En liten utbildning i förändringsledning

Fem konkreta tips till ledare för att undvika panik och förändringsångest.

Vissa situationer eller arbetsuppgifter kan paralysera. Istället för att konstruktivt hantera de utmaningar som ligger framför oss, kopplar vi ner. Kanske känner du igen beteendet? Här får du fem konkreta tips på hur du som ledare kan undvika att skapa förändringspanik och istället få bra saker att hända.

Förändringsledning utbildning

Media rapporterade några veckor innan skarpt läge att inte ens hälften av alla småföretagare satt sig in i GDPR*. Det trots att deadline närmade sig med stormsteg och trots hoten om riktigt höga böter (upp till 20 miljoner euro!) för de som inte uppfyller de nya kraven. Vad är det som gör att man sticker huvudet i sanden och helt sonika låter bli att hantera vissa uppgifter istället för att bara ta tag i dem? Tidsbrist kan vara ett svar. Men oftare handlar det om en ogripbar rädsla som gör att vi helt enkelt inte orkar ta in eller ta beslut.

Stora trumman och höga förväntningar

”Nu ska vi gå ner 10 kilo inför sommaren så vi inte dör eller behöver gömma oss i vassen” – eller ”nu måste vi ordna upp våra kundregister, skriva om alla texter på webben samt köpa och implementera ett idiotsäkert CRM-system, annars får vi 20 miljoner euro i böter”.

När en förändring ska ske blåser vi gärna på stort om varför det är viktigt genom att måla upp en kris som måste hanteras. Förändringspanik är något många av oss pottränats i av media, som gärna ägnar merparten av sitt nyhetsutrymme åt allt som är på väg åt fanders. Som ledare och chef är det därför lätt hänt att vi väljer att berätta om stora förändringar för att visa handlingskraft och slår på stora trumman för att få med alla på banan.

En utmaning med det är att vi människor tenderar att fastna i ett negativt grupptänk – läs mer om det här – vilket leder till att vår logiska slutledningsförmåga kidnappas.

Bra förändringsledning ökar kreativitet & engagemang

Hjärnforskning visar dessutom att vi riskerar att slukas upp totalt av den skräckbild som målas upp – vilket gör att vi stänger ner både kreativitet och engagemang. En populär modell är Elisabeth Kubler-Ross Förändringskurva, som visar hur vi, när vi ställs inför en större förändring, går igenom olika stadier av förnekelse, chock och apati innan vi kommer ut på andra sidan och börjar agera. Att trigga igång kriskurvan varje gång vi ska få till en förändring på jobbet gör att vi stannar upp den dagliga verksamheten och spiller massor av tid och energi på negativa känslor som oro, ilska och förvirring.

Fem tips för att undvika förändringspanik och istället få bra saker att hända

I ett effektivt förändringsarbete har du som är ledare en mycket viktig roll. För att lyckas leda dina medarbetare genom en smidig förändringsprocess behöver du ha koll på var i processen ni befinner er, hur dina medarbetare hanterar förändringen, samt ha en plan för hur du ska gå igenom de olika stegen. Här kommer några tips på vägen.

I vår utbildning Förändringsledning får du lära dig konkreta verktyg och göra en praktisk handlingsplan som hjälper dig att komma i mål med förändringsarbetet. Läs mer och boka HÄR.

1. Allt måste inte kommuniceras!

Ditt viktigaste jobb som ledare är att ge dina medarbetare förutsättningar att göra sitt allra bästa. För att lyckas med det behöver de känna sig trygga. Inför förändringar behöver du därför göra en analys och fatta beslut om hur mycket du ska kommunicera, till vem och när.

Ny som chef? Läs mer om vår utbildning Ledarskap nivå 1 här.

Ibland kan det vara frestande att lätta på trycket och få prata av dig om allt det din vardag består i. Syftet är gott men tyvärr kan det stjälpa mer än det hjälper om du ofiltrerat delar med dig av alla orostankar som mal i ditt huvud. Ju högre upp du kommer i organisationen, desto viktigare del av ditt arbete blir det att tackla och hantera de svängningar och utmaningar som uppstår utan att skapa känsla av kris.

Det är viktigt att inte skapa förändringspanik i tid och otid utan säkerställa att dina analyser lägger en bra grund för ett stabilt arbete i vardagen.

