Hur mycket uppskattning visar du dina medarbetare? Forskning visar att tacksamhet är rena vitaminpillret för vårt välmående. Du som ledare kan använda det för att boosta engagemang och prestation. Här får du goda tips på hur du kan göra.
Har du haft en sådan där dag när allt är fel, allt går dåligt? Du vet en sån där skitdag när bilen inte startade så du var tvungen att springa till bussen i spöregnet och när du kom till kontoret hade du missat det viktiga mötet, och sen kom samtalet från mäklaren om att du och din partner inte fick drömhuset. Klart det här händer mig …
Vi har alla dagar kantade av irritation, frustration och ilska. Och då kan alla runtomkring också få känna på ens negativa känslor, fastän man egentligen inte menar det. Kollegan får ett kort, kallt svar och familjen hemma en skopa av fräsigheten.
Men har du någon gång stannat upp mitt i det jobbiga och lyckats vända dina tankar mot något bra som faktiskt också hände under dagen? Kanske någon höll upp dörren i entrén när du kom, och hur var det med medarbetaren som ställde upp och tog mötet som du inte hann till? Åt du kanske en god lunch? Har du någon som du tycker väldigt mycket om, och en säng att sova i?
Fick de positiva tankarna dig att må lite bättre? Då vet du att tacksamhet är ett mäktigt verktyg för att vända mörker till ljus. I den här artikeln berättar vi hur du som ledare kan använda dig av tacksamhet för att stärka ditt ledarskap. OBS, utan flumstämpel! Se det bara som ett sätt att leda som får dina medarbetare att må bra och prestera bättre 🙂
Tacksamhet är en dygd, heter ju talesättet. Och det finns mycket forskning kring tacksamhet som visar att det är en riktig superkraft. När du får in mer tacksamhet i ditt sätt att tänka och förhålla dig till saker så kommer vinsterna av sig själv. Det skapar energi, öppnar dörrar och sprider goda ringar på vattnet.
Enligt Robert Emmons, professor i psykologi vid University of California, Davis och ledande inom tacksamhetsforskning, ger tacksamhet en mängd fördelar både för vår fysiska och psykiska hälsa. (Läs om en av hans studier sist i artikeln.)
Lägre blodtryck, starkare immunförsvar, bättre sömn, stärkt självkänsla och större motståndskraft i motgångar är några. Studier visar också att tacksamma personer upplever mer glädje, optimism och lycka och känner sig mer alerta och levande. De är mer hjälpfulla, medkännande och har lättare att skapa nya relationer.
Ta fram din verkliga ledarpotential – gå utbildningen Ledarskap för erfarna chefer. Läs mer här.
Livet är inte enkelt och livet är inte alltid bra. Eftersom vi har lättare för att se och fastna i det negativa så handlar det om att bli medveten om det positiva. Det fina är att det går att träna upp sin tacksamhetsmuskel.
Ett sätt är att föra tacksamhetsdagbok, vilket har blivit populärt under de senaste åren. Du kan till exempel lista tre saker varje kväll som du är tacksam över. Det hjälper dig att få perspektiv på saker och ting och uppskatta det du redan har.
Tacksamhet och framgång går hand i hand. Vi dras till tacksamma personer eftersom det är härligt att vara nära den som är tacksam och positiv. En studie från University of Pennsylvania visar att när chefen visar medarbetarna uppskattning för sina ansträngningar är medarbetarna 50 % mer framgångsrika i sina jobb.
Högre produktivitet. Tacksamhet föder tacksamhet. När du visar uppskattning kommer du få uppskattning tillbaka i form av arbetsglädje och produktivitet. Studier visar att medarbetare som har tacksamma ledare trivs bättre på jobbet och presterar bättre.
Ökar motivation och engagemang. I en undersökning av Glassdoor säger 81 % av de anställda att de blir motiverade att anstränga sig ännu mer när chefen visar uppskattning. När du aktivt visar din uppskattning betyder det att du inte tar dina medarbetare för givet. Det får dem att känna sig inkluderade och bli mer engagerade. Det främjar också en positiv företagskultur och skapar fler positiva samspel inom gruppen.
Fokus på målen. Tacksamhetsträning bygger din mentala styrka och förmåga att resa dig igen efter motgångar. Det går inte att känna tacksamhet och offermentalitet samtidigt. Det hjälper dig och gruppen att hålla fokus på att lyckas. (Läs om Robert Emmons studie sist i artikeln.)
Håller ditt ego i schack. Tacksamhetsträning hjälper dig inse att utan hjälp från andra skulle du inte vara lika framgångsrik.
Albert Einstein var som bekant en klok man. Han sa: “Every day I remind myself that my inner and outer life are based on the labors of other men, living and dead, and that I must exert myself in order to give in the same measure as I have received and am still receiving.”
