Att sätta smarta mål är ett av de bästa sätten att nå framgång. Men hur ska de formuleras så att de verkligen är lätta att förstå och möjliga att uppnå? Här går vi igenom det, steg för steg. Dessutom kan du ladda ner en mall för SMARTA mål som hjälper dig att lyckas.
Tycker du det är svårt att nå dina egna eller organisationens mål? Kommer ni inte hela vägen fram? Att sätta mål som sporrar och driver framåt är en konst. Med luddiga mål fattar ingen vad ni ska göra. Om målen är lågt satta blir det ingen utmaning – och om ribban är för hög skapar det besvikelse när ni bara kommer halvvägs.
Bli trygg och framgångsrik som Certifierad KAM. Praktisk träning och personlig coachning tar dig till nästa nivå i Framfots Key Account Manager-utbildning. (Läs mer via länken!)
Här kan du ladda ner vår mall för smarta mål:
SMARTA mål är en beprövad modell som används för att formulera träffsäkra mål. Vilket också leder till bättre resultat. Modellen används ofta inom projektledning och sälj. Den är mycket användbar för dig som är ledare – och för dig som är intresserad av personlig utveckling. Smarta mål hjälper dig att lägga fokus på rätt saker, i rätt tid. Dessutom blir det lättare att följa upp arbetet och tydligare att se när ni gått i mål. Alltså när det är dags att fira.
SMART är en akronym där bokstäverna står för:
Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidsbestämt
Punkterna hjälper dig att svara på de frågor som behövs för att formulera ett mål så att det blir tydligt, konkret och motiverande. Genom att använda verktyget SMART belyser du relevanta frågeställningar kring om till exempel förutsättningarna för ditt mål är realistiska, eller om du behöver tänka om. Därför är det här en effektiv metod för att skapa mål som faktiskt går att genomföra. Här laddar du ner mallen och läser mer om SMARTA mål.
Ta fram något att skriva med eller på. Så här går du till väga för att skapa smarta mål.
Formulera ett tydligt mål, som är specifikt för just dig, din avdelning eller ditt projekt. Använd gärna aktiverande ord! Till exempel: Vi ska öka antalet prenumeranter av vårt nyhetsbrev. Vi ska minska antalet brott i stadskärnan. Vi ska utveckla vår kundbas med fler större företag. Vi ska förbättra teamkänslan i vår verksamhet.
Procent, kronor, antal… hur ska ni mäta? Vilket mått blir mest rättvisande? Att göra målet mätbart är viktigt för att ni som team ska veta när ni uppnått målet. Det ska gå att svara ja eller nej på frågan om målet har uppfyllts.
De som ska jobba med och för att uppnå målet, måste också ha köpt det. Så hur ska du få andra att ta till sig målet, och göra det till sitt? Några idéer:
A:et kan också stå för avgränsat och handlar då om just det – att avgränsa målet och göra det mer tydligt. Välj det spår som är mest relevant för just ditt mål.
Finns förutsättningar för att genomföra målet utifrån de resurser ni har? Tid, personal, pengar… behöver du mer av något? Ta en funderare. Och under projektets gång – ta en till. Era förutsättningar kan, och kommer troligtvis, att förändras med tiden. Ha det med dig! Ett mål ska inte uppfyllas ”bara för att – oavsett vad”. Du har satt mål för att något ska hända. När världen förändras kan dina mål också behöva göra det.
Att tidsätta ett mål handlar förstås om att ha en tydlig deadline. Utifrån den kan du sedan räkna bakåt. När behöver ni börja, för att hinna i tid? Är delmål och slutmål avstämda med nödvändiga personer?
När du gått igenom alla steg bör du ha ett tydligt, genomförbart och förhoppningsvis motiverande mål nedpräntat framför dig.
Vi önskar dig stort lycka till! ?
En annan modell som kan hjälpa om ni inte når hela vägen fram med målen är NÖHRD. Med hjälp av den beskriver du ert nuläge, pekar på ert önskade läge och analyserar vilka hinder som finns på vägen. Klicka dig vidare för att se Framfots Daniel L förklara modellen NÖHRD och hur den kan användas i säljsammanhang.
Vill du fördjupa dig i ledarskap? Gör vår utbildningsanalys som kan ge dig en hint om vilket som är ditt bästa, nästa steg för att utvecklas som chef. Eller kontakta oss så hjälper vi dig.
För dig som är projektledare och vill vässa färdigheterna och få ett kvitto på din kompetens. Kolla in utbildningen Certifierad Projektledare.
För att lägga en gemensam grund med generella projektverktyg och rätt verktygslåda kan du även gå utbildningen Projektledning i praktiken.
Jobbar du som säljare och vill förbättra dina säljmål? Boka vår populära Certifierad KAM-säljare.
FLER LÄSTIPS:
5 tips för att undvika panik vid förändring
Lyckas med projektledning: 5 tips till projektledare
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!