Förändringsledning – en liten utbildning

Vissa situationer eller arbetsuppgifter kan paralysera. Istället för att konstruktivt hantera de utmaningar som ligger framför oss kopplar vi ner. Kanske känner du igen beteendet? Se videon och läs mer om hur du får till en smidig förändringsprocess utan panik och ångest.

Vad är det som gör att man sticker huvudet i sanden och helt sonika låter bli att hantera vissa uppgifter istället för att bara ta tag i dem? Tidsbrist kan vara ett svar. Men oftare handlar det om en ogripbar rädsla som gör att vi helt enkelt inte orkar ta in det eller fatta beslut om det.

Förra årets GDPR-panik* är ett exempel på det. Några veckor före skarpt läge hade inte ens hälften av alla småföretagare satt sig in i den nya förordningen. Detta trots att deadline närmade sig med stormsteg och trots hoten om riktigt höga böter (upp till 20 miljoner euro!) för de som inte uppfyller de nya kraven.

Förändringsarbete är motivation till förändring

Förändringsarbete handlar om att skapa motivation genom att hjälpa personalen att förstå nyttan och känna sig delaktiga i förändringen.

När en förändring ska ske blåser vi gärna på stort om varför det är viktigt genom att måla upp en kris som måste hanteras. Förändringspanik är något många av oss har pottränats i av media, som gärna ägnar merparten av sitt nyhetsutrymme åt allt som är på väg åt fanders.

Som ledare och chef är det därför lätt hänt att vi väljer att berätta om stora förändringar för att visa handlingskraft och slår på stora trumman för att få med alla på banan.

En utmaning med det är att vi människor tenderar att fastna i negativt grupptänkande, vilket leder till att vår logiska slutledningsförmåga kidnappas.

Att tänka på vid förändringsledning i organisationer

Hjärnforskning visar att vi riskerar att slukas upp totalt av den skräckbild som målas upp, vilket gör att vi stänger ner både kreativitet och engagemang.

En populär modell är Elisabeth Kubler-Ross Förändringskurva, som visar hur vi, inför en större förändring, går igenom olika stadier av förnekelse, chock och apati innan vi kommer ut på andra sidan och börjar agera. Att trigga igång kriskurvan varje gång vi ska få till en förändring på jobbet gör att vi stannar upp den dagliga verksamheten och spiller massor av tid och energi på negativa känslor som oro, ilska och förvirring.

5 tips för att undvika panik vid förändringsledning 

I ett effektivt förändringsarbete har du som är ledare en mycket viktig roll. För att lyckas leda dina medarbetare genom en smidig förändringsprocess behöver du ha koll på var i processen ni befinner er, hur dina medarbetare hanterar förändringen, samt ha en plan för hur du ska gå igenom de olika stegen. Här kommer några tips på vägen.

I vår utbildning Förändringsledning får du lära dig konkreta verktyg och göra en praktisk handlingsplan som hjälper dig att komma i mål med förändringsarbetet. Läs mer och boka HÄR.

1. Allt måste inte kommuniceras

Ditt viktigaste jobb som förändringsledare är att ge dina medarbetare förutsättningar att göra sitt allra bästa. För att lyckas med det behöver de känna sig trygga. Inför förändringar behöver du därför göra en analys och fatta beslut om hur mycket du ska kommunicera, till vem och när.

Ny som chef? Läs mer om vår utbildning Ledarskap nivå 1 här.

Ibland kan det vara frestande att lätta på trycket och få prata av dig om allt det din vardag består av. Syftet är gott. Men tyvärr kan det stjälpa mer än hjälpa om du ofiltrerat delar med dig av alla orostankar som mal i ditt huvud.

Ju högre upp du kommer i organisationen, desto viktigare blir det att tackla och hantera de svängningar och utmaningar som uppstår utan att skapa känsla av kris.

Det är viktigt att inte skapa förändringspanik i tid och otid utan säkerställa att dina analyser lägger en bra grund för ett stabilt arbete i vardagen.

2. Gör mer, snacka mindre!

Sluta prata om vad ni ska göra. Gör det istället! Om du väntar på att alla ska ställa sig upp i en rungande hallelujacirkel så kommer det aldrig hända. Hur goda intentioner du än har – om du triggar igång kriskurvan måste ni ändå ta den långa vägen ner för att sedan klättra upp igen. Kavla upp ärmarna istället och sätt igång med att göra.

3. Gjut olja på vågorna

Människor har alltid haft känslan av att jorden kommer gå under. På 70-talet diagnosticerade den ungerska professorn George Gerbner det och myntade begreppet ”mean world syndrome”. Han syftade på amerikanernas falska tro att världen blev allt farligare, även om statistiken visade annat (och fortfarande gör).

Lyft fram det som faktiskt fungerar i vardagen och ha huvudfokus där, så att ni hjälps åt att hämta kraft i allt bra ni gör. Att få återkommande kvitton på att vi gör bra saker ger energi och självförtroende att ta sig an nya utmaningar och möjligheter.

4. Små steg regelbundet istället för jättekliv ibland

Alla människor är inte Gunde Svan, även om vi kanske skulle önska det ibland?  Att förvänta sig att personalen ska kasta sig över möjligheten att åka Vasaloppet med bara en enda lång stav för stakning istället för två, är nog orealistiskt i de allra flesta organisationer.

Ibland måste ett stort plåster rivas av, men de flesta saker går att bryta ner i mindre delar. GDPR är ett typiskt bra exempel på sak som kan bli alldeles för övermäktig. Istället för att noja över enorma böter och långa, obegripliga lagtexter: Ta reda på vad som faktiskt gäller, välj en sak att börja med, gör klart den och gå vidare till nästa.

För dig som leder förändringsarbetet innebär det konkret att du bör ligga några steg längre fram och planera arbetet smart. Istället för att bygga ett oöverstigligt berg av förväntningar, krav och utmaningar som ska bestigas serverar du metodiskt en tugga i taget till dina anställda. Det kommer kännas lättare och mer överkomligt för både dig och medarbetarna.

5. Kommunicera utifrån mottagarens perspektiv

Kom ihåg: Det är inte vad du säger, det är vad mottagaren uppfattar, som gäller.

Det är lätt att utgå från sin egen vardag när vi kommunicerar med andra. Du som ledare har förmodligen ett helikopterperspektiv där du ser till helheten. Men när du själv tycker att du kommunicerar vad som händer och vad det innebär, kan det av någon annan uppfattas som en variant av ”Vi måste göra det här, annars döööör vi!!!”.

Försök hitta ett sätt att kommunicera utifrån mottagarens perspektiv. Mottagaren behöver sällan hela bilden med alla detaljer. Det som är intressant är egentligen syftet med förändringen, och vad den konkret kommer innebära för den eller de du pratar med. Till exempel: Vi behöver skriva om våra texter för att följa ändrade lagkrav. Det betyder för dig att …

Lär dig att kommunicera framgångsrikt och undvika missförstånd, i vår utbildning Effektiv Kommunikation.

*GDPR: General Data Protection Regulation. Den mycket omskrivna dataskyddsförordning, som från och med den 25 maj 2018 ersätter personuppgiftslagen (PuL).

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: