fbpx

Liten utbildning i konflikthantering: Giraffspråket

Har du något du vill ta upp med en medarbetare, kollega eller med din chef? Funderar du på hur du ska uttrycka dig? Giraffspråket hjälper dig att framföra konstruktiv feedback som ger effekt. I den här videon och artikeln förklarar vi hur.

Vill du bli bättre på att hantera konflikter? Gå utbildningen Konflikthantering och svåra samtal hemifrån. Läs mer och boka här.

Förebyggande konflikthantering med giraffspråket

Giraffspråket kallas också för Nonviolent Communication, och är en kommunikationsmodell som formulerades av den amerikanske psykologen Marshall Rosenberg någon gång på 1970-talet.

Det är ett förhållningssätt och en metod som kan underlätta samarbetet på jobbet, i förhållande till kollegor och kunder. Men det är också något som kan hjälpa oss på hemmaplan.

Giraffspråket används för att framföra kritik och feedback på ett tydligt och konstruktivt sätt, med målet att hitta en gemensam lösning. Förebyggande konflikthantering, alltså.

Psst! Missa inte vårt gulderbjudande: Boka utbildning nu och få fri tillgång till alla våra webbinarier.

Skälla som en varg eller lyssna aktivt som en giraff

För att illustrera ett konstruktivt beteende i en konfliktsituation använder Rosenberg giraffen som med sin långa hals och stora hjärta symboliserar överblick, ärlighet och empati. Giraffen reflekterar och lyssnar till egna och andras behov.

Som en kontrast till det förhållningssättet står vargen, som när det blåser upp till bråk är snar med att visa tänderna och skälla på ett aggressivt och hotfullt sätt. Vargen är ofta omedveten om hur hen framstår och försvarar sig i tuffa situationer genom att angripa och såra sin motpart.

Högaktuellt webbinarium: Svåra samtal & tydlig kommunikation i utmanande tider. Boka din plats i dag!

Kommunikation – nyckeln till framgångsrik konflikthantering

Nonviolent Communication är en metod för att kommunicera med respekt och empati. Det handlar om att vi har ett val. När någon attackerar för att du har gjort fel (Du slarvar ALLTID med det här! Du plockar ALDRIG ur diskmaskinen!) kan du reagera med skam- och skuldkänslor eller skälla tillbaka som en varg.

Eller så kan du välja giraffens sätt. Sträcka på halsen och använda dina sinnen till att lyssna aktivt för att förstå anledningarna och behovet bakom påhoppet.

I utbildningen Effektiv kommunikation lär du dig att utveckla och anpassa din kommunikation till olika individer och situationer. DISC-analys ingår. Boka din plats i dag!

De fyra stegen i giraffspråket

I en konflikt är det lätt att blanda ihop känslor, tankar och värderingar och förlora sig i ett vargbeteende som ryter och gormar. Giraffspråket handlar om att uttrycka sig tydligt och att lyssna aktivt med inlevelse. Det ökar chansen att nå fram och hjälper dig att lyssna mellan raderna.

Om du som chef till exempel vill ändra en medarbetares beteende har du allt att vinna på att tänka resultatinriktat och kommunicera utan aggressioner. De fyra stegen i giraffspråket hjälper dig att sortera vad som är vad och hjälper dig att ge konstruktiv och saklig kritik som leder framåt. Det vinner ju alla på.

  1. Beteende. Vad observerar jag?
  2. Konsekvens. Hur det får mig att känna?
  3. Konkret önskemål. Vad vill/behöver jag?
  4. Lyssna och reflektera.

Lycka till!

FLER LÄSTIPS FÖR DIG:

Kommunikativt ledarskap – viktigare än någonsin i kris

Argumentera bättre och övertyga utan ordkrig

Så vässar du din presentationsteknik

Prenumerera på framgångsmagasinet Mallar

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Webbinarium

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: