Aktivt lyssnande som coachverktyg

Ett coachande ledarskap har stor påverkan inte bara på dina medarbetare utan på hela företaget – och nyckeln är att lyssna. Här går vi på djupet med vad som menas med aktivt lyssnande.

Aktivt lyssnande ledarskap

Många chefer och ledare arbetar med coachande ledarskap – men inte så mycket som de vill eller tror att de gör. De tycker att de coachar, men faktum är att de mest informerar om hur saker är eller om hur något ska göras, visar en studie gjord vid KTH. Därför bjuder vi här på praktiska tips som hjälper dig att lyckas ännu bättre med aktivt lyssnande.

Aktivt lyssnande som coachverktyg

Att lyssna aktivt på en annan person, utan att lägga in egna värderingar eller komma med goda råd, är grundläggande i ett coachande ledarskap. Det låter enkelt men är lätt att glömma när du sitter där med lösningen på problemet på tungspetsen.

Lär dig mer om coachande ledarskap i vår utbildning Ledarskap nivå 3.

För att lära dig att lyssna aktivt behöver du vara medveten om tre olika nivåer av lyssnande som ofta används inom coachning. Så här fungerar de:

Nivå 1 – Inre lyssnande

När personen mitt emot dig berättar om sin husvagnssemester tänker du tillbaka på den resa du själv gjorde i somras. ”Åh, det här måste jag få berätta!” Du lyssnar på nivå 1 och associerar under hela samtalet till något du själv har upplevt. Dina erfarenheter och tolkningar styr vad du hör och tänker. Det kan leda till att du hör det du vill höra, eller det du tror att personen mitt emot är på väg att säga. Den här typen av lyssnande fungerar utmärkt när du pratar vänskapligt med någon, men är inte optimal om du vill coacha en medarbetare till utveckling.

Sändare: ”Usch vad mycket saker jag ska klara av. Jag vet inte hur jag ska få tid med allt.”
Mottagare: ”Det låter jobbigt. Jag vet precis hur det är. Det jag brukar göra när jag har för mycket att göra är att skapa en arbetsplan.”

Nivå 2 – Fokuserat lyssnande

Du har kanske upplevt att du blivit så uppslukad av en historia att din inre dialog tystnar? När du lyssnar fokuserat ligger hela din uppmärksamhet på den som berättar. Du lyssnar utan att koppla in egna erfarenheter och presenterar inga färdiga lösningar eller svar. Orden du hör är varken rätt eller fel. De bara är.

Sändare: ”Usch vad mycket saker jag ska klara av. Jag vet inte hur jag ska få tid med allt.”
Mottagare: ”Det låter jobbigt. Vad är det som tar all din energi?” eller ”Hur skulle du kunna få loss den tid du behöver?”

Nivå 3 – Globalt lyssnande

Det globala lyssnandet kan sägas vara en kombination av inre och fokuserat lyssnande – med plusmeny. Du är närvarande och lyssnar både till vad sändaren säger och till dig själv, dina sinnen och din intuition. I globalt lyssnande tar du hänsyn till sånt som kanske sägs mellan raderna. Sändarens kroppsspråk, intensitet och taltempo kan ge viktiga ledtrådar.

Sändare: ”Usch vad mycket saker jag ska klara av. Jag vet inte hur jag ska få tid med allt.”
Mottagare: ”Det låter jobbigt. Jag tycker mig höra en viss uppgivenhet i din röst. Stämmer det?”

Ledarskap 3 Coachande Ledarskap

Förutsättningar för att kunna lyssna aktivt

För att kunna lyssna på nivå 2 och 3 behöver du vara avslappnad, känna full närvaro och nyfikenhet. Släpp din egen agenda – vad du tror, hoppas, önskar, vill eller förväntar dig ska sägas. Släpp också analys och värdering av det som sägs. Låt det bara vara. Din uppgift nu är att lyssna.

– Jobba med ditt kroppsspråk

Du kommer vara observant på den andra personens kroppsspråk. Var det på ditt eget också! Genom att luta dig tillbaka och knäppa händerna ovanför huvudet samtidigt som du lägger ena foten på det andra benets knä berättar du: ”Jag är den överlägsna rådgivaren och kan hitta lösningarna för dig.” Genom att luta dig framåt med fötterna i marken och öppet center (ej korslagda ben eller armar) berättar du: ”Jag är engagerad och vill lyssna på dig!”

– Långsamhet och tystnad

Kommunikation på djupare nivå sker oftare när vi tillåter oss långsamhet och ett mindre ordflöde. Var generös med pauser, låt den du pratar med få tid på sig att tänka efter och leta efter svar lite längre in i sig själv. Uppmuntra sökandet genom att vara lugn och närvarande samt visa tålamod och acceptans. Försök släppa pressen att prestera bra och rätt frågor. Tystnad och långsamhet ger ibland de allra bästa svaren.

Öppna och sonderande frågor

För att uppmuntra någon att komma med egna svar och lösningar behöver du leda samtalet med öppna frågor. (Frågor som inte kan besvaras med ja eller nej). Använd de sju ledorden för att komma framåt:

Vem
Vad
Hur
När
Var
Varför
På vilket sätt

För att gräva djupare i de svar du får kan du ställa sonderande följdfrågor; ”Finns det något mer som kan hindra dig från att hinna med allt du ska göra?”

Summera & formulera

Summera med jämna mellanrum: ”Det jag hör att du säger är … – stämmer det?”

Utmaningen är att formulera och framföra vad du uppfattar, utan att på något vis göra anspråk på att komma med ”sanningen”. Sändarens respons kommer avgöra hur rätt ute du är.

7 viktiga grundregler i coachingcirkeln

1. Uppmärksamhet

Var närvarande och lyssna aktivt! Använd kroppsspråk och nyttja tystnaden.

2. Öppna frågor

I ett coachande ledarskap är konsten att ställa rätt frågor – inte att komma med rätt svar.

3. Sonderande frågor

Ställ följdfrågor och ”töm” medarbetaren på alla svar.
”Vilka fler alternativ finns för att vi ska kunna lösa det här tillsammans?”

4. Bekräfta att du förstått

”Uppfattar jag dig rätt att..”

5. Formulera vad du uppfattar

”Det jag hör dig säga är att du har svårt att hinna göra allt du vill och behöver, och att du gärna skulle vilja låna in en kollega som kan avlasta dig under en tid. Stämmer det?”

6. Reflektera känslor

”Hur känns den lösningen?”

7. Sammanfatta

Summera ert samtal, vilken lösning ni kommit fram till samt hur och när det ska göras.

Aktivt lyssnande coachande ledarskap

Beställ vår utbildningskatalog!

Vilket är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.