Satsning på ledarskapet en vinst för alla medarbetare

Capio Närsjukvård ville hitta tillbaka till sin starka, positiva företagskultur som kändes splittrad efter flera års snabb tillväxt. Framfot skräddarsydde ett upplägg med fokus på att utveckla ledarskapet och stärka den gemensamma värderingsgrunden. Det har gett positiva resultat för alla medarbetare.

”Vi kan absolut rekommendera Framfot. Vi har fått så många spinoff-effekter”, säger Cecilia Friis, HR-ansvarig på Capio Närsjukvård.

Bildkälla: Capios bildbank.

Bildkälla: Capios bildbank.

Capio grundades 1994 och är i dag ett av Europas ledande hälso- och sjukvårdsföretag. Redan från start fanns en positiv Capio-anda, välkänd av vårdtagarna, som i takt med att företaget under flera år växte rejält hamnade i skymundan.

Affärsområdet Capio Närsjukvård driver vårdcentraler från Umeå i norr till Simrishamn i söder och mottagningarna hade inte särskilt mycket kontakt med varandra längre och de kändes inte som delar av samma företag. Det ville Capio Närsjukvård ändra på. Samtidigt fanns det också en önskan att ge cheferna möjlighet till utveckling, berättar Cecilia Friis, HR-ansvarig på Capio Närsjukvård.

– De flesta av våra ledare plockar vi ur våra egna led. De är väldigt duktiga yrkes­människor, men behövde stärkas i sina ­ledarroller, säger hon.

Strategiska ledare som växer i sina roller

För att få hjälp kontaktade Capio Närsjukvård flera utbild­ningsföretag, däribland Framfot.

– Det var kärlek vid första ögonkastet! Framfot lyssnade på oss och byggde utbildningen utifrån det, i stället för att ha ett färdigt koncept, säger Cecilia Friis.

Capio Närsjukvård gick in med stort engagemang i planeringen av utbildningens upplägg. I början var satsningen tänkt som ett mindre projekt. Med tiden växte det till en tvåårig insats som omfattar alla ledare i organisationen. Redan efter halva utbildningstiden började de positiva resultaten märkas, tycker Cecilia Friis.

– Cheferna har lärt sig att tänka mer strategiskt och fått redskap för att kunna växa i sina roller, säger hon.

Ökat samarbete stärker teamkänslan

En viktig aspekt har varit att skapa nätverk mellan cheferna, där ledare från olika delar av landet har fått utbyta erfarenheter.

Utbildningsdeltagarna vittnar om ökat samarbete och ledarnas nyvunna kunskaper har kommit alla anställda till del, vilket i slut­änden gynnar vårdtagarna.

– Medarbetarna känner sig mer sedda och delaktiga än tidigare. Det har blivit mycket mer teamkänsla, säger Cecilia Friis.

För att nå tillbaka till Capio-andan har en stor del av utbildningen handlat om företagets värderingar och hur de ska genomsyra organisationen. Även ledningsgruppen har gått på utbildning för att effekten ska bli bestående.

Capio Närsjukvård planerar naturligtvis för att föra med sig sin återerövrade företagskultur in i framtiden.

– Nätverken finns kvar även efter utbildningen. Nu har vi skapat ett forum där alla i företaget hjälper varandra, säger Cecilia Friis.

Framgångsmagasinet

Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag

Referenser

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: