Trygga säljare som ger kunderna kompetenta råd, i en bransch där lägsta pris länge skymt sikten för verkliga värden. Det önskade Intercopy. Framfots anpassade säljutbildning gav verktyg för att nå rätt kunder och våga sälja mer.
– Vi ville göra affärsmän av deltagarna och ge dem en trygg plattform att stå på. Framfot kändes rätt redan vid första mötet, säger Leif Jansson, vd för Gävle Offset som är en del av InterCopy.
Intercopy är en kedja av samverkande, privata grafiska tjänsteföretag över hela Sverige. Gemensamma utbildningsinsatser är ett sätt att stärka konkurrenskraften och fortsätta erbjuda kunderna lokal service med nationell bredd.
Genom att arrangera en säljutbildning för de allra mest motiverade säljarna, ville Intercopy hjälpa medlemsföretagen att nå nya nivåer.
– Det är väldigt viktigt med säljutbildning. Nya behov uppstår kontinuerligt eftersom säljare nyanställs, samtidigt som mer erfarna säljare behöver ny motivation och uppdatering, säger vd:n Leif Jansson. En stor utmaning i den grafiska branschen är också att kunderna ofta går på lägsta pris utan att utforska vilken lösning som är optimal.
– Därför behöver vi bli bättre på att framhålla andra värden så att köparen förstår att de finns. Att kunna tala om andra värden, presentera dem och framhålla vilken betydelse de har för kunden kräver också utbildning, säger Leif Jansson.
Intercopy kände till Framfot sedan tidigare och valde att gå vidare med dem.
– De gjorde en bra presentation och vi märkte att de förstod vad vi menade. Vi hade en ganska tydlig kravspecifikation och deras upplägg kändes genomtänkt och kompetent, säger Leif Jansson.
Den anpassade utbildningen riktade sig till de säljare som ville träffa fler av rätt sorts kunder, bredda affären på befintliga konton, öka andelen nyckelkunder och just sälja mer på värde än pris.
– Vi fick intrycket att Framfot kunde sin sak och skulle anstränga sig för att göra det som var bäst för oss och så blev det också. Vi kan absolut tänka oss att anlita Framfot igen och rekommenderar dem gärna till andra, säger Leif Jansson.
Intercopy valde medvetet ett företag som utbildar i sälj inom alla branscher, för att inte riskera att fastna i branschspecifika resonemang.
– Den här utbildningen är en av de bästa vi gjort, tycker jag. Är man kunnig inom både försäljning och branschen kan man göra stor skillnad i kundrelationerna, säger Leif Jansson.
Den tredelade utbildningen vilade på en grund av säljträning och metodik, för att sedan fortsätta med relationsbyggande och affärsmannaskap. Den sista delen fokuserade på att öka självförtroendet som säljare, bland annat genom förmåga att analysera kunden och ta större affärer via kontaktskapande högre upp i organisationen.
– Vi vill bidra till en mer välutbildad säljkår med säljare som blir ännu mer självgående och säkrare i sina roller. Det gör säljyrket mer intressant och önskan att förkovra sig växer ännu mer, säger Leif Jansson.
Intercopy ser också ökad kundnöjdhet som en effekt av utbildningsinsatsen.
– När vi gör kundernas trycksakshantering mer rationell hjälper vi dem att affärsutveckla. Vi vill medverka till att de gör de bästa möjliga valen och då måste vi nå högre upp i hierarkierna, vilket kräver självförtroende och säljkompetens, säger Leif Jansson.
Lasse Sandberg, vd för KB Media i Halmstad som är medlem i Intercopy, var en av utbildningsdeltagarna.
– Vi driver ett företag som är 50 år gammalt och i 45 år har vi varit oförskämt bortskämda med att kunna vara reaktiva, alltså verkat mer som ordermottagare än säljare. Men det har skett ett paradigmskifte till följd av ny teknik och ett annorlunda tänk på marknaden. Därför måste vi bli bättre på allt som har med försäljning att göra, säger han.
Genom Framfots säljutbildning fann han de verktyg och säljmönster som han sökte för sig och sin säljorganisation.
– Vi behövde bli mer organiserade och skapa en säljstruktur som vi alltid kan återkomma till. Utbildningen har hjälpt mig att sälja mer systematiserat och jag har faktiskt kunnat förädla samarbetet med befintlig kund. Vi ser ut att vara på rätt väg nu, säger Lasse Sandberg.
Lärdomarna från kursen kom till användning i verksamheten direkt.
– Jag känner helt enkelt att jag kan mer när jag går ut till kund. Man måste känna sig komfortabel i situationen för att kunna ställa rätt frågor till rätt personer och våga ta kontakt högre upp i hierarkierna.
Att få lära sig mer om olika personlighetstyper var en aha-upplevelse för många av deltagarna och Lasse Sandberg ser att bättre kommunikativa kunskaper även kommer kunderna till nytta.
– Insikten i olika personlighetstyper gör det lättare att nå fram och erbjuda passande lösningar som verkligen tillför något till kundens verksamhet. Tillsammans med ett stärkt säljsjälvförtroende erbjuder vi en typ av coachning och ett partnerskap. När kunden känner en trygghet i vår kunskap ökar förtroendet, vilket är jätteviktigt i affärsrelationen, säger han.
Lasse Sandberg är helt övertygad om att utbildningen var en lönande affär för deltagarna individuellt och Intercopy i stort.
– Utbildaren hade en bra pedagogisk inställning till kursen och delade med sig av verklighetsnära exempel. Kör man på med den struktur vi fått lära oss och använder verktygen från utbildningen så kan det inte gå annat än bra.
Vill ni också utveckla ert sälj? Läs mer om våra öppna säljutbildningar här, eller fyll i formuläret så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er.
Ligg steget före med praktiska tips som du har direkt nytta av i din vardag
Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.