fbpx

Liten utbildning i konflikthantering: Giraffspråket

Är du vargen eller giraffen i konflikter? Innan du med bestämda steg går och tar tag i situationen med den där irriterande kollegan – fundera på det och läs det här! Genom att använda Nonviolent communication kan du nämligen undvika ylande raseriutbrott och istället framföra kritik och feedback på ett tydligt och konstruktivt sätt, som ger effekt. Bra, eller hur?

liten-utbildning-i-konflikthantering-giraffspråket-nyhetsbrev

Vill du bli bättre på att hantera konflikter? Få praktisk träning och värdefulla verktyg i utbildningen Konflikthantering och svåra samtal. Läs mer och boka här.

offert om ni är flera

Slarvigt urplockad diskmaskin eller kollegan som verkar anstränga sig för att missförstå dina mejl – du har stått ut med det länge och plötsligt en dag rinner bägaren över. Inte konstigt! Men om du hinner sansa dig – ta hjälp av giraffspråket. Nonviolent communication, som metoden också kallas, hjälper dig att framföra konstruktiv feedback som ger effekt. Resultatet blir bättre samarbeten, och en skönare vardag.

Förebyggande konflikthantering med giraffspråket

Giraffspråket, eller Nonviolent Communication, är en kommunikationsmodell som formulerades av den amerikanske psykologen Marshall Rosenberg någon gång på 1970-talet.

Det är ett förhållningssätt och en metod som kan underlätta samarbetet på jobbet, i förhållande till kollegor och kunder. Men det är också något som kan hjälpa oss på hemmaplan.

Giraffspråket används för att framföra kritik och feedback på ett tydligt och konstruktivt sätt, med målet att hitta en gemensam lösning. Förebyggande konflikthantering, alltså.

Psst! Missa inte vårt gulderbjudande: Boka utbildning nu och få fri tillgång till alla våra minikurser.

Skälla som en varg eller lyssna aktivt som en giraff

För att illustrera ett konstruktivt beteende i en konfliktsituation använder Rosenberg giraffen som med sin långa hals och stora hjärta symboliserar överblick, ärlighet och empati. Giraffen reflekterar och lyssnar till egna och andras behov.

Som en kontrast till det förhållningssättet står vargen, som när det blåser upp till bråk är snar med att visa tänderna och skälla på ett aggressivt och hotfullt sätt. Vargen är ofta omedveten om hur hen framstår och försvarar sig i tuffa situationer genom att angripa och såra sin motpart.

Lästips: Så levererar du konstruktiv kritik som tar er framåt.

Kommunikation – nyckeln till framgångsrik konflikthantering

Nonviolent Communication är en metod för att kommunicera med respekt och empati. Det handlar om att vi har ett val. När någon attackerar för att du har gjort fel (Du slarvar ALLTID med det här! Du plockar ALDRIG ur diskmaskinen!) aktiveras dina försvarsmekanismer. Du kan reagera med skam- och skuldkänslor eller skälla tillbaka som en varg.

Eller så kan du välja giraffens sätt. Sträcka på halsen och använda dina sinnen till att lyssna aktivt för att förstå anledningarna och behovet bakom påhoppet.

I utbildningen Effektiv kommunikation lär du dig att utveckla och anpassa din kommunikation till olika individer och situationer. DISC-analys ingår. Boka din plats i dag!

De fyra stegen i giraffspråket

I en konflikt är det lätt att blanda ihop känslor, tankar och värderingar och förlora sig i ett vargbeteende som ryter och gormar. Giraffspråket handlar om att uttrycka sig tydligt och att lyssna aktivt med inlevelse. Det ökar chansen att nå fram och hjälper dig att lyssna mellan raderna.

Om du som chef till exempel vill ändra en medarbetares beteende har du allt att vinna på att tänka resultatinriktat och kommunicera utan aggressioner. De fyra stegen i giraffspråket hjälper dig att sortera vad som är vad och hjälper dig att ge konstruktiv och saklig kritik som leder framåt. Det vinner ju alla på.

  1. Beteende. Vad observerar jag?
  2. Konsekvens. Hur det får mig att känna?
  3. Konkret önskemål. Vad vill/behöver jag?
  4. Lyssna och reflektera.

Exempel på giraffspråket

I en situation där du under en längre tid stört dig på hur din kollega aldrig svarar på dina mejl, skulle du antingen kunna låta topplocket gå. Resa dig häftigt från din plats, med bestämda steg styra mot kollegan, som innan hen hinner höja blicken får en riktig avhyvling framför ett par andra medarbetare. Kanske lyckas du skrämma hen till tillfällig förändring. Troligtvis får din utskällning inte önskat resultat. För vad är det egentligen du önskar?

När känslorna drar iväg med oss kan det vara lätt att förblindas, till exempel av en önskan om att trycka till den andra. Kosta vad det kosta vill! Men om du pausar en stund och sedan använder giraffspråket, skulle utgången istället kunna bli så här.

  1. Hej, Anna. Har du tid? Jag upplever att jag inte fick svar på frågan jag ställde i mitt senaste mejl. Det har hänt upprepade gånger, och nu senast gällande frågan om projektplanen.
  2. När jag inte får svar blir det svårt för mig att gå vidare med planeringen, och jag känner mig stressad och frustrerad.
  3. Jag skulle behöva att du svarar på de frågor jag ställer.
  4. Vad säger du om det? Lyssna in din kollega och reflektera kring vad hen säger.

Vill du öva på fler modeller för en vardag med mer konstruktiva konflikter och samtal? Boka in dig på utbildningen Konflikthantering och svåra samtal. Här!

Lycka till!

FLER LÄSTIPS FÖR DIG:

Så samarbetar du med idioter. (En liten guide för utveckling med DISC-analys).

15 sätt – så blir du en bra ledare!

Argumentera bättre och övertyga utan ordkrig

Prenumerera på framgångsmagasinet Begär offert

Kontakta oss

Har du några frågor så är du varmt välkommen att höra av dig till oss. Vi återkommer så fort som möjligt.

Skickar
Formulär
När du fyller i din e-postadress samtycker du till att dina uppgifter behandlas enligt vår integritetspolicy.

Tack!

Vi återkommer till dig så snabbt vi kan.

Kostnadsfria seminarier

Frukost och nya perspektiv ingår. Välkommen!

Alla utbildningar

Våra kunder

Sök på Framfot

Ange din sökning nedan: