Så hanterar du skvaller som chef

Du kliver in i fikarummet och alla tystnar. På möten utbyts blickar och höjda ögonbryn. En negativ kommentar vid lunchbordet om kollegan som inte är med. Vi har alla varit med om skvaller eller korridorsnack i någon form – ibland som något vi uppfattat i periferin, ibland som något vi är direkt involverade i eller utsatta för.

Kvinna och man som viskar till varandra bakom ryggen på kollega

Vill du få verktyg för ett tryggare ledarskap, med en certifiering som kvitto på din kompetens? Här kan du boka vår mest populära chefsutbildning. 2+2+2 utbildningsdagar.

offert

Varför skvallrar vi?

Att skvallra kan handla om allt ifrån trevligt snack om ditt och datt över ett glas dryck tillsammans med bästa vännerna, till att förtala, prata illa om någon och lägga grunden för en mobbingkultur på jobbet. I den här artikeln skriver vi om skvaller utifrån den här definitionen:

Vad är skvaller?

Skvaller är prat om andra människor, om deras beteenden eller privatliv, som sprids utan att personen själv är medveten om det eller har gett sitt samtycke. Skvaller innehåller ofta spekulationer, överdrifter eller negativa detaljer och kan syfta till att underhålla, skapa samhörighet, eller uttrycka missnöje – men kan också skapa missförstånd och skada relationer.

Ett visst mått av skvaller går inte att undvika. Människan är en social varelse och vårt behov av att tillhöra en grupp är oerhört starkt. För att tydliggöra vilka normer som gäller i gruppen används skvaller som ett sätt att visa vad som är okej och inte. ”Ja, den där Lisa tar ju aldrig undan sina matlådor” blir ett sätt att berätta att jag själv minsann gör det.

Dessutom är många av oss konflikträdda. Det är betydligt lättare att ta upp saker med någon annan än med den det egentligen gäller. Flertalet undersökningar från oss och andra pekar på att både chefer och personal upplever att konflikter inte hanteras i den utsträckning de borde och att det är ett laddat ämne.

Skvaller blir ett problem när det tar fokus från ert uppdrag. I stället för att se hur ni ska klara er uppgift på bästa sätt, lägger medarbetare tid och energi på att baktala andra, försöka hitta dolda agendor eller tolka järtecken kring vad som kommer hända i framtiden.

Så vad beror då skvallret på, och hur kan du som chef hantera det?

Anledningar till skvaller på jobbet

  • Man saknar kontroll och misstror de formella kanalerna
    Kanske tror man att det pågår saker som chefen eller ledningen inte berättar. Speciellt i turbulenta tider, när människor t.ex. riskerar att bli av med jobbet, blir det oerhört viktigt att hålla sig ajour med vad som händer. Man söker kontroll och skvallret blir en ren försvarsmekanism.

  • En känslomässig ventil för frustration
    Ofta bottnar det i någon form av upplevd orättvisa eller oförrätt. Missunnsamhet och avundsjuka kan få oss att vilja ”trycka till” någon annan och att skvallra av sig kan då vara skönt – för stunden.

  • Ett sätt att lyfta fram eller engagera sig i konflikter mellan individer
    Antingen för att ta ställning för någondera part, eller för att få accept på det man själv tycker och tänker.

  • Tydliggöra vad man uppfattar som rätt eller fel i sammanhanget
    Alltså vilka värderingar som råder i gruppen. Det kan till och med förekomma korridorsnack om att korridorsnack inte är okej.

  • En dålig vana
    Det är lätt hänt att hela eller delar av en grupp fastnar i ett visst beteende och har svårt att bryta mönstret. Känner du att du själv fastnat i skvallerfällan? Det bästa du kan göra för att komma ur den är att sluta skvallra. (Lättare sagt än gjort? Kanske). Om någon annan pratar skit om en kollega är det bra att föregå med gott exempel och våga säga emot. ”Har du tagit upp det med Lisa?” kan vara frågan som gör skillnad.

Lästips: Sätt stopp för gnäll på jobbet! 4 tips som vänder kulturen

Så hanterar du skvaller på jobbet

1. Ta reda på orsaken bakom

Det finns nästan alltid en orsak. Försök att ta reda på vilken det är.

2. Var tydlig och transparent

Ibland är det lättare sagt än gjort. Kanske går det inte att berätta precis allt i detalj, speciellt vid omorganisationer eller när arbetstillfällen står på spel. Men du kan alltid vara tydlig med att du inte vet. Ett bra sätt att vara tydlig är att summera det du vill föra fram på en Post-it med tre punkter. Om det inte ryms på din Post-it, kommer det troligen inte heller uppfattas speciellt tydligt av mottagaren.

3. Skapa konsekvenser av oönskat korridorsnack

Var också tydlig med vad du som chef, teamledare och medarbetare förväntar dig. ”Jag vill jobba i en miljö där vi tar upp eventuella frågor eller problem med den det gäller”.

Ibland räcker det med att säga vad du vill ha och inte vill ha, för att få det. Men har du sagt att du vill att man ska fråga och man ändå inte gör det utan skapar sina egna tolkningar behöver det finnas konsekvenser. Vilka negativa konsekvenser får det om jag fortsätter att baktala en kollega?

4. Skapa ett forum för öppenhet

Arbeta med gruppen för att skapa en öppenhet inför varandra – under ledning av dig eller en professionell expert. Vi gör gärna en kostnadsfri behovsanalys och tar fram ett förslag på hur vi kan hjälpa er.

offert

5. Adressera upplevda konflikter

Om korridorsnacket beror på mer eller mindre öppna konflikter, så ta tag i dessa och få upp dem till ytan. Men håll de personer som inte berörs utanför. Det finns ingen poäng med att ha gruppterapi med hela avdelningen för att två personer inte kommer överens. Däremot kan de behöva dig – eller någon annan – som en katalysator för att lämna ett destruktivt mönster och hitta ett förhållningssätt till varandra som fungerar.

6. Skapa positiva konsekvenser vid öppenhet

Vill du ha mer öppenhet – skapa positiva konsekvenser när människor öppnar upp, säger vad de tänker och ställer frågor i stället för att leka ”snillen spekulerar”.

7. Döda inte öppenheten på ren reflex

Det kommer garanterat komma tillfällen där du bara vill skrynkla ihop ansiktet och sucka djupt när du får samma fråga för femtioelfte gången – eller när du hör samma klagosång igen.

Ta tre djupa andetag innan du reagerar. Ställ frågan vad de behöver, önskar – eller kan göra själva för att påverka i önskad riktning? Eller bara lyssna, ta in och gläds över att du skapat mera öppenhet.

Stort lycka till!

FLER LÄSTIPS:

Mysiga hjärtemojis i företagschatten eller backstabbing i lunchrummet? 

5 varianter på härskarteknik & sandlåderetorik – så här hanterar du det!

Så ger du konstruktiv kritik som fungerar

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: