Dina medarbetare jobbar så bra att de knappast behöver ha dig hängande över axeln. Du kan fokusera på ditt eget istället! Känner du igen dig? Då behöver du tänka om. Forskning visar nämligen att passiva ledare är de allra farligaste för både medarbetare och verksamhet. Här får du våra bästa tips för ett mer delaktigt ledarskap.
Stärk dig själv, ditt ledarskap och din grupp. Bli Certifierad ledare! Läs mer här.
Har du någon gång känt att du kanske borde ta tag i en konflikt i din grupp – men att du inte riktigt orkar, hinner eller törs? (Och alltså, det där löser sig säkert av sig själv… eller hur?). Eller är du en av de chefer som tänker att dina medarbetare sköter sitt jobb så bra själva, så du kan lika gärna hålla dig undan och fokusera på dina egna arbetsuppgifter? Det borde ju vara skönt för dem att slippa ha dig hängande över axeln hela dagarna!
Då vill vi tipsa dig om att läsa vidare. Ledare som litar på sina medarbetares förmågor och ger dem stor frihet är självklart bra. Men även det mest självgående team behöver en aktiv ledare. Om du inte är delaktig i medarbetarnas arbete så gör du dem, och hela organisationen, en björntjänst.
Lästips: Så blir du en riktigt bra ledare!
Vetenskapliga studier visar nämligen att saker som chefen inte gör ger större och värre effekt än dåliga saker som chefen faktiskt gör. Ledarbeteenden som att undvika att ta tag i konflikter, sällan ge positiv feedback och att inte stå för eller följa upp sina beslut, upplevs ofta som värre än om chefen till exempel har en aggressiv ledarstil och bråkar med medarbetarna. (Men med det sagt vill vi också säga att ingen av dessa två ledarstilar ger något som helst bra varken till verksamheten eller mänskligheten).
Forskning från bland annat försvarshögskolan visar dessutom att negativa chefsupplevelser ger större effekt än positiva. Det är inte alls så konstigt att vår hjärna är programmerad att lägga större vikt vid negativa upplevelser. Evolutionärt har det hjälpt oss att överleva, genom att hålla oss borta från faror.
För dig som är chef betyder det att när du upplevs som en bra chef kommer du säkert att inspirera och motivera dina medarbetare – men om du råkar glida in i beteenden som upplevs som sämre kommer det ge större konsekvenser. Dåligt ledarskap är till exempel en av de vanligaste anledningarna till att uppskattade medarbetare väljer att lämna en arbetsplats.
Lästips: 5 saker riktigt bra chefer gör.
Lite tufft att höra? Vi måste komma ihåg att chefer också, trots allt, bara är människor. Att din passiva ledarstil kan ställa till problem betyder inte att du är en dålig person! Du har alla förutsättningar att bli en bättre chef eftersom du redan har tillit till gruppen och en vilja att utvecklas.
När det kommer till dåligt eller destruktivt ledarskap kan det delas upp i två kategorier – aktivt eller passivt destruktivt ledarskap. Det menar Maria Fors Brandebo, fil. Dr. i psykologi och forskare vid Försvarshögskolans ledarskapscentrum, som forskat om destruktivt ledarskap i över tio år.
I sina studier har Fors Brandebo tillsammans med två kollegor utvecklat ett instrument som mäter förekomsten av fem olika negativt laddade ledarbeteenden. Genom att medarbetare fått besvara ett antal frågor har man mätt dels aktivt destruktiva ledarbeteenden som arrogans, orättvisa, bestraffning med överkrav, egocentriskhet och falskhet. Och mer passivt destruktiva ledarbeteenden som feghet, osäkerhet och otydlighet.
De passiva beteendena visade sig vara den farligaste typen av dåligt ledarskap. När det blir otydligt för medarbetarna vilka roller eller prioriteringar som gäller, frodas konflikterna i gruppen. Informella ledare dyker upp, vilket i sin tur kan skapa större splittring och förvirring. Samarbetsförmågan vittrar sönder, frustration och stress virvlar upp. Det har också visat sig att passivt ledarskap är en av de främsta anledningarna till att mobbning uppstår på en arbetsplats.
Dåliga chefer är inte nödvändigtvis dåliga personer. Låt det gärna sjunka in ett tag.
För det kan lika gärna vara precis tvärtom. Att någon är en passiv chef – eller snarare att någon beter sig passivt som chef – kan ha flera orsaker. I de tider vi lever i just nu, är det lättare sagt än gjort att vara en aktivt närvarande ledare.
Här är några exempel vi stött på:
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att jobbet som chef kan vara världens roligaste uppdrag – och att det definitivt är ett jobb som kommer med ett gäng utmaningar. I rollen som chef ingår det att göra det som krävs för att du (!) och dina medarbetare ska trivas, må bra och prestera bra på jobbet.
Här är våra bästa tips för ett mer närvarande och utvecklande ledarskap.
Har du inte tid att checka in med medarbetarna så ofta som du skulle vilja eller behöva? Prioritera om! Delegera! Ja, det är jättesvårt att göra det eller ens tänka det när du är nere i stresstratten, men det är likväl vad du behöver göra.