2. Gör mer, snacka mindre!

Sluta prata om vad ni ska göra. Gör det istället! Om du väntar på att alla ska ställa sig upp i en rungande hallelujacirkel så kommer det aldrig hända. Hur goda intentioner du än har – om du triggar igång kriskurvan måste ni ändå ta den långa vägen ner för att sedan klättra upp igen. Kavla upp ärmarna istället och sätt igång med att göra.

3. Gjut olja på vågorna

Människor har alltid haft känslan att jorden kommer gå under. På 70-talet diagnosticerade den ungerska professorn George Gerbner det och myntade begreppet ”mean world syndrome”. Han syftade på amerikanernas falska tro att världen blev allt farligare, även om statistiken visade annat (och fortfarande gör). Lyft fram det som faktiskt fungerar i vardagen och ha huvudfokus där, så att ni hjälps åt att hämta kraft i allt bra ni gör. Att få återkommande kvitton på att vi gör bra saker ger energi och självförtroende att ta sig an nya utmaningar och möjligheter.

4. Ta små steg hela tiden istället för att göra omvälvande förändringar varje kvartal

Alla människor är inte Gunde Svan, även om vi kanske skulle önska det ibland? Så att förvänta sig att personalen ska kasta sig över möjligheten att åka Vasaloppet med bara en enda lång stav för stakning, istället för två, är nog orealistiskt i de allra flesta organisationer. Ibland måste ett stort plåster rivas av, men de flesta saker går att bryta ner i mindre delar. GDPR är ett typiskt bra exempel på sak som kan bli alldeles för övermäktig. Istället för att noja över enorma böter och långa, obegripliga lagtexter: ta reda på vad som faktiskt gäller, välj en sak att börja med, gör klart den och gå vidare till nästa.

För dig som ledare innebär det konkret att du bör ligga några steg längre fram och planera arbetet smart. Istället för att bygga ett oöverstigligt berg av förväntningar, krav och utmaningar som ska bestigas serverar du metodiskt en tugga i taget till dina anställda. Det kommer kännas lättare och mer överkomligt för både dig och medarbetarna.

5. Kommunicera utifrån mottagarens perspektiv.

”Det är inte vad du säger, det är vad mottagaren uppfattar.”

Det är lätt att utgå från sin egen vardag när vi kommunicerar med andra. Du som ledare har förmodligen ett helikopterperspektiv där du ser till helheten. Men när du själv tycker att du kommunicerar vad som händer och vad det innebär, kan det av någon annan uppfattas som en variant av ”Vi måste göra det här, annars döööör vi!!!”. Försök hitta ett sätt att kommunicera utifrån mottagarens perspektiv. Mottagaren behöver sällan hela bilden med alla detaljer. Det som är intressant är egentligen syftet med förändringen, och vad den konkret kommer innebära för den eller de du pratar med.

”Vi behöver skriva om våra texter för att följa ändrade lagkrav”.

”Det betyder för dig att…”

Lär dig att kommunicera framgångsrikt och undvika missförstånd, i vår utbildning Effektiv Kommunikation.

 

*GDPR: General Data Protection Regulation. Den mycket omskrivna dataskyddsförordning, som från och med den 25 maj 2018 ersätter vår personuppgiftslag (PuL).

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Jag godkänner Framfots integritetspolicy. En gång i månaden får du vårt nyhetsbrev som hjälper dig nå framgång i din yrkesroll. Du kan självklart avregistrera dig när du vill.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av nyheter, erbjudanden, kunskap och tips för framgång från Framfot genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Utbildning för framgång

Framfot erbjuder praktiska och behovsanpassade utbildningar inom ledarskap, sälj, marknadsföring, kommunikation och HR. Läs mer om våra kurser via nedanstående länkar.

Beställ Utbildningskatalog

Inspiration & information om vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog bekvämt hem till brevlådan.

Ett välfungerande ledarskap

Vill du veta hur personal och chefer ser på ledarskapet? Beställ vår rapport ”Ett välfungerande ledarskap”.

Seminarium: Från duktiga specialister till riktiga ledare

Vi bjuder på konkreta verktyg för ett modigare ledarskap. Frukostseminarium i Stockholm, Malmö och Göteborg.