Sätt en rutin där du en gång i veckan skriver ner saker som du kan vara tacksam över. Det kanske känns fånigt men det är viktigt att göra det till en vana, och det behöver inte ta mer än några minuter. Efter ett tag kommer det att rulla på av bara farten.
Du kan till exempel tänka på vilka positiva kvaliteter, beteenden och insatser som du uppskattar men kanske tar för givet hos medarbetarna? Vad bidrar varje individ med?
Om du känner dig obekväm med att visa uppskattning öppet är det troligt att du också har svårt att uppskatta dig själv. Då kan du börja med att i slutet av varje dag fundera igenom vad som gjorde dig glad eller fick dig att känna tacksam. Det kan vara små saker som en komplimang från kollegan eller att solen sken på lunchpromenaden. Meningen är att lära sig se de självklara sakerna i vardagen och börja uppskatta dem.
Tacksamhet är en genuin känsla som inte går att fejka. Ett enkelt tack är alltid bättre än inget alls men försök att fylla det med innehåll.
”Tack för mejlet och tiden du la ner för att punkta ner det jag behövde till mötet med investerarna. Jag uppskattar det.”
”Tack för ditt sätt att hantera den besvärliga situationen på mötet. Jag är tacksam för att du behöll ditt lugn och fick alla att lyssna och förstå vad det handlar om.”
Vi firar gärna de stora milstolparna, men glöm inte de små sakerna som händer varje dag. Små segrar, ögonblick av ”yes, där satt den!”. Visa dina medarbetare att du uppskattar också de små stegen, de dagliga insatserna. Ett enkelt ”Grymt jobbat!” lyfter och värmer mer än du anar.
Det behöver inte vara kopplat till prestation, det kan handla om personlighet eller beteende.
”Tack för att du alltid svarar med ett vänligt leende.”
”Tack för att du lyssnar.”
Ett enkelt sätt att odla tacksamhetskultur på arbetsplatsen är att börja möten med att kort dela din uppskattning och tacka gruppen för deras arbete.
Det kan till exempel vara efter avslutat projekt eller liknande. Om du går laget runt och säger några ord till var och en om vad du uppskattar hos den personen så kommer den positiva energin sprida sig och få övriga att göra samma sak.
Skapa ett specifikt ställe för medarbetare att dela med sig av uppskattning och tackord. Det kan vara en vägg, en whiteboard eller på ett blädderblock i något gemensamt utrymme. Var kreativ!
Det är mycket enklare att vara tacksam när saker går bra men det är faktiskt i svåra perioder som du kan ha som mest hjälp. I utmanande förändringsprocesser kan förmågan att känna och visa tacksamhet vara ett sätt att bryta negativa spiraler och istället få medarbetarna motiverade och energiska.
Nästa gång ni tampas med svårigheter eller gick på en mina, försök hitta det positiva i det. Vad lärde du dig av den erfarenheten? Vilken möjlighet gav det dig? Dela insikterna med ditt team.
Få fler konkreta tips i den här videon om att undvika panik och ångest vid förändringar.
Stjärnor finns på alla arbetsplatser – medarbetare som står i centrum och får mycket uppmärksamhet. Men kom ihåg att också rikta ljuset mot de som jobbar bakom kulisserna och sällan syns i rampljuset.
Om ni till exempel har extrapersonal eller frilansare, skicka ord av tacksamhet eller något annat som visar att du ser och uppskattar deras insats.
Dr. Robert Emmons, psykolog och ledande inom tacksamhetsforskning, har genomfört flera studier som visar att tacksamhet ökar lyckopplevelserna och minskar negativa känsloupplevelser, allt från avundsjuka och uppgivenhet till frustration och ånger.
Tillsammans med Dr. Michael McCullough, University of Miami genomförde de en studie där deltagarna delades in i tre grupper. Den ena gruppen ombads att kortfattat skriva ner saker som de var tacksamma över under veckan som gått. Den andra gruppen skulle skriva ner saker som irriterade dem eller gjorde dem missnöjda, medan den tredje gruppen fick skriva om saker som hade hänt utan betoning på vare sig det positiva eller negativa.
Efter tio veckor visade det sig att den första gruppen som skrev om tacksamhet var mer optimistiska och nöjdare med sina liv. Det visade sig också att de tog bättre hand om sig själva genom fysisk träning och uppsökte läkare mer sällan än de som fokuserade på det som irriterade och förargade.
Hur mår ert team? Gör quiz och få svar direkt.
FLER LÄSTIPS FÖR DIG:
Så leder du stressade medarbetare utan att själv gå sönder
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.
Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!