Ett bra sätt för att minska stress är att:
Rent praktiskt kan du göra det genom att avsätta en halvtimme varje vecka eller en kvart om dagen (beroende på hur er verksamhet ser ut). Och du – börja idag så det verkligen blir gjort!
Skriv ner allt du vill och behöver göra, alla uppgifter som snurrar i ditt huvud. Många upplever att det är bäst för både fokus och överblick att ta ett kliv från datorn och skriva med papper och penna. Lista alla punkter du kan komma på. Rangordna sedan punkterna utifrån ena axeln: viktigt, och andra axeln: bråttom. (Ladda ner vår mall för att prioritera uppgifter HÄR). Vilka av dessa uppgifter kan du helt eller delvis delegera till andra?
PS. Kom ihåg att sätta upp ”samtal med medarbetarna” på listan! Se nedan punkt. DS.
Se till att avsätta tid för regelbundna enskilda samtal med dina medarbetare. Syftet är att hålla dig uppdaterad om hur medarbetaren mår och hur arbetet går. (Och förstås att bygga på er viktiga relation!)
Hur lägga upp samtalet?
Förbered ett par stående, konkreta frågor. Till exempel:
”Vad fungerar bra och mindre bra på jobbet just nu?”
”Hur tycker du att det fungerar att samarbeta med andra i gruppen?”
”Vad är du stolt över just nu?”
Ta också tillfället i akt att ge positiv feedback. Regelbunden uppmuntran, uppföljning och återkoppling ökar nämligen vår arbetsprestation med i snitt 25 %. Plus att det kommer att öka medarbetarens välmående! Och ditt eget – forskning visar ju att även vi själva mår bättre av att lyfta andra.
Här hittar du våra bästa tips om att ge uppskattning på rätt sätt: Sluta berömma och börja uppskatta.
Att kommunicera är något av det mest komplicerade som finns. Det är inte en slump att vårt seminarium Varför gör de inte som jag säger? fortsätter att locka deltagare år efter år.
Som ledare behöver du vara oerhört tydlig i din kommunikation. Inför varje möte och samtal kan det vara en bra idé att gå igenom dessa punkter för dig själv:
Försök alltid att få kvitto på att mottagaren förstått vad du vill få fram. Ett bra sätt kan vara att fråga ”hur tycker du att vi tar det här vidare?”.
Förmågan att hantera konflikter är avgörande för hur du uppfattas som chef. Det visade sig inte minst i vår egen studie Ett välfungerande ledarskap – där just förmågan att hantera konflikter var det som flest personer (51%) var mest missnöjda med, hos sin närmsta chef.
Att ta tag i konflikter kan vara både läskigt och känslosamt. Men en grundregel för konflikter på jobbet är att du som chef SKA lägga dig i. Så tidigt som möjligt. Om ni lyckas hantera konflikten rätt, kan det utveckla både era relationer och ert arbetssätt.
Ett generellt och bra råd när du ska ha ett svårt samtal är att utgå från dig själv och dina upplevelser, istället för att attackera ”hur någon är”. Mer om det kan du läsa här: Giraffspråket i 4 steg – så förebygger du konflikter (VIDEO!)
Du kan också ladda ner vår kostnadsfria mall: Förberedelsemall för svåra samtal.
Att gå en utbildning – till exempel vår Konflikthantering & svåra samtal är ett bra sätt att skaffa verktyg och få möjlighet att träna praktiskt på att hantera konflikter.
Om du själv inte vet vart ni ska – hur ska du kunna leda dina medarbetare rätt?
Var i bussen sitter du? I stressiga perioder kan det kännas som att du sitter fastklamrad i något av de bakre sätena, krampaktigt hållande i stolen framför, kämpande för att hänga med i svängarna. Men det är din buss. Det är du som kör! Ta ett djupt andetag och axla rollen som chaufför (eller chef).
Det är vanligt att chefer håller sig ur vägen för att inte störa sina medarbetare. Men du varken behöver eller bör backa helt för att din personal ska känna sig självständiga. Din uppgift är att peka ut riktning och mål och ge medarbetaren det hen behöver för att lyckas. Den viktiga känslan av autonomi kan komma ur att du ger medarbetaren möjlighet att själv bestämma till exempel hur och när olika uppgifter ska genomföras – så länge de utförs inom ramarna för era gemensamma mål.
Fundera på: Vad behöver du just nu, för att kunna vara en sån chef du vill vara? Kanske behöver du jobba på ditt självförtroende, skaffa nya verktyg eller få personlig träning i ledarskap? Gör vår utbildningsanalys för att få ett hum om hur vi skulle kunna hjälpa dig.
Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt!
Hur ett bra ledarskap ser ut är förstås högst individuellt. Men när du som chef vågar vara närvarande, och är öppen för att utvecklas, ger du dig själv och dina medarbetare de allra bästa förutsättningarna för att lyckas. För den inställningen är du värd en alldeles lagom hård klapp på axeln.
Stort lycka till!
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!