Har du någon gång blivit utsatt för fulknep i en förhandling? Det förekommer oftare än vad man tror. Här bjuder vi på konkreta tips som hjälper dig att känna igen och hantera vanliga förhandlingstricks – och bli trygg i rollen som förhandlare.
Kanske har du själv vid något tillfälle kämpat med näbbar och klor för att få motparten på rygg och driva igenom alla dina krav till varje pris. Och en annan gång varit den som lämnat rummet med en fadd smak i munnen och en smygande insikt om att din förhandlingspart fick igenom allt hen önskade, men inte du.
Vi kan väl enas om att efter en lyckad förhandling lämnar alla parter med känslan av att vara nöjda med resultatet. Med viljan att bygga och behålla en god relation till motparten blir själva förhandlingen både trevligare, roligare och ger bättre resultat.
Trots det används fulknep oftare än vad man kan tro i förhandlingar, både privat och i arbetet. Här har vi listat några tekniker som lärs ut och tillämpas – samt hur du kan bemöta dem. För ett bättre förhandlingsklimat och en roligare vardag.
”Det KAN bli aktuellt om ni sänker priset. Återkom och ge mig ert bästa pris.”
Din potentiella kund vill få dig att bekänna färg genom att inte fatta något beslut innan du presenterat ett lägre pris. Det här är ett typiskt exempel på informationssökande utspel i en förhandling. Ett förhandlingsknep som fungerar för att det bygger en osäkerhet hos säljaren. ”Kunden har säkert ett bättre pris hos någon annan, eller gillar mig och vill att vi ska göra affär”, tänker många.
Så hanterar du det:
Förhandlingsteknik handlar om att alltid vara steget före genom att förutse motpartens nästa drag, precis som när du spelar schack.
Du får ett skambud som ett test för hur principfast du är och för att se var du lägger dig prismässigt. Det är också ett exempel på informationssökande utspel.
Så hanterar du skambud:
Läs mer om förhandlingsteknik: 15 tips som vässar din förhandlingsteknik
Precis när affären är klar ber personen om att få med något gratis i sammanhanget. En gratis slips till kostymen, fri service under tre månader eller något annat. Det är ett exempel på överraskande utspel och att man naggar erbjudandet i kanten.
”Jag tar det om jag också får …”
”Vilken slips får jag på köpet?”
Naggning i förhandling är vanligt förekommande hos rutinerade inköpare, speciellt utomlands. Det fungerar därför att den andra parten mycket gärna vill avsluta affären.
Så hanterar du naggning:
”Tyvärr sitter jag inte på beslutet, det är min chef och han säger …”
Ett vanligt knep i en förhandling är att hänvisa till en frånvarande beslutsfattare eller ”principer” uppsatta av chefen. Det är ett exempel på befogenhetsrelaterade utspel.
Så hanterar du det:
”Om det skulle vara så att … Hur skulle du ställa dig till det?”
Det här är exempel på informationssökande utspel. Vi vill gärna svara på frågan och släpper information om hur vi skulle agera utan att ha fått något för det.
Så hanterar du hypotetiska frågor:
Lycka till!
Vill du gå från att veta till att göra? Ta med din nästa förhandling och kom på vår utbildning i förhandlingsteknik där du får träna din förmåga att förhandla så den sitter i ryggen i alla lägen.
FLER LÄSTIPS FÖR DIG:
En coachande säljteknik i fem steg
Så håller du lönesamtal – värdefulla tips till dig som chef
Argumentera bättre och övertyga utan ordkrig – 6 tips
PSST! Missa inte den här videon om härskartekniker
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!