Utbildningen Sälj för icke säljare. Konsultativt sälj.

Extremt relevant innehåll för alla med återkommande kundkontakter.

Joakim Staaf, Tidningskungen

Utbildning i affärsmannaskap för konsulter, tekniker, chefer och andra som har kundkontakt utan att vara säljare. Utveckla kundrelationer som ger mer affärer.
För tjänsteföretag sker upp till 90 procent av alla kundkontakter genom personer med andra roller än säljare i organisationen. Sälj för ickesäljare är en utbildning som riktar sig till dig som inte har en uttalad säljroll men som har kundkontakter i egenskap av exempelvis konsult, specialist, projektledare eller tekniker. Den riktar sig även till dig som är chef och som vill stärka upp din affärsmässiga förståelse för helheten.

På ett roligt och verklighetsnära sätt får du träning i att utveckla och känna dig trygg i ditt affärsmannaskap. Du får konkreta verktyg som hjälper kunden att se sina egna behov, skapa möjligheter för merförsäljning och hitta lösningar som förebygger framtida utmaningar. Du lär dig också förebygga situationer som kan leda till problem och prisdiskussioner i efterhand. Genom att ni har en gemensam affärsförståelse blir det både lättare och roligare att arbeta som ett lag med kundens bästa i fokus. Resultatet blir nöjdare kunder, effektivare arbete och ökad lönsamhet för din organisation.

Pris: 11 900 kr Läs mer om våra kursportföljer Tider: 2 dagar, 09.00-17.00 Deltagare: Max 10 per kurs Ladda ner kursbeskrivning

Boka kursen idag
  • Ready

    Förberedande analys ökar behållningen av utbildningen

    Före kursen förbereder vi oss genom att analysera vilken typ av tjänster ni erbjuder, vilken yrkesroll du har, vilka utmaningar du står inför och vilka förväntningar du har på kursen. Målsättningen är att utbildningen ska bli konkret och verklighetsanpassad för att ge största möjliga effekt.

    Inför utbildningen får du göra en DISC-analys ur ett affärsperspektiv. Den ger dig ökad förståelse för dig själv och hur du kommunicerar med andra samt ligger till grund för hur du kan anpassa din kommunikation utifrån olika kundtyper. Analysen ligger också till grund för en kurs anpassad efter deltagarnas behov samtidigt som den följer kursplanen.

    Innan kursstart får du förbereda en enklare uppgift kopplat till din verksamhet via vår Kompetensportal™. Den är utformad för att förenkla ditt arbete och skapa förankring internt för den utveckling kursen innebär för dig.
  • Set

    Aktivitet, träning och interaktion ger inspiration och nya idéer

    Vid kurstillfällena arbetar vi upplevelsebaserat och lägger mycket fokus på träning samt dina individuella utmaningar. Så när du kommer tillbaka från utbildningen har du fått saker gjorda som du normalt inte hinner med, hittat lösningar på utmaningar i vardagen och har en konkret plan framåt.

    Utbildningsmodellen bygger på mycket interaktion med de andra deltagarna där dialogen och utbytet ger inspiration samt nya idéer för hur ni kan utveckla er verksamhet. Du får verktyg, nya färdigheter och konkreta tips på hur du vänder dina utmaningar till framgång.
  • Go

    Uppföljning och utveckling efter utbildningen

    Utbildningen avslutas med en personlig utvecklingsplan som stöttar dig i tillämpningen av dina nyvunna färdigheter. Vi följer även upp och stöttar ditt vardagliga arbete med planen.

    Du får tillgång till Kompetensportalen™ där du kan hämta mallar och fylla på med kunskap när du behöver. Tre månaders kostnadsfri support med möjlighet att använda Framfot som bollplank ingår efter kursen.

    Boka fem eller fler deltagare så ingår workshop efter utbildningen på plats hos er. Vid detta tillfälle skapar och förankrar vi tillsammans med medarbetare, ansvariga säljare och chef en gemensam struktur och samsyn på hur företaget kan öka merförsäljning och kundnöjdhet genom ökad samverkan. Endast vår resekostnad tillkommer.

Kursinnehåll

  • Självkännedom
  • Kundens perspektiv
  • Affärsmässigt tänk
  • Intern leveransförmåga
  • Tjänstehatten och konsultrocken
  • Att tänka på i bemötandet
  • Kundtyper och anpassad kommunikation
  • Att sälja genom att hjälpa
  • Behovsinventering
  • Argumentation och svåra situationer
  • Trygghet i prisdiskussioner

Kursdatum

Hämtar...

Boka kursen idag

Beställ vår utbildningskatalog!

Vi bjuder på verktygslåda för kompetensinventering i katalogen som hjälper dig förankra din utveckling hos din chef.

Vill du ha offertförslag?

Är du intresserad av utbildning är du varmt välkommen med din förfrågan. Fyll i formuläret nedan så återkommer vi med en offert eller tar fram en lösning skräddarsydd för er.

Ladda ner

Ladda gärna ner vår utbildningskatalog och infoblad så blir det lättare att diskutera med din chef vad du behöver för att utveckla din yrkesroll.

Prenumerera

Ta del av nyheter, erbjudanden och tips från Framfot.

Beställ Utbildningskatalog

Ta del av vårt utbud i tryckt format. Beställ vår utbildningskatalog eller ladda ner produktblad.