Att jämföra sig med andra är ett mänskligt beteende som kan vara sporrande och inspirerande, men som också kan bli både utmattande och destruktivt. Här kan du läsa mer om jämförelsesjukan och få 4 praktiska tips som hjälper dig och dina medarbetare att undvika jämförelsefällan – för att istället fokusera på det som får just er att må och prestera bättre.
Hur kan alla andra ha en så j-dra fantastisk semester medan din mest känns myggig, mulen och halvdan?
Instagrammaren med finare hem, kollegan som har högre lön, kompisen med snyggare kropp… och hur grannarna beter sig. Måste de verkligen installera en ännu större pool? Och var Sverige världens sämsta land på att hantera smittspridning av Covid-19 när det begav sig, eller var vi i själva verket bäst?
Att vi jämför oss med andra är helt naturligt. Till viss del kan det vara inspirerande, motiverande, och ibland helt avgörande för vår utveckling. Men att ständigt snegla på andra – ofta utifrån en inkomplett bild av verkligheten – riskerar att stjäla både tid och energi från sådant som verkligen betyder något. ”Alla andra” verkar vara mer kompetenta, bättre föräldrar och ha roligare liv. Vi fastnar i jämförelsefällan, där inget vi gör någonsin är tillräckligt bra. För dig som person kan det sänka både humör och självförtroende. På jobbet kan jämförelsesjukan bidra till osund konkurrens, energiläckage, dålig stämning och lägre motivation.
Därför har du som är chef mycket att vinna på att bygga en kultur där ni inte jämför er med varandra utan istället synliggör och tar vara på de olika styrkor, förmågor och åsikter som finns i gruppen. För här är dagens breaking news: du är bra, precis som du är. (Och du, och du, och du).
Lär dig viktiga nycklar för att bygga starka och produktiva team i Ledarskap nivå 2 – bygga team.
Teorin om sociala jämförelser (Social comparison theory) lanserades av psykologen Leon Festinger i mitten av 50-talet. I väldigt korta drag menar Festinger att det är en mänsklig drivkraft att utvärdera sig själv, sina förmågor och åsikter, och att vi ofta gör det genom att jämföra oss med personer som vi tycker liknar oss själva. Redan som bebisar iakttar vi omgivningen och jämför oss med andra. Det hjälper oss både att lära känna vår flock och att utveckla våra förmågor.
Inom forskningen pratar man om att det finns två typer av sociala jämförelser: uppåt eller nedåt. När vi jämför oss själva med någon vi uppfattar som bättre än oss är vår önskan att lära oss mer eller utvecklas för att uppnå något annat. Någon som är ny på jobbet kanske ser hur en mer erfaren kollega löser arbetsuppgifterna snabbt och enkelt – och lägger utifrån det en strategi. Vad behöver jag göra för att komma dit?
Om samma person istället jämför sig ”nedåt” – det vill säga med någon hen upplever som sämre, handlar det om att boosta sitt eget självförtroende och egenvärde. Jag är ny på jobbet och kan inte det här till 100% – men jag kan det i alla fall mycket bättre än person X.
Jämförelsesjukan på global nivå kan exemplifieras med hur länder världen över under brinnande pandemi jämförde sina strategier för att begränsa smittspridning – och till och med manipulerade sättet att mäta dödsfall för att tona ner bilden av smittspridning nationellt.
Så länge man håller sig till sanningen är det egentligen inget fel med att jämföra sig själv med andra. Problemen uppstår när jämförelserna får oss att må dåligt – eller att agera på fel sätt.
Rollen som chef handlar till stor del om att skapa förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna göra sitt allra bästa på jobbet. Ett bra recept för det är att se till att varje medarbetare känner sig sedd, hörd och uppskattad utifrån just sina talanger och egenskaper. Ingen vinner på att ni blir ett likformigt team med exakt samma förmågor och åsikter.
Att ha stora öron mot omvärlden, och kompetens och möjlighet att ställa om verksamheten snabbt när det serveras nya förutsättningar, är en klar framgångsfaktor idag. Men lika viktigt som det är att vara anpassningsbar – lika viktigt är det att ha koll på vad som är kärnan i er verksamhet. Även på strategisk nivå är det viktigt att göra rätt jämförelser och slå dövörat till för de andra. Om ni vid varje kurva släpper allt ni har för att springa på nya bollar kommer ni snart springa vilse. När världen förändras snabbt är det extra viktigt att ha en tydlig vision för vart ni ska och vad som är viktigast för er.
Här har vi samlat de viktigaste tipsen för att ta dig ur jämförelsefällan.
En travhäst jämför sig inte med sina konkurrenter. Hon fokuserar rakt fram och springer mot mållinjen. Hon vet var hon ska och vad hon behöver göra för att komma dit. Så – testa att vara en travhäst. Sätt tydliga mål och fundera på vilka steg du behöver ta för att komma dit du vill. Strunta i de andra ett tag. Alla springer olika lopp.
Varför jämför du dig? Är det för inspiration eller motivation? Eller styrs du av ditt humör? Oro och lågt självförtroende leder oss lätt in i destruktiva spiraler där vi plötsligt scrollat oss igenom hela instagram och känner att a l l a är bättre än just oss.
Fundera på hur jämförandet påverkar dig. Sporrar det och hjälper – please continue. Om jämförandet snarare stjälper, eller inte bidrar till något i ditt liv, lägg då din tid och fokus på att jobba med dina egna mål istället.
(Ja, det kan vara lättare sagt än gjort. Försök att göra det dedikerat under en bestämd tid. Om sociala medier är din akilleshäl, testa att avstå från apparna under en vecka. Om du snarare jämför dig med personer på jobbet, försök att hitta ditt sätt att fokusera på annat. Kanske hjälper det att sätta upp en bild av något som motiverar dig på en plats där du ofta ser den?).
Om du nödvändigtvis vill jämföra dig med andra, jämför då bara sånt som mäts på samma sätt. Den enda som har exakt samma förutsättningar som du är – du. Så tävla med dig själv. Se tillbaka och reflektera över vad du har åstadkommit så här långt. Vad är du stolt över? Att regelbundet gå tillbaka och fundera över dina framgångar, oavsett hur små de kan verka, boostar dig. Och det du fokuserar på, kommer att ta mer plats. Så fokusera på att nå ditt eget allra bästa.
Precis samma sak gäller för team på jobbet: fokusera på det ni gör och har gjort bra. Du som är chef kan hjälpa dina medarbetare med den här punkten. Fråga varje medarbetare i nästa enskilda möte: ”Vad är du stolt över när det kommer till jobbet? Vad är det bästa du gjort den här månaden?”
Kanske lite oväntat (?) avslutar vi artikeln med ett så kallat ”inspirerande citat”.
”Don´t compare your beginning with someone else´s middle” skrev författaren Jon Acuff.
Och vi kan bara hålla med. Alla börjar vi någonstans. Även den mest framgångsrika person har sina utmaningar. Vi är alla människor – med brister, fel och fantastiska förmågor. Gå ut och gör din grej nu.
Stort lycka till!
FLER LÄSTIPS:
En liten guide i reflektion – 3 kraftfulla frågor som utvecklar
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!