När vi själva får välja ledare, då väljer vi en snäll. Här har vi samlat fem saker som riktigt BRA ledare gör. Den gemensamma nämnaren är medmänskligt ledarskap.
Forskning visar att när vi själva får möjlighet att välja ledare, väljer vi personer som verkar empatiska. Vi vill följa de chefer som visar omtanke och tillit. Och när tilliten blir ömsesidig ökar viljan att lyckas tillsammans. En riktig win-win-situation, alltså. Här får du fem medmänskliga ledartips för bättre resultat.
När vi är nere i stress-tratten är det svårare än någonsin att känna och visa medkänsla. Försök därför jobba fram ett arbetssätt som ger dig själv och dina medarbetare möjlighet att jobba produktivt, med så lite stress som möjligt.
Börja med att sondera terrängen. Vad gör er stressade i dag? Massmejlande och hejvilt cc:ande? Långa möten utan agendor, eller otydliga mandat?
Därefter fokuserar ni på lösningar. Kanske kan ni undvika mängder av mejl genom att hålla 30 minuters uppstartsmöte varje vecka eller dag? Behöver ni bli bättre på att prioritera, eller vässa er mötesteknik?
Som team kommer ni vinna mycket på att du som är chef delegerar. Var tydlig med vilka mandat medarbetarna har. Våga släppa detaljansvaret. Testa frågan: ”Vad behöver du av mig för att gå vidare med den här uppgiften?”
Läs också: Så leder du stressade medarbetare utan att själv gå sönder
Stick inte huvudet i sanden när det är spänt på jobbet. I ett bra ledarskap ingår att våga ta tag i konflikter, hantera dem och gjuta olja på vågorna. Även om det kan kännas jobbigt och svårt just nu, vinner alla på att reda ut fnurror på tråden så snart som möjligt.
Konflikter löser du bäst mellan fyra ögon. Om det verkar spänt mellan två medarbetare, prata med en av dem i taget, lyssna aktivt utan att lägga några egna värderingar i samtalet. (Det är svårt, men försök!) Sammanfatta sen vad du hört och be personen om hens åsikter.
Det bästa är om ni kan hitta en lösning tillsammans. ”Så du och X har svårt att samarbeta. Det påverkar stämningen i gruppen. Vad tycker du skulle vara den bästa lösningen på situationen?”
Att hantera konflikter är en del av chefsvardagen. Vår populära utbildning Konflikthantering & svåra samtal ger dig självkännedom och rätt verktyg för att medla mellan kollegor och hantera besvärliga situationer.
Att vara chef handlar om att lyfta laget och var och ens bidrag till målet. Fokusera på att lyfta dina medarbetare så mycket och ofta du kan och öva på att ställa dig själv bakom dem.
Faktum är att personer som oftare än andra använder orden ”jag”, ”mig” och ”min” har högre risk att drabbas av högt blodtryck och hjärtrelaterade besvär. Medan ledare som ofta använder ”vi”, ”du” och ”oss” uppfattas som bättre chefer. Så sätt laget framför jaget: det vinner alla på!
I ditt jobb ingår också att alltid, alltid backa upp din personal när det blåser tuffare vindar. Saker som behöver åtgärdas tar du så klart med den det berör. Utåt är ni enade. Det är ditt jobb att ta smällarna och fungera som vindskydd för din personal.
Vill du utveckla din grupp till ett superteam som når framgång? Gå utbildningen Bygga team.
Det fina med empati är att det är smittsamt. När du är (genuint!) hjälpsam kommer det skapa ringar på vattnet och många av dina medarbetare kommer att sprida hjälpsamheten vidare.
Hur kan du bidra till att utveckla varje anställd? Att bli sedd och utmanad till att växa som medarbetare, betyder mycket. Och ju mer erfarna och kompetenta dina medarbetare blir – ju högre kan du, gruppen och organisationen sikta.
Charles Darwins forskning om evolutionen och ”det naturliga urvalet” misstolkas ibland som att den snabbaste, starkaste och mest självständiga människan är den som klarar sig bäst. Men Darwin skrev mycket om sympati också: ”Sympati ökar genom det naturliga urvalet; de samhällen som har flest sympatiska medlemmar blomstrar bäst och skapar flest avkommor”. Grupper med stor medkänsla lyckas alltså bättre. Från evolutionens början och hela vägen fram till idag.
Dessutom aktiveras hjärnans belöningscentrum när du är samarbetsvillig och generös. Så du blir lyckligare av att hjälpa andra.
Läs mer: Att vara snäll på jobbet lönar sig
Du vet redan att det här är viktigt. Ändå kanske det inte händer lika ofta som du vill. Visste du att chefer TROR att de ger mycket mer feedback än de i själva verket gör?
Regelbunden återkoppling och bekräftelse från sin chef är punkter som ofta hamnar högst i undersökningar på temat ”vad är viktigt för att du ska trivas på jobbet”. Och det du som chef väljer att lägga fokus på kommer du att få mer av. Vinsten kan bli dubbel med personal som trivs bättre och fler positiva handlingar som driver resultat.
Kom ihåg att beröm på uppgift ger bäst effekt. Alltså; hellre ”Vilket bra jobb du gjorde med den här affären, att du gav kunden två alternativ gav ett riktigt snyggt avslut.” än ”Wow vilken bra säljare du är”. Det senare exemplet kan nämligen framkalla osäkerhet och prestationsångest.
FLER LÄSTIPS FÖR DIG:
8 ledarbeteenden som skapar tillit och mindre stress
Aktivt lyssnande som coachverktyg
Ny som chef – lyckas med första veckorna på jobbet
PSST. Missa inte den här korta videon med tre tips för att ge feedback.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!