Vad är egentligen onboarding? Jo, det handlar om att få dina nya medarbetare att känna sig välkomna ombord – att trivas bra och snabbt komma igång med jobbet. Här kan du läsa om varför det är så viktigt med en genomtänkt introduktion, och ta del av vår matiga checklista för bättre onboarding.
Pirr i magen. Välkomnande blommor på skrivbordet. Eller kanske tyst gråt på jobbtoaletten när du kände dig osynlig eller rent av i vägen för stressade kollegor. Vilka minnen har du av att vara ny på jobbet? Som nyanställd har man ofta hög motivation, en vilja att kavla upp ärmarna och snabbt komma igång. Om du som arbetsgivare lyckas bra med introduktionen kommer du direkt ta vara på din nya medarbetares potential och driv, samtidigt som personen i fråga får en skönare start på nya jobbet. Forskning visar faktiskt att en sämre eller obefintlig introduktion drastiskt ökar risken att medarbetaren säger upp sig inom ett år. Och å andra sidan – att anställda som fått en bra introduktion trivs bättre, har lägre sjukfrånvaro och mindre risk att drabbas av olycksfall på jobbet. Det stödjs också av en amerikansk studie som visar att företag med en bra onboardingprocess har 70% högre produktivitet än andra.
Om statistik inte talar till dig kan vi säga så här: att strukturera upp introduktionen av era nyanställda kommer ge dig som är chef mer tid till att göra annat. Genom att snabbt få den nya medarbetaren på banan och in i jobbgänget undviker ni också fällor som att hen fortsätter att slösurfa på jobbannonser eller blir headhuntad till en konkurrent. En lyckad introduktion bidrar helt enkelt till att den nya kollegan känner sig väl omhändertagen och ökar chansen att hen stannar längre i företaget. Vilket är viktigare än någonsin att jobba för, när fler börjar sitt nya arbete från hemmakontoret.
Onboarding är ett låneord, direktöversatt ombordstigning och handlar i det här fallet om en strukturerad introduktion för dina nyanställda. I en rekryteringsprocess läggs det ofta mycket tid och pengar på att hitta rätt person och få avtalet signerat. Men många missar att introduktionen är minst lika viktig att lägga krut på.
Onboarding är processen som skapar trivsel och en känsla av att höra hemma – med trevliga bieffekter som ett stärkt arbetsgivarvarumärke och högre produktivitet för er som organisation. Onboardingen börjar redan vid första kontakt och sträcker sig fram till att den nya kollegan är helt varm i kläderna, vilket ofta tar ungefär ett år.
Syftet är förstås att snabbt få den nya medarbetaren att känna sig välkommen och varm i kläderna. Här är våra bästa tips för en lyckad introduktion.
Att hålla kontakt med personen från att hen skrivit på avtalet och fram till första dagen är ett fint sätt att visa omtanke och börja bygga relation. Du kan till exempel fråga om personen undrar över något, berätta vem som kommer att vara första kontaktperson under introduktionen eller tala om vilka rutiner ni har i era zoom-möten. Om ni har någon inplanerad AW eller konferens, bjud gärna in er nya medarbetare. Uppmana din personal att ta kontakt med den nya kollegan på LinkedIn. Att du som närmsta chef skickar ett sms eller mejl någon dag innan personen börjar hos er brukar också vara uppskattat.
Att som ny på jobbet känna att ni förberett er inför första dagen gör skillnad. Stor skillnad! Här är vår bästa checklista för att få det praktiska på plats.
Det blir allt vanligare med digital onboarding och introduktion helt eller delvis på distans. Vissa organisationer har redan hela onboardingprocessen tillgänglig digitalt – personalhandbok, medarbetarvideos, relevant utbildning, utveckling genom gamification. Andra är ovana att välkomna nya medarbetare på distans. Om du tillhör den senare kategorin: fundera på hur ni kan omsätta era vanliga rutiner till digitala – om du tror att det kan fylla ett syfte hos er. Dessa tips är till dig som vill eller behöver göra onboarding på distans. För dig som har möjlighet att onboarda öga mot öga: fortsätt gärna med det. Det allra viktigaste för att lyckas är tät kommunikation och känsla av närvaro.
Målet med introduktionen är att er nya kollega ska veta att det finns en tydlig plan, känna sig välkommen och motiverad. Bästa sättet att få veta om ni lyckats med det, är så klart att fråga. Så se till att göra det, kanske under ert dagliga morgonmöte.
Om ni inte redan har det, skapa en digital checklista med alla ovan punkter och lägg gärna till egna. Förslagsvis i ett verktyg där du kan tilldela andra personer uppgifter. Det finns en uppsjö av program som fungerar bra för det. Vi på Framfot använder Asana. Basecamp och Trello är andra bra alternativ.
Att strukturera upp alla delmoment i introduktionen i en digital lista ger dels en bra överblick för den som är ansvarig. En överblick som är grymt bra att ha när en till exempel ska ställa om introduktionen från att ses fysiskt på kontoret, till att genomföras på distans.
Ett bra digitalt verktyg ger också möjlighet att dela ansvaret för en lyckad introduktion. It takes two to tango. Du tilldelar andra personer ansvar för olika punkter i introduktionsplanen. Er nya medarbetare får tillgång till listan och kan då både se planen framåt, och hjälpa till att påminna kollegorna om deras respektive uppgifter. Win win!
Slutligen – grattis till er nya medarbetare, och stort lycka till med er onboarding!
FLER LÄSTIPS:
Så lockar du Generation Y och får dem att stanna
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!