5 saker riktigt bra ledare gör – liten ledarskapsutbildning

Minst en gång om året släpps en rapport om vilka egenskaper vi helst inte vill se hos en ledare. Här har vi vänt på steken och samlat 5 saker som riktigt bra ledare gör. Den gemensamma nämnaren är medmänskligt ledarskap.

Liten ledarskapsutbildning

Medmänskligt ledarskap ger dubbel vinst

Forskning visar att när vi väljer ledare, väljer vi personer som verkar empatiska. Vi vill följa de chefer som visar omtanke och tillit. Och när tilliten blir ömsesidig ökar viljan att lyckas tillsammans. En riktig win-win-situation, alltså! Här får du 5 medmänskliga ledartips för bättre resultat.

Nå framgång i ledarrollen – bli Certifierad ledare. Komplett utbildningsprogram i 3 delar + blended learning. Läs mer här!

5 saker som gör dig till en riktigt bra ledare

1. Bygg strukturer för att undvika stress

När vi är nere i stress-tratten är det svårare än någonsin att känna och visa medkänsla. Försök därför jobba fram ett arbetssätt som ger dig själv och dina medarbetare möjlighet att jobba produktivt, med så lite stress som möjligt. Börja med att sondera terrängen: vad gör er stressade idag? Massor av mejl där ni cc:ar varandra hejvilt, långa möten utan agendor eller otydliga mandat?

Därefter fokuserar ni på lösningar. Kanske kan ni undvika mängder av mejl genom att hålla 30 minuters uppstartsmöte varje vecka eller dag? Behöver ni bli bättre på att prioritera, eller vässa er mötesteknik?

Som team kommer ni vinna mycket på att du som är chef delegerar. Var tydlig med vilka mandat medarbetarna har. Våga släppa detaljansvaret. Testa frågan: ”Vad behöver du av mig för att gå vidare med den här uppgiften?”

I utbildningen Ledarskap nivå 1 – Ny som chef får du verktyg och praktisk träning för att landa i rollen som trygg och tydlig ledare. Läs mer och boka här!

 

 2. Våga ta tag i konflikter

Stick inte huvudet i sanden när det är spänt på jobbet. I ett bra ledarskap ingår att våga ta tag i konflikter, hantera dem och gjuta olja på vågorna. Även om det kan kännas jobbigt och svårt just nu, vinner alla på att reda ut fnurror på tråden så snart som möjligt.

Konflikter löser du bäst mellan fyra ögon. Om det verkar spänt mellan två medarbetare, prata med en av dem i taget, lyssna aktivt utan att lägga några egna värderingar i samtalet. (Det är svårt, men försök!). Sammanfatta sen vad du hört och be personen om hens åsikter. Det bästa är om ni kan hitta en lösning tillsammans. ”Så du och Robin har svårt att samarbeta. Det påverkar stämningen i gruppen. Vad tycker du skulle vara den bästa lösningen på situationen?”

Bli bättre på att hantera konflikter & svåra samtal i utbildningen Konflikthantering & Svåra samtal. Nya verktyg & praktisk träning med skådespelare. Läs mer här!

 

3. Backa medarbetarna!

Att vara chef handlar om att lyfta laget och var och ens bidrag till målet. Fokusera på att lyfta dina medarbetare så mycket och ofta du kan och öva på att ställa dig själv bakom dem.

Faktum är att personer som oftare än andra använder orden ”jag”, ”mig” och ”min” har högre risk att drabbas av högt blodtryck och hjärtrelaterade besvär. Medan ledare som ofta använder orden ”vi”, ”du” och ”oss” uppfattas som bättre chefer. Så sätt laget framför jaget: det vinner alla på!

I ditt jobb ingår också att alltid, alltid backa upp din personal när det blåser tuffare vindar. Saker som behöver åtgärdas tar du så klart med den det berör. Utåt är ni enade. Det är ditt jobb att ta smällarna och fungera som vindskydd för din personal.

Få verktyg och träna praktiskt för att bygga ett framgångsrikt lag som når era mål. Du jobbar konkret med din egen grupp & verksamhet under utbildningen Ledarskap nivå 2 – bygga team.

 

4. Fråga dig själv: hur kan jag bidra, hur kan jag hjälpa till?

Det fina med empati är att det är smittsamt. När du är (genuint!) hjälpsam kommer det skapa ringar på vattnet och många av dina medarbetare kommer att sprida hjälpsamheten vidare.

Hur kan du bidra till att utveckla varje anställd?

Att bli sedd och utmanad till att växa som medarbetare, betyder mycket. Och ju mer erfarna och kompetenta dina medarbetare blir – ju högre kan du, gruppen och organisationen sikta.

Charles Darwins forskning om evolutionen och ”det naturliga urvalet” misstolkas ibland som att den snabbaste, starkaste och mest självständiga människan är den som klarar sig bäst. Men Darwin skrev mycket om sympati också: ”Sympati ökar genom det naturliga urvalet; de samhällen som har flest sympatiska medlemmar blomstrar bäst och skapar flest avkommor”. Grupper med stor medkänsla lyckas alltså bättre. Från evolutionens början och hela vägen fram till idag.

Dessutom aktiveras hjärnans belöningscentrum när du är samarbetsvillig och generös. Så du blir lyckligare av att hjälpa andra.

Ta reda på vilket som är ditt – eller någon annans – bästa, nästa steg i utvecklingen. Gör vår kostnadsfria behovsanalys HÄR.

 

5. Ge återkoppling, ofta!

Du vet redan att det här är viktigt. Ändå kanske det inte händer lika ofta som du vill eller tror. Se till att ändra på det! I utbildningen Certifierad ledare får du träna praktiskt på det du behöver, för att faktiskt få det att hända.

För att få regelbunden återkoppling och bekräftelse från sin chef är något som ofta hamnar högst i undersökningar på tema ”vad är viktigt för att du ska trivas på jobbet”. Och det du lägger fokus på kommer du att få mer av. Personal som trivs bättre och fler positiva handlingar som driver resultat: dubbel vinst!

Kom ihåg att beröm på uppgift ger bäst effekt, alltså; ”Vilket bra jobb du gjorde med den här affären, att du gav kunden två alternativ gav ett riktigt snyggt avslut.” hellre än ”Oj, vilken bra säljare du är”. Det senare exemplet kan nämligen framkalla osäkerhet och prestationsångest. Lär dig mer om att ge feedback genom att se vår video här (2:08 minuter).

 

Grunden för ett riktigt bra ledarskap lägger du i vår utbildning Ledarskap nivå 1, ny som chef.

Beställ vår utbildningskatalog!

Vilket är ditt nästa steg? Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som ger dig svaret. Den hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Kontakta oss!

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig att bli bäst på det du gör? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Seminarium: Från duktiga specialister till riktiga ledare

Vi bjuder på konkreta verktyg för ett modigare ledarskap. Frukostseminarium i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.

Varför gör de inte som jag säger?

Kostnadsfritt seminarium om ledarskap – i Stockholm, Malmö och Göteborg. Boka din plats idag!

Prenumerera på våra tips för framgång

Ligg steget före med praktiska tips du har direkt nytta av i din vardag.