekt jobbar Framfot med helhetskonceptet SPRINT™. Syftet är att hjälpa deltagarna både före, under och efter utbildningen.

– Jag tycker att SPRINT™ är en bra metod då du som anställd får ut mer av investeringen än bara själva utbildningstillfället. Känslan är att man verkligen satsar på att få ut det mesta av utbildningen. Portalen är också en stor fördel för dig som chef då du får möjlighet att vara en del av den anställdes utbildningsprocess, säger Jennie Wallerman Berneron.

Paul Terstegge som är ansvarig för bolagets aktiviteter i Norden har sett en stor transformation när det gäller det interna samarbetet. Istället för att arbeta utifrån specifika funktioner används nu ett mer agilt arbetssätt för att hantera förändringar.

– Vi är glada att vi över en längre tid har utvecklat vår personal med utbildning. Det har haft effekt på företagsmålen men framförallt på de anställdas personliga utveckling. Vi följer upp resultaten efter utbildningen och hjälper till med coachning så att vi inte faller tillbaka till där vi var före utbildningen, säger Paul.

Utveckling som del av värdegrunden

Även bland ledarna är utbildningen viktig, inte bara för den personliga utvecklingen utan också för att det speglar vad företaget tror på. En viktig del för att få med alla mot samma mål.

– Om vi förväntar oss att våra medarbetare ska fortsätta utbilda sig så behöver vi ledare föregå med gott exempel. Vi har därför skapat ett 360-gradersprogram där vi uppmuntrar till feedback. Det speglar också hälsosamma värderingar och hur vi ser på utveckling för alla, även ledare, säger Paul.

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Referenser

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: