Liten utbildning i förändringsledning – 5 tips

Oroliga medarbetare, motstånd i leden och en verksamhet som behöver ställas om? Att ha förmågan att leda i förändring blir allt viktigare. Se videon och läs våra 5 praktiska tips för lyckad förändringsledning – med mindre oro och förändringspanik hos dina medarbetare.

Gå utbildningen Förändringsledning hemifrån! Du får konkreta verktyg och gör en egen handlingsplan som hjälper dig att komma i mål med förändringsarbetet. Läs mer här.

Vi lever i en föränderlig värld och just nu gungar det rejält både privat och på jobbet. Många jobbar hemifrån och saknar känslan av sammanhang när lunchsnacket med kollegorna uteblir. Somliga kämpar för att hålla näsan över vattenytan när arbetsdagarna rusar på i hundranittio. Andra har blivit uppsagda eller varslade och funderar på nästa steg i karriären. Och över allt detta ligger ett dis av oro och ovisshet. Hur ska det gå för mina gamla föräldrar? Kommer jag få behålla jobbet? Borde jag ha handskar på mig när jag handlar? Hur länge ska det här egentligen pågå..?

Som chef ställs du nu inför nya utmaningar. Kanske innebär coronakrisen att ni behöver ställa om hela eller delar av er verksamhet. Samtidigt behöver du lägga i en extra växel för att motivera dina medarbetare och hjälpa dem att hantera oro och andra känslor som kan uppstå. I den här artikeln delar vi med oss av de verktyg du behöver för att lyckas med förändringsledning.

Missa inte vårt livesända webbinarium Att leda i kris! Läs mer & boka här.

Förändringskurvan: 6 steg mot en ny vardag

I oroliga tider som den här hanterar vi information på olika sätt. Vissa sticker huvudet i sanden och fortsätter precis som vanligt – kanske med en kyld dryck i handen på valfri, trång uteservering. Andra förskansar sig bakom lås och bom med en årsförbrukning toalettpapper som enda sällskap.

På jobbet kan vi konstatera att det inte alls är ovanligt att en förestående förändring väcker både oro och motstånd hos dina medarbetare (och hos dig själv – du är ju också människa).

Psykiatern Elisabeth Kübler-Ross är upphovskvinna till den modell som visar hur vi under kris och förändring går igenom olika stadier av förnekelse, chock och apati innan vi kommer ut på andra sidan och börjar agera konstruktivt. Kübler-Ross-modellen publicerades 1969 och beskrev då vilka känslor vi går igenom när vi ställs inför extrema situationer, som till exempel dödsbesked. Under åren har den bearbetats och tolkats i olika former, ofta under namnet Kriskurvan eller Förändringskurvan.

forandringskurvan-illustration-linnea-ramstrom-framfot

Framfots tolkning av Förändringskurvan – 6 steg mot en ny vardag. 

När vi ställs inför förändring kommer de allra flesta av oss gå igenom följande stadier:

  1. Förnekelse
  2. Ilska
  3. Oro
  4. Depression
  5. Acceptans
  6. Engagemang

Vi stannar olika länge i olika faser, våra känslor är olika starka och resan är som vanligt inte spikrak – ofta tar vi två steg fram och ett tillbaka och återvänder till någon av de tidigare faserna.

För dig som ledare och chef är det viktigt att känna till de olika faserna. Ditt jobb som chef är att skapa bästa möjliga förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna göra sitt bästa på jobbet. Även när det gungar. Genom att vara lyhörd, tydlig och kommunikativ kommer du hjälpa din grupp att hantera viktiga känslor (förnekelse, ilska, oro, depression) för att sedan effektivt och stabilt ta sig vidare i kurvan. Uppåt, framåt.

Vi har lätt att dras med i negativa spiraler

Utan tydlig styrning finns nämligen en risk att vi som individer och grupper fastnar i en spiral med återkommande, negativa känslor och ältande som stjäl både tid och energi.

Så motverkar du negativt grupptänkande! Läs mer här.

I ett effektivt förändringsarbete har du som ledare en mycket viktig roll. För att lyckas leda dina medarbetare genom en smidig förändringsprocess behöver du ha koll på var i processen ni befinner er, hur dina medarbetare hanterar förändringen, samt ha en plan för hur ni ska ta er igenom de olika stegen.

5 tips för lyckad förändringsledning

För att undvika ryktesspridning, kaos och förändringspanik på jobbet behöver du som chef skapa förutsättningar för tydlig kommunikation, öppenhet och tillit i gruppen. Här kommer några tips på vägen.

1. Planera din kommunikation

Du som chef har ett ansvar för vad du kommunicerar, till vem och när. Kommunicera löpande, ofta och genomtänkt.

Ibland kan det vara frestande att lätta på trycket och få prata av dig om allt det din vardag består av. Syftet är gott. Men tyvärr kan det stjälpa mer än hjälpa om du ofiltrerat delar med dig av alla orostankar som mal i ditt huvud.

För att inte skapa förändringspanik i tid och otid behöver du fundera ett extra varv innan du snackar. Det du kommunicerar ska lägga en bra grund för ett stabilt arbete i vardagen. Ju högre upp du kommer i organisationen, desto viktigare blir det att tackla och hantera de svängningar och utmaningar som uppstår utan att skapa känsla av kris. Och när det verkligen är kris: var transparent med hur det går för verksamheten (”som det ser ut nu klarar vi oss utan nedskärningar åtminstone fram till sommaren”) men undvik att lufta eventuella egna orosmoln.

Det kan verka lockande att ligga lågt och inte säga så mycket alls – men din tystnad kommer troligtvis att tolkas och leda till spekulationer och rykten istället.

Ny som chef? Läs mer om vår utbildning Ledarskap nivå 1 här.

2. Gör mer, snacka mindre!

Sluta prata om vad ni ska göra. Gör det istället! Om du väntar på att alla ska ställa sig upp i en rungande hallelujacirkel så kommer det aldrig hända. Hur goda intentioner du än har – det bästa sättet att vända negativa känslor till engagemang och j-vlar anamma är att kavla upp ärmarna och sätta igång med att göra. Förändringsledning handlar trots allt just om att leda förändring.

3. Gjut olja på vågorna

Människor har alltid haft känslan av att jorden kommer gå under. På 70-talet diagnosticerade den ungerska professorn George Gerbner det och myntade begreppet ”mean world syndrome”. Han syftade på amerikanernas falska tro att världen blev allt farligare, även om statistiken visade annat (och fortfarande gör).

Lyft fram det som faktiskt fungerar i vardagen och ha huvudfokus där, så att ni hjälps åt att hämta kraft i allt bra ni gör. Att få återkommande kvitton på att vi gör bra saker ger energi och självförtroende att ta sig an nya utmaningar och möjligheter.

4. Ta små regelbundna steg istället för jättekliv ibland

Alla människor är inte Gunde Svan, även om vi kanske skulle önska det ibland? Att förvänta sig att personalen ska kasta sig över möjligheten att åka Vasaloppet med bara en stav är nog orealistiskt i de allra flesta organisationer.

Ibland måste ett stort plåster rivas av, men de flesta saker går att bryta ner i mindre delar.

Coronakrisen är en situation som kan kännas alldeles övermäktig. Men ett bra sätt att bryta negativa känslospiraler är att ta ett steg tillbaka, fundera på hur du (och/eller din grupp) kan hantera det, och börja göra.

För dig som leder förändringsarbetet innebär det konkret att du bör ligga några steg längre fram och planera arbetet smart. Istället för att bygga ett oöverstigligt berg av förväntningar och krav serverar du metodiskt en tugga i taget till dina anställda. Det kommer kännas lättare och mer överkomligt för både dig och medarbetarna.

5. Kommunicera utifrån mottagarens perspektiv

Det är inte vad du säger, det är vad mottagaren uppfattar.

Det är lätt att utgå från sin egen vardag när vi kommunicerar med andra. Du som ledare har förmodligen ett helikopterperspektiv där du ser till helheten. Men när du själv tycker att du sakligt kommunicerar vad som händer och vad det innebär kan det av någon annan uppfattas som en variant av ”Vi måste göra det här, annars döööör vi!!!”. (Åter till punkt 1: planera din kommunikation. I krisiga tider är det viktigare än någonsin att vara tydlig).

Försök hitta ett sätt att kommunicera utifrån mottagarens perspektiv. Mottagaren behöver sällan hela bilden med alla detaljer. Det som är intressant är egentligen syftet med förändringen, och vad den konkret kommer innebära för den eller de du pratar med. Till exempel: ”För att minimera smittspridningen av covid-19 kommer vi hålla våra utbildningar på distans en tid framöver. För dig betyder det att…”

Lär dig att kommunicera framgångsrikt och undvika missförstånd, i vår utbildning Effektiv Kommunikation.

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Webbinarium

